صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رقابت ایران با قدرت‌های بزرگ پتروپالایشگاهی

یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای دولت شهید رئیسی فروش نفت و دریافت پول آن بارها از زبان مسئولان و کارشناسان بیان شده و مردم هم نتیجه آن را در ثبات اقتصادی می‌بینند. به همین دلایل است که احداث صنایع پتروپالایشگاهی با هدف تأمین و ایجاد تنوع در خوراک محصولات پتروشیمی و درآمدزایی بیشتر از منابع هیدروکربوری ایران در این مدت با دقت دنبال شده است. ایران با در اختیار داشتن ۳۳.۹۸ هزار میلیارد متر مکعب ذخایر گاز درجا، سومین کشور تولید کننده‌ گاز جهان است و روزانه ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در کشور تولید می‌شود. تجربه کشورهایی مانند چین، ژاپن، امریکا و هند نشان می‌دهد که می‌توان با توسعه‌ صنعت پتروپالایش بازاری سودآور از تولید محصولات با ارزش افزوده ایجاد کرد. به همین دلیل به ۱۳ طرح‌ پتروپالایشگاهی با خوراک نفت خام و میعانات گازی در کشور مجوز اولیه دریافت کرده‌اند که از میان آنها ۳ طرح پتروپالایشگاهی‌ به عنوان پروژه‌های منتخب تعیین شده است.
پترو پالایشگاه شهید سلیمانی
چهار مرحله برای عملیات اجرایی ساخت تا بهره‌برداری پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی پیش‌بینی شده است. مرحله‌ اول احداث یوتیلیتی، مرحله‌های دوم و سوم احداث واحدهای فرایندی و مرحله نهایی نیز احداث واحد پتروشیمی است. ۷۰ درصد از محصولات این واحد سوخت و ۳۰ درصد آن محصولات شیمیایی است.
پتروپالایشگاه مروارید مکران
سرمایه‌گذاری مالی این طرح بیش از ۸ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
خود طرح دارای ضریب پیچیدگی در حدود ۱۳.۵ است که آن را به یکی از ابرپروژه‌های جهانی بدل کرده است. ساخت آن در دو مرحله و مدت ۶۰ ماه برنامه‌ریزی شده است.
پیش‌بینی می‌شود این طرح تا ابتدای سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری کامل برسد.
خوراک پتروپالایشگاه مروارید مکران، نفت خام سنگین و فوق سنگین است و حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی آن فرآورده‌های سوختی از جمله بنزین، گازوئیل و گازمایع و بقیه، محصولات شیمیایی خواهد بود.
پترو پالایشگاه مهر خلیج فارس
ظرفیت این واحد پتروپالایشگاهی ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی است و سرمایه احداث آن ۴۷۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده است. ساخت پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس در دو مرحله انجام خواهد شد که در مرحله اول ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است.
پیش‌بینی می‌شود مرحله‌ پالایش این طرح تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.
جستجو
آرشیو تاریخی