صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» از دستاوردهای دولت سیزدهم گزارش می‌دهد

صعود به قله‌های پیشرفت حوزه شهری با حمایت‌های شهیدجمهور

تا پیش از دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی، تعامل خوبی بین شهرداری و دولت وجود نداشت و همین امر سبب شده بود تا در بسیاری از حوزه‌های شهری شاهد پیشرفتی نباشیم اما حالا پس از 3 سال که از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد، در بسیاری عرصه‌ها از جمله آسیب‌های اجتماعی، نوسازی بافت‌های فرسوده و حتی واردات و خرید در زمینه حمل و نقل عمومی و در نهایت بحث آلودگی هوای پایتخت، شاهد اتفاقات مثبتی هستیم.

مهسا قوی قلب
خبرنگار

 

ابلاغ سیاست‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده

سخنگوی شهرداری تهران رویکرد آیت‌الله شهید رئیسی را در زمینه مسکن متفاوت از گذشته عنوان می‌کند و می‌گوید: پیگیری‌های آن شهید سعید، پس از سال‌‎ها موجب ابلاغ سیاست‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده شد. سیاست‌هایی که در دو سال گذشته توانست بازار مسکن را از یک رکود طولانی نجات دهد. به‌زودی هم عملیات ساخت 200 هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف جنوب پایتخت با همراهی دولت آغاز می‌شود.
او همکاری مناسب برای تنظیم بازار کالاهای اساسی را دیگر نمونه هم‌افزایی‌های دولت سیزدهم و شهرداری می‌داند و معتقد است که در همین راستا مقرر شده بود تا ظرفیت‌های مدیریت شهری از مجموعه میادین میوه و تره‌بار گرفته تا اپلیکیشن «شهرزاد» برای توزیع کالاهای یارانه‌ای مثل گوشت گوسفندی، مرغ، برنج و... در اختیار دولت قرار بگیرد. البته شهروندان به‌زودی قادر خواهند بود از طریق سوپر اپلیکیشن «شهرزاد»، ضروریات مصرفی خانوار را با قیمت مصوب از میادین میوه و تره‌بار به‌صورت آنلاین خریداری کرده و در منزل تحویل بگیرند. به این ترتیب اجبار مردم به خرید از دلالان سودجو یا ایستادن در صف‌های طولانی مرغ و گوشت از بین خواهد رفت.

 

کاهش آسیب‌های اجتماعی در دولت سیزدهم

محمدخانی با اشاره به نمونه‌هایی از همکاری دولت سیزدهم با ششمین دوره مدیریت شهری، توضیح می‌دهد: در پروژه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف شاهد هم‌افزایی و همکاری دولت و شهرداری برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان بودیم. از جمله آنها می‌توان به حوزه‌هایی مانند مدیریت آسیب‌های اجتماعی، مسکن  به‌روزرسانی ناوگان عمومی و پشتیبانی از سبد معیشت مردم اشاره کرد.
او به حکم رئیس‌جمهور فقید در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرده و می‌گوید: مرحوم شهید رئیسی، علیرضا زاکانی شهردار پایتخت را به‌عنوان دستیار خود در زمینه مدیریت آسیب‌های اجتماعی پایتخت انتخاب کرده بود. اتفاقی که نشان از بلندنظری و اعتقاد ایشان به مدیریت مشارکتی و هم‌افزایی برای رفع مشکلات مردم داشت. در نتیجه این تصمیم ظرف 30 ماه گذشته ظرفیت مراکز ماده 16 ویژه بازپروری معتادان متجاهر از 7000 تخت به بیش از 24 هزار تخت افزایش یافت، همچنین دستگاه‌های مختلف، یکشنبه‌های هر هفته در محل قرارگاه مدیریت آسیب‌های اجتماعی دور یک میز جمع شده و برای زدودن چهره اعتیاد از تهران به‌صورت کاملاً عملیاتی تصمیم‌گیری می‌کردند.

 

انعقاد قراردادهای خرید در حوزه حمل و نقل

سخنگوی شهرداری تهران با بیان این‌که حوزه حمل و نقل به صورت مستقیم بر آلودگی هوا نیز تأثیرگذار است، می‌گوید: در این زمینه هم حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید از برنامه‌های مدیریت شهری زمینه قراردادهای خوبی را فراهم کرد، به عنوان نمونه قرارداد تأمین 630 دستگاه واگن که از سال 95 روی زمین مانده بود، با همّت دولت عملیاتی شد. همچنین با کمک شهید رئیسی، شهرداری توانست برای خرید بسته بزرگ برقی‌‌سازی حمل‌ونقل پایتخت شامل 2500 دستگاه اتوبوس، 27500 دستگاه تاکسی و 10هزار دستگاه ون برقی از چین اقدامات مؤثری را به عرصه عمل برساند.
محمدخانی از جمله تجربه‌های موفق دیگر در نتیجه همکاری دولت با شهرداری را موضوع ابلاغ بسته مشوق نوسازی بافت فرسوده می‌داند و اضافه می‌کند: صنعت ساختمان باتوجه به سیاست‌های ساختمان‌نسازی دولت اعتدال و پنجمین دوره مدیریت شهری، گرفتار رکود مطلق شده بود. به گونه‌ای که سال 1400 تنها کمتر از 5700 فقره پروانه ساختمانی در تهران صادر شده بود که بدترین آمار در ده سال گذشته محسوب می‌شد.

جستجو
آرشیو تاریخی