صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

تحقق یک وعده دیگر با توسعه فیبر نوری و شبکه 5G در دولت سیزدهم

سرعت اینترنت افزایش یافت

با اعطای پروانه به ۱۰ اپراتور ارتباطی، طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها برنامه‌ریزی و اجرا شد و تا امروز حدود ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند

میترا جلیلی
خبر نگار

 توسعه طرح‌های ارتباطی در دولت سیزدهم
آنچه مسلم است توسعه ارتباطات و افزایش سرعت اینترنت نتیجه تلاش‌های همه‌جانبه دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات بوده و مقطع آغاز بهبود کیفیت و سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران نیز همزمان با اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همکاری اپراتورهای کشور در اجرای یک تعهد است. دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به حوزه ارتباطات داشت و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درست چند روز قبل از حادثه سقوط هلیکوپتر شهید جمهور، در آستانه روز جهانی ارتباطات گفته بود: «ما در آستانه این روز توفیق میزبانی رئیس‌جمهور را داشتیم و همه طرح‌هایی که با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در کشور بود. حاصل بهره‌برداری از این طرح‌ها نیز افزایش کیفیت و سرعت شبکه و اینترنت می‌شود.» این تلاش‌ها به نتیجه رسیده و طرح‌های ارتباطی دولت سیزدهم از جمله فیبر نوری و اینترنت 5G حالا به ثمر نشسته و به اپراتورها کمک کرده تا به تعهد خود عمل کنند.
به دنبال انتشار گزارش اسپیدتست، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) با اشاره به افزایش حداقل ۲۰ درصدی سرعت اینترنت ثابت و همراه از نیمه دوم آذرماه سال گذشته تا نیمه اول خرداد ماه امسال گفت: پیش‌بینی می‌شود باتوجه به برنامه در دست اجرای احداث سایت‌های 5G و پروژه افزایش اتصال فیبرنوری، امسال شاهد تحول قابل توجه در افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه خواهیم بود.
 
شفافیت در سامانه نت‌سنج پلاس
قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور ارتباطات درباره رصد وضعیت کیفیت و سرعت اینترنت گفت: این سازمان به‌عنوان رگولاتور این حوزه به‌طور دقیق نسبت به رصد و بررسی کیفیت شبکه اقدام کرده است. امیر لاجوردی افزود: برای شفافیت و استحضار مردم این آمار در دسترس عموم قرار گرفته و کاربران می‌توانند با مراجعه به نت‌سنج پلاس به آدرس netsanjplus.ir/mobile-trends نتیجه این شفاف‌سازی را ببینند. به گفته وی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای کنترل و رصد مستمر و لحظه‌ای وضعیت اینترنت کشور، داشبوردهای ارزیابی داخلی مانند نت‌سنج پلاس را دراختیار دارد که داده‌های این سایت نیز گویای بهبود پیاپی کیفیت ارائه شده از سوی اپراتورهای کشور بویژه از زمستان سال قبل تاکنون است که با آمارهای مرجع مذکور انطباق دارد. رئیس رگولاتوری افزود: بر‌اساس آمار و نتایج ثبت شده، میانگین سرعت اینترنت اپراتور همراه اول از نیمه آذرماه سال گذشته تا نیمه اول خرداد امسال از 11.42به 13.84 مگابیت بر ثانیه و در اپراتور ایرانسل از 10.95 به 12.64 مگابیت بر ثانیه رسیده است. به‌عبارتی تا ۱۵ خردادماه سرعت اینترنت همراه اول 21.3 درصد و ایرانسل 15.4 درصد رشد پیدا کرده است.
 
رشد 20 درصدی سرعت اینترنت
لاجوردی با اشاره به آمار به ثبت رسیده در داشبوردهای جهانی سنجش سرعت اینترنت در دنیا خاطرنشان کرد: بر‌اساس آمار اعلامی مجموعه اُکلا به عنوان یکی از مراجع بین‌المللی در سایت اسپیدتست، میانه سرعت اینترنت در بخش ثابت و همراه از دی ماه سال گذشته تاکنون حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: بر‌اساس آمار اعلام شده از سوی این مرجع، میانه سرعت اینترنت همراه در نیمه نخست ماه جاری 37.36 مگابیت اعلام شده است درحالی که در نیمه دوم آذر سال گذشته سرعت این بخش 31.29 مگابیت بوده است. این ارقام نشان می‌دهد سرعت اینترنت همراه در این مدت 19.4 درصد افزایش پیدا کرده است.
رئیس رگولاتوری درباره سرعت اینترنت نیز گفت: بر‌اساس اعلام آمارهای مجموعه اُکلا، میانه سرعت اینترنت ثابت در کشور در نیمه نخست ماه جاری 15.28 مگابیت بر ثانیه اعلام شده است درحالی که این رقم در نیمه دوم آذر ماه گذشته 12.62 مگابیت برثانیه بوده است. این بدان معناست که در این مدت سرعت اینترنت ثابت ۲۱ درصد افزایش داشته است.
 
بهبود سرعت اینترنت
لاجوردی با اشاره به تعهد اپراتورها در اوایل دی ماه سال گذشته مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت تا ابتدای تیرماه امسال گفت: روند افزایشی سرعت اینترنت اپراتورهای همراه به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود در تاریخ اعلام شده سرعت اینترنت به تعهدی که اپراتورهای این حوزه داده‌اند نزدیک می‌شود و با برنامه‌هایی که بخصوص در احداث سایت 5G در دست اجراست، سرعت اینترنت همراه با رشد قابل قبولی همراه است.
 
افزایش ۲۰۰ برابری سایت های 5G
لاجوردی در ادامه درمورد برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام تصریح کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تعداد سایت‌های 5G از ۱۰ سایت امروز به نزدیک ۲ هزار سایت رسیده است که نشان از افزایش 200 برابری دارد و قرار است مطابق برنامه‌ریزی، تعداد این سایت‌ها تا پایان سال‌جاری به بیش از ۵ هزار سایت برسد.

فیبر نوری برای 8میلیون خانوار
قائم‌مقام وزیر در امور ارتباطات درباره افزایش سرعت اینترنت ثابت نیز اظهار کرد: بعد از وقفه طولانی در توسعه ارتباطات ثابت خوشبختانه با اعطای پروانه به ۱۰ اپراتور ارتباطی، طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها برنامه‌ریزی و اجرا شد و تا امروز حدود ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند. به گفته لاجوردی، تا پایان سال این میزان از ۱۴ میلیون پوشش عبور خواهد کرد.
لاجوردی، ایجاد زیرساخت ارتباطی فیبرنوری در شهرهای کشور را بسیار راهبردی و مهم دانست و گفت: با ایجاد چنین زیرساختی بعد از سال‌ها شاهد تحول قابل‌توجهی در ارتباطات ثابت خواهیم بود و اثرات آن در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نمایان می‌شود. به عبارت دیگر با توجه به هموار شدن مسیر ارتقای کیفیت کشور، بهبود مستمر رتبه جهانی ایران نیز حاصل خواهد شد.

 

بــــرش

یک گزارش جهانی

جدیدترین گزارش اسپیدتست مربوط به میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت کشورها در ماه مه ۲۰۲۴ میلادی منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد در پنجمین ماه میلادی میانه سرعت جهانی اینترنت موبایل ۵۲.۴۸ و میانه سرعت جهانی اینترنت ثابت ۹۳.۶۷ مگابیت برثانیه بوده است.
طبق این گزارش میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران در مه ۲۰۲۴ میلادی ۳۷.۳۶ مگابیت بر ثانیه است که این رقم نشان از صعود 3 پله‌ای جایگاه ایران و قرار گرفتن در رده ۷۳ فهرست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت همراه دارد. در این گزارش، سرعت آپلود حدود 9.19 مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر هم 29 میلی‌ثانیه اعلام شده است.
طبق این گزارش، در مه 2024 میانه سرعت اینترنت ثابت کشور نیز ۱۵.۲۸ مگابیت برثانیه است که این رقم نشان از صعود 2پله‌ای ایران در این شاخص و قرار گرفتن ایران در رده ۱۵۴ جهان دارد. در گزارش اسپیدتست آمده است: سرعت آپلود با اینترنت ثابت در ایران حدود 3.81 مگابیت بر ثانیه و میزان تأخیر هم 28 میلی ثانیه بوده است.
این در حالی است که در آوریل (ماه قبل میلادی) میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۵.۶۶ و میانه سرعت اینترنت ثابت آن ۱۴.۲۳ مگابیت برثانیه بوده است.
طبق گزارش اسپیدتست، جایگاه کشورها در رده‌های اول تا هشتم در این رده‌بندی نسبت به ماه قبل ثابت بوده است. نخستین کشور جهان سنگاپور با میانه سرعت ۲۸۹.۹۸ مگابیت بر ثانیه است. هنگ‌کنگ با میانه سرعت ۲۸۲.۴۸ مگابیت برثانیه در جایگاه دوم و شیلی با میانه سرعت ۲۷۴.۴۶ مگابیت بر ثانیه در رده سوم قرار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی