صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم خبر داد

فروش دو برابری محصولات فناورانه تا پایان سال ۱۴۰۲

غزل رضایی ثانی/ در دولت سیزدهم از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش زیادی برای توسعه حوزه فناوری و نوآوری صورت گرفت که بخشی از این اقدامات صبح روز گذشته در نشست خبری سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم عنوان شد. وی در این نشست خبری اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲، صادرات محصولات فناورانه شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری دو و نیم برابر شده، به تعبیر دیگر از ۸۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.
وی در ادامه افزود: در این بازه زمانی تعداد پارک‌های علم و فناوری از ۴۸‌مورد به ۵۶ پارک علم و فناوری افزایش یافته است. همچنین آمار مراکز رشد در سراسر کشور به ۲۰۱ مورد رسیده در حالی که پیش از این ۱۸۸ مرکز بودند، عمده این مراکز نیز در مناطق کم برخوردار کشور واقع است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دولت سیزدهم تلاش شد میزان مراکز نوآوری از ۶۰‌مرکز به ۸۵‌مرکز افزایش یابد. البته شرکت‌های دانش‌بنیان نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری به دو هزار و ۵۵۶ شرکت افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد واحدهای فناور امروزه به ۱۳ هزار و ۳۶۰ واحد رسیده است.
محمدعلی‌نژاد با اشاره به افزایش آمار اشتغال در پارک‌های علم و فناوری گفت: پیش از این، آمار نیروهای شاغل در پارک‌ها ۶۵ هزار نفر بود اما تعداد آنها تا پایان سال ۱۴۰۲ دو برابر شده و از ۶۵ هزار نفر به ۱۳۵ هزار نفر رسیده است. وی در توضیح تشکیل معاونت فناوری و نوآوری بیان کرد: این معاونت برای اولین بار در دولت سیزدهم تشکیل شد که هدف آن توسعه و ساماندهی زیست‌بوم فناوری کشور بود. از اهداف مهم این معاونت می‌توان به آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان با بازار کار محصولاتشان اشاره کرد که سامانه «جان» صرفاً برای این موضوع تعریف شد. تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ محصول در این سامانه بارگذاری شده است. میزان فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تا پیش از دولت سیزدهم ۱۹ هزار میلیارد تومان بود و اکنون این شرکت‌ها بیش از ۴۰‌هزار میلیارد تومان فروش داشتند که رشد صد درصدی را بیان می‌کند.
 
استقبال از ایده‌های نوآورانه در طرح «فب‌لب»
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تأکید کرد: لازمه حفظ نخبگان در کشور با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان همراه است از این رو باید برای توسعه شرکت‌ها برنامه داشته باشیم. شرکت‌هایی می‌توانند دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بیشتری جذب کنند که در آمد بیشتری کسب کرده باشند. شرکت‌هایی که تولید بالایی دارند در سامانه توان ایران قرار می‌گیرند. دسترسی به سامانه جان و توان‌ایران این امکان را فراهم می‌کند که محصولات فناورانه به فروش برسند. با این اتصال امکان واردات محصولات مشابه داخل وجود نخواهد داشت.
محمدعلی‌نژاد در توضیح راه‌اندازی فب‌لب (کارگاه‌های ساخت سریع محصول) گفت: یکی دیگر از اقدامات معاونت فناوری و نوآوری، توسعه کارگاه‌های ساخت سریع محصولات در دانشگاه‌های کشوراست. در این طرح ما با نخبگان از ابتدای ایده تا اجرا همراه هستیم. مخاطبان این طرح دانشجویان، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند.
وی افزود: طی این طرح امکاناتی که در پارک‌های علم و فناوری وجود دارد، فهرست شده و با فناوران به اشتراک گذاشته می‌شود. یکی از چالش‌های جدی فناوران تازه کار این است که با شبکه تولید کشور ارتباط ندارند به همین خاطر ما این امکان را فراهم می‌کنیم تا آنها بتوانند به سراغ بازاریابی و معرفی محصولشان بروند.
معاون فناوری و نوآوری وزیر با اشاره به آمار اندک شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی گفت: شرکت‌های ما در حوزه علوم انسانی کمتر از میزان انتظار ماست و در این حوزه فقط ۴۸‌شرکت فعال داریم اما پارک علم و فناوری قم به عنوان مرکزیت اصلی علوم انسانی در نظر گرفته شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی