صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

وزارت میراث ‌فرهنگی اعلام کرد

رشد 36 درصدی ورود گردشگران خارجی

 زیست‌بوم- مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی  از رشد ۳۶ درصدی گردشگر خارجی در فروردین‌ و اردیبهشت‌ماه سال ‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
لغو ویزای یک‌طرفه برای ۲۸ کشور، دعوت از اینفلوئنسرهای کشورهای بازار هدف، شرکت در نمایشگاه و رودشو، صدور مجوز برای سفر زمینی گردشگران کشورهای همسایه با خودرو و... از جمله برنامه‌های معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در سال گذشته بود.
کشورهای لغو ویزا شده شامل کشور‌های همسایه، همسو، مسلمان و کشورهای حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق ‌شده مثل «شانگهای» و «بریکس» است.
به گفته علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، در حال حاضر ایران روادید را برای ۶۴ درصد از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای لغو کرده است. به گفته وی، بیش از ۷۰ درصد گردشگران ورودی به ایران از کشورهایی هستند که با آنها لغو روادید شده است.
خودروی شخصی
مهرماه سال گذشته نیز با هدف جذب بیشتر گردشگران کشورهای همسایه، ورود گردشگران عراقی با خودروی شخصی و بدون اخذ ویزا به ایران تسهیل شد. شورای جهانی سفر و گردشگری در آخرین گزارشی که اخیراً منتشر کرد، از رشد 21 درصدی صنعت گردشگری ایران در سال 2023 و افزایش میزان اقبال گردشگران ترکیه به کشورمان خبر داد و گفت: از کل گردشگران خارجی که طی سال 2023 وارد ایران شده‌اند 37 درصد عراقی بوده و رتبه اول در این زمینه را از آن خود کرده‌اند. پس از عراق، گردشگران ترکیه‌ای مقام دوم را از نظر میزان بازدید از کشورمان در سال 2023 کسب کرده‌اند. 11 درصد از کل گردشگران خارجی در سال مذکور که به ایران آمده‌اند ترکیه‌ای بوده‌اند؛ آماری که نسبت به سال قبل افزایشی بیش از دو برابر را نشان می‌دهد. همچنین توریست‌های جمهوری‌آذربایجان با 7 درصد، پاکستان با 6 درصد و لبنان با 3 درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. شالبافیان پیش‌تر با بیان اینکه توسعه ارتباط استان‌های مرزی ایران با کشورهای همسایه جزو اهداف و اولویت‌های وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی است، گفت: استان‌های مرزی اشتراکات فرهنگی و زبانی با یکدیگر دارند و می‌توانند ارتباط بهتری برقرار کنند.  معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ادامه داد: تورهای آشناسازی برای فعالان گردشگری کشورهای خارجی نظیر آنچه برای فعالان ترکیه‌ای در آذربایجان‌غربی برگزار شد می‌تواند برای معرفی ظرفیت‌ها نقش مهمی ایفا کند.  او تصریح کرد: فعالان گردشگری ترکیه این فرصت را دارند تا در آذربایجان‌غربی که یکی از زیباترین و باقدمت‌ترین استان‌های ایران است حضور داشته باشند.  شالبافیان گفت: ایران ۲۷ اثر ثبت جهانی دارد که در بیش از ۱۰۰ مکان گسترده است و پنج اثر از این تعداد در آذربایجان‌غربی قرار دارد و میراث ناملموس غنی این استان و تنوع قومی و مذهبی آن نشان‌دهنده غنای فرهنگی آذربایجان‌غربی است.
بخش خصوصی
 مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: حوزه گردشگری بدون بخش خصوصی پیشرفت نمی‌کند.
شجاعی تصریح کرد: در این راستا باید از ظرفیت آژانس‌های مسافرتی بزرگ کشور، خبرنگاران خارجی مستقر در ایران و فم‌تورها (تورهای آشناسازی) بهره‌گیری کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی