صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مرگ 9 بیمار در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان بین‌المللی رشت

 به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، حدود ساعت یک بامداد سه‌شنبه وقوع حریق در قسمت تأسیسات بیمارستان به آتش‌نشانی اعلام شد و بلافاصله امدادگران برای مهار آتش عملیات را آغاز کردند.
در نخستین گام همزمان با شروع عملیات دستور تخلیه بیماران نیز صادر شد و 142 بیمار حاضر در این بیمارستان 250 تختخوابی برای انتقال به سایر بیمارستان‌ها با کمک کادر درمان و نیروهای امدادی آتش‌نشانی و هلال احمر از بیمارستان خارج شدند. از این تعداد ۱۰۹ بیمار در بخش عادی و ۳۳ بیمار در بخش‌های ویژه بستری بودند.
سرانجام پس از چهار ساعت تلاش نفسگیر 120 آتش‌نشان از شهرهای لاهیجان، فومن، صومعه‌سرا، سنگر، منطقه آزاد انزلی و انزلی، حریق
اطفا شد.

مرگ 9 بیمار هنگام انتقال
محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پس از اطفای حریق در گزارشی اعلام کرد که در همان ساعات اولیه ۸ نفر از این بیماران جان خود را از دست‌ دادند و یکی دیگر از بیماران اعزامی بیمارستان قائم رشت که اینتوبه بود نیز ساعتی بعد جان خود را از دست داد. وی افزود: بیشتر فوتی‌های این بیمارستان بیماران بدحال و بستری‌های بخش ویژه بوده‌اند. هنوز علت اصلی مرگ این بیماران اعلام نشده و منتظر نتیجه پزشکی قانونی هستیم اما این بیماران بر اثر سوختگی فوت نکرده‌اند. ضمن اینکه در زمان حادثه ۵ نوزاد نیز در این بیمارستان بستری بوده‌اند که همگی به بیمارستان ۱۷ شهریور منتقل شده‌اند و حال عمومی آنها خوب گزارش شده است.  محمدتقی آشوبی گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه حریق بیمارستان قائم(عج) رشت از اتاق یو. پی. اس و تأسیسات برق اضطراری در طبقات زیرین بیمارستان شروع شده است.
 
حضور 26 تیم عملیاتی از هلال‌احمر
هادی سلیمی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان، گفت: ساعت ۲ صبح، گزارش حادثه اعلام شد و 26 تیم عملیاتی در قالب 75 امدادگر از ٨ شهرستان استان گیلان(به همراه
١١ آمبولانس – ٣ ست نجات – ١٢خودروی کمک‌دار) به محل حادثه اعزام شدند و عملیات را آغاز کردند که گزارش نهایی پس از دریافت گزارش عملکرد اورژانس و سایر دستگاه‌های همکار اعلام خواهد شد.

دستور ویژه سرپرست ریاست جمهوری
محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری نیز بر پیگیری های استاندار گیلان درباره علت حادثه و روند رسیدگی به این پرونده تأکید کرد.
 
دستور رئیس قوه قضائیه  برای رسیدگی به علت حادثه
پــــــــس از ایـــــــــن حـــــــــــادثــــــــه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه طی دستوری خطاب به رئیس کل دادگستری استان گیلان بر حضور وی در صحنه حادثه و بررسی علل وقوع این آتش‌سوزی و شناسایی و تحت نظر قرار دادن خاطیان و مقصران احتمالی تأکید کرد. در پیام رئیس دستگاه قضا ضمن همدردی با خانواده جانباختگان، بر لحاظ هرچه استوارتر و قوی‌ترِ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث این‌چنینی که سبب داغ‌دار شدن خانواده‌ها می‌شود، تأکید و تصریح شده است.
 
حضور معاون وزیر بهداشت در بیمارستان
سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت نیز با حضور در بیمارستان ضمن بازدید از محل گفت: دادستانی استان به این پرونده ورود کرده و پرونده‌های قضایی تشکیل شده تا کارها طبق قانون و مقررات پیگیری شود.
کریمی با بیان اینکه بخش آی.سی.یو در مجاورت محل آتش‌سوزی قرار داشته است، تأکید کرد: آتش‌سوزی در داخل آی.سی.یو اتفاق نیفتاده و دودگرفتگی داشتیم و دود ناشی از حریق وارد این بخش شده است؛ البته پزشکی قانونی باید علت مرگ را مشخص کند، اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که فوتی‌ها بر اثر سوختگی نبوده است. دودگرفتگی وسیع بوده و آتش‌سوزی در قسمت سرور و یو.پی.اس‌ها رخ داده و باید تعمیرات لازم انجام شود و سازمان آتش‌نشانی بررسی‌های کامل را انجام دهد و بیمارستان دوباره پروانه بگیرد و تأییدیه‌های ایمنی را دریافت کند و سپس به ارائه خدمت ادامه دهد.

دستور وزیر کشور برای ارائه خدمات به حادثه‌دیدگان
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در تماسی با استاندار گیلان از آخرین وضعیت بیمارستان قائم رشت و حادثه‌دیدگان آگاه شد و ضمن تأکید به استاندار برای پیگیری علت حادثه، دستور ارائه خدمات به حادثه‌دیدگان را صادر کرد. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت نیز گفت: با رصد و ارزیابی حادثه، اگر قصوری باشد به مراجع قضایی اعلام می‌شود.
اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز پس از حضور در محل حادثه در جریان آخرین اقدامات اطفای حریق و چگونگی انتقال بیماران به مراکز درمانی قرار گرفت و به رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز دستوراتی صادر کرد.
حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان نیز گفت: علت این حریق از سوی آتش‌نشانی و پزشکی قانونی گیلان در دست بررسی قرار دارد و تا روشن شدن علت حادثه، پیشداوری نمی‌کنیم و به محض بررسی دقیق از سوی مراجع ذیصلاح مطلب به اطلاع عموم رسانده می‌شود. مرگ بیماران بیمارستان قائم رشت «قتل غیرعمد» تلقی می‌شود.

 

اسامی جانباختگان حادثه:
ابوطالب صادقی، زهرا قربان شیرودی، صغری صفری، معصومه اصغرنیا، محمد منتظری، شهبانو راحت پیشه، آسیه جعفرزاده و لیلا جعفری جانباختگان این سانحه بودند که اجسادشان به پزشکی قانونی منتقل شد.

جستجو
آرشیو تاریخی