صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

ترکیب بازار کار در سال گذشته به نفع زنان تغییر کرد

رشد 7 درصدی تعداد بانوان شاغل تحصیلکرده

آنچه بازار کار سال 1402 را متمایز کرده، رفتن به سمت توازن نیروی کار و چرخش به سمت افزایش اشتغال به نفع نیروی کار تحصیلکرده بویژه بانوان بوده است. به نظر می‌‌‌رسد تغییرات در ترکیب نیروی ‌‌‌کار زنان به نفع نیروی کار تحصیلکرده و ماهر، همگرایی دستمزدهای زنان و مردان را سرعت بخشیده است. داده‌های مرکز آمار ایران بیانگر آن است و بستر لازم برای اشتغال آنها فراهم شده است. عبور از رکود اقتصادی، افزایش فرآیند تولید و ایجاد ارزش افزوده و همگرایی عرضه و تقاضا باعث شده تا نرخ مشارکت اقتصادی بانوان با افزایش سطح تحصیلات همراه شود.
اشتغال بانوان در بازار سال 1402 از رشد چشمگیری برخوردار بوده است، رشدی که امید را برای توازن بین اشتغال مردان و زنان در این بازار در آینده به وجود آورده است. نشان به آن نشان که در این سال رشد اشتغالزایی بانوان نسبت به سال 1401، 7.01 درصد و رشد اشتغالزایی بانوان فارغ‌التحصیل نیز 7.6 درصد بوده است. بازار کار سال 1402، درهای خود را به روی بانوان باز کرد و این بازار فرصت‌های شغلی تازه‌ای را برای آنها فراهم کرد، به طوری‌که نشانه‌ها از تداوم این روند حکایت دارد. حالا دیگر قطعاً سال‌های آینده بازار کار با برچسب مردانه تعریف نخواهد شد، چرا که این دولت توانست توازن را به بازار کار بازگرداند. نشان به آن نشان که نرخ بیکاری زنان به مرز 15 درصد در سال 1402 رسید و به ازای هر 5 نفر بانوی فارغ‌التحصیل دانشگاهی، تنها یک نفر بیکار بوده و 255 هزار فرصت شغلی جدید برای آنها ایجاد شد. سال 1402 را باید نقطه عطفی در تاریخ بازار کار زنان توصیف کرد. آنجا که همه رکوردهای مثبت در حوزه کاهش بیکاری، اشتغالزایی و رشد مشارکت را یکجا، بانوان به خود اختصاص دادند.

کاهش بیش از 4 درصدی نرخ بیکاری بانوان 15 تا 24 ساله
در این سال نرخ بیکاری زنان از 15.8 در سال 1401 به 15 درصد رسید و نرخ بیکاری زنان 15 تا 24 ساله در سال گذشته نسبت به سال 1401 به میزان 4.3 درصد کاهش یافت.
 نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل آموزش عالی در سال گذشته 20.3 درصد برآورد شده که نسبت به سال 1401 حدود یک و نیم واحد درصد پایین‌تر آمده است. ارزیابی نشان می‌دهد که به ازای هر 5 فارغ‌التحصیل بانو، تنها یک فارغ‌التحصیل بیکار بوده است.

 

بــــرش

کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری در دولت سیزدهم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در کشور توسط دستگاه‌ها ایجاد شده است، گفت: با توجه به افزایش جمعیت فعال کشور، نرخ بیکاری کاهش ۱.۲ درصدی داشته و در طول چند دهه اخیر برای نخستین بار به کانال ۸ رسید. سید صولت مرتضوی افزود: در طول چند دهه اخیر برای نخستین بار است که نرخ بیکاری به کانال ۸ رسیده و پایین‌تر از آن نیز خواهد آمد. مرتضوی گفت: کاهش ۲.۴ درصدی نرخ بیکاری از جمعیت فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون، ابلاغ و توزیع ۲۸۰ همت تسهیلات اشتغالزایی، رشد ۴ برابری پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و پرداخت ۱۱۵ هزار تسهیلات مشاغل خانگی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی