صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مقاومت یمن و عراق در عملیاتی مشترک به اهدافی در حیفا حمله کردند

برگ برنده مقاومت

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

آنچه تحولات در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد، با گذشت حدود هشت ماه از آغاز تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود. همراه با استمرار راهبرد گروه‌های مقاومت علیه صهیونیست‌ها، شاکله رژیم صهیونیستی نیز در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی دچار تنش و بحران‌های رو به تزاید شده که حتی یاری رساندن ایالات متحده هم نتوانسته آن را نجات دهد. در این بین بازی نتانیاهو با آتش‌بس و رد هر گونه طرح پیرامون آن، رژیم را بیش از پیش به لبه پرتگاه کشانده و معادلات را برای متحدانش سخت‌تر کرده است.
 
تحولات میدانی در سرزمین‌های اشغالی
در پی تداوم حملات خونبار ارتش صهیونیستی به نوار غزه، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرد، اشغالگران پس از حمله هوایی به اردوگاه النصیرات، به منظور ایجاد هرج و مرج، تشدید بحران انسانی و جلوگیری از خدمات‌رسانی شهرداری به شهروندان و آوارگان، «ایاد المغازی» شهردار این اردوگاه را ترور کردند.
العالم نیز در رابطه با جنایات رژیم علیه مردم گزارش داد که صحنه‌ها بسیار دردناک و تمام محل آغشته به خون و بقایای شهدا شده و شهروندان در میان آوار به دنبال بقایای فرزندان خود هستند.
وزارت بهداشت غزه نیز ‌روز گذشته اعلام کرد، اشغالگران طی 24 ساعت 8 فقره قتل‌عام در نوار غزه انجام دادند که 77 نفر شهید و 221 نفر نیز مجروح شدند. طبق این گزارش، تعداد قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی از 16 مهر به 36731 شهید و 83530 مجروح رسیده است.
منابع خبری نیز از بازداشت 60 فلسطینی در کرانه باختری توسط دشمن صهیونیستی خبر دادند. رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر گذشته تاکنون بیش از ۹ هزار فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کرده است.
در سوی مقابل نیز، مقاومت فلسطین به عملیات‌های گسترده خود علیه نظامیان رژیم صهیونیستی، برای هشتمین ماه پیاپی ادامه می‌دهد. گردان‌های القسام از اجرای چند عملیات از جمله نفوذ به داخل خطوط مقدم در آن سوی دیوار حائل و حمله به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر رفح واقع در جنوب غزه خبر داد. رژیم اشغالگر هلاکت یکی از نظامیان خود را در این عملیات تأیید کرده است. همچنین روز گذشته منابع عبری از وقوع عملیات استشهادی در قدس اشغالی که منجر به زخمی شدن یک صهیونیست در محله «شیخ جراح» واقع در شرق بیت‌المقدس شده، خبر دادند.
 
عملیات مشترک
مقاومت عراق و مقاومت یمن
در اقدام حائز اهمیت دیگری در جبهه مقاومت، گروه مقاومت یمن و مقاومت عراق در دو عملیات موفقیت‌آمیز مشترک، اهدافی از سرزمین اشغالی را مورد حملات پهپادی قرار دادند. طبق بیانیه نیروهای مسلح یمن، طی این دو عملیات نظامی، دو کشتی حامل تجهیزات نظامی در بندر حیفا و همچنین یک کشتی که مقررات منع ورود به بندر حیفا را نقض کرده بود، هدف قرار گرفتند.
این حملات برای شریک رژیم صهیونیستی، امریکا چنان گزاف آمد که آنها حملاتی تلافی‌جویانه را علیه انصارالله یمن ترتیب دادند. در همین رابطه، شبکه «المسیره» خبر داد که جنگنده‌های امریکا و انگلیس ۴ مرتبه فرودگاه الحدیده و گروهی از ماهیگیران را در بندر «صلیف» هدف حمله هوایی قرار داده‌اند.
می‌توان گفت، فرآیند ادغام عملیات‌های گروه‌های مقاومت در راستای ضربه به رژیم صهیونیستی و ایالات متحده امریکا راهبرد جدیدی در حوزه جبهه مقاومت است که در وهله اول به میزان بازدارندگی آنها در مقابله با جبهه غربی-عبری خواهد افزود. از سوی دیگر، تکثیر نقطه شروع عملیات در منطقه، سبب توسعه میدانی حملات تلافی‌جویانه امریکا خواهد شد و هزینه و فشار بیشتر و نهایتاً سرگردانی را بر آن متحمل خواهد کرد.
این در حالی است که به موازات تقویت اراده در گروه‌های مقاومت، توان رزمی و میدانی ارتقا پیدا کرده و به تناسب آن نیز میزان خسارت در اهداف و نقطه‌زنی سلاح‌ها و در نتیجه تهدیدات علیه رژیم و متحدانش را به طور فزاینده‌ای افزایش داده است. در همین رابطه روزنامه واشنگتن‌پست، با اشاره به رونمایی جدید موشک «فلسطین» و استفاده از آن در حمله روز دوشنبه به سمت جنوب خلیج عقبه بندر ایلات در اسرائیل، توسط مقاومت یمن آن را «پرواز با سرعت مافوق صوت» توصیف کرد.
 
بمب‌های امریکایی بر سر مردم بی‌پناه
همچنان که انتظار می‌رفت، حمایت «آهنین» ایالات متحده از رژیم صهیونیستی و ارسال بی‌وقفه سلاح‌های پیشرفته امریکایی به سرزمین‌های اشغالی به بیش از ۱۰ هزار تُن، سوخت ماشین نسل‌کشی اسرائیل را فراهم کرده است. گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰ مجوز فروش نظامی بین اکتبر ۲۰۲۳ تا ماه مارس ۲۰۲۴ به رژیم صهیونیستی داده شده، اما تنها ۲ مورد از آنها به طور علنی فاش شده است. ظاهراً بزرگ‌ترین معامله در این میان، فروش ۱۸ میلیارد دلاری F-15 و مهماتی است که طبق گزارش‌ها در اوایل ماه آوریل  به عمل آمده است. بسته فروش مورد بحث شامل ۵۰ جت جنگنده جدید F-15 ، ۳۰ موشک هوا به هوای پیشرفته AIM-120  و کیت‌های مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM) است که بمب‌های هدایت‌نشده را به سلاح‌های هدایت‌شونده دقیق تبدیل می‌کند.
در همین راستا طی روزهای اخیر، ‌یک کارشناس تسلیحات انفجاری که خواست نامش فاش نشود در شبکه امریکایی سی‌ان‌ان تصریح کرد، مهمات ساخت امریکا در حمله به مدرسه آنروا در اردوگاه نصیرات طی روزهای اخیر در مرکز غزه که به شهادت بیش از 45 فلسطینی انجامید، استفاده شده است. علاوه بر آن، شواهد نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی از ابتدا بویژه در حملات به چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح از بمب قطر کوچک جی بی‌یو 39 استفاده کرده است؛ نوعی بمب هدایت‌شونده با فناوری پیشرفته که از هواپیما پرتاب می‌شود.
در همین رابطه روز گذشته، گزارش مشترکی توسط دیده‌بان حقوق بشر اروپا – مدیترانه، روزنامه نیویورک‌تایمز و دانشگاه هامبورگ منتشر شد که تعداد بمب‌های استفاده‌شده علیه نوار غزه توسط اشغالگران صهیونیست از تعداد بمب‌های مورد استفاده متحدین در جنگ جهانی دوم بیشتر بوده است.
 
اما و اگرهای ضرب‌الاجل بنی گانتس
در حالی که فشارهای بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی در جهان در حال شتاب گرفتن است، اختلافات درونی در کابینه رژیم صهیونیستی به عنوان ضلع مؤثر در بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی نیز شدت گرفته است. روز گذشته سازمان رادیو و تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی گزارش داد که انتظار می‌رود بنی گانتس، وزیر کابینه جنگ امروز (شنبه) استعفای خود را از دولت اضطراری رژیم صهیونیستی به دلیل تشدید اختلافات بر سر مدیریت جنگ در نوار غزه ارائه کند.
این رسانه صهیونیست افزود: حزب «اردوگاه اصلی» به رهبری گانتس برای بحث در مورد این تصمیم تشکیل جلسه خواهد داد. پیش از این، منابع عبری گزارش دادند که در صورت استعفای گانتس، احتمالاً بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم، کابینه جنگ را منحل کند. به همین دلیل، دولت جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا از گانتس خواسته است تا در تصمیم خود بازنگری کرده و فعلاً برای استعفا دست نگه دارد.
گانتس پیش‌تر با تعیین ضرب‌الاجل برای نتانیاهو، گفته بود: کابینه جنگ باید با فرا رسیدن هشتم ژوئن (۱۹ خرداد) راهبرد جدیدی را که ضامن بازگرداندن اسرای ما و کاهش قدرت حاکمیتی حماس باشد، مشخص کند. او گفته بود: «به نتانیاهو تا هشتم ژوئن مهلت می‌دهم که راهبرد روشنی را برای جنگ و دوره پس از آن مشخص کند و اگر نتانیاهو به این درخواست‌ها پاسخ ندهد از کابینه اضطراری خارج خواهم شد.»

 

بــــرش

اما و اگرهای آتش‌بس
همچنان که نتانیاهو در ژست رد طرح‌های آتش‌بس بر استمرار فضای جنگی برای بقای سیاسی خود تأکید دارد، برخی مقامات نسبت به اوضاع بغرنج به وجود آمده هشدار می‌دهند. در همین زمینه، اسحاق بریک، ژنرال احتیاط ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته بیان داشت، کابینه جنگ که هم ‌اکنون در حال هدایت این رژیم است در لبه پرتگاه قرار گرفته و اسرائیل باید به سمت برقراری آتش‌بس در غزه حرکت کند و بازگرداندن اسرا با فشار نظامی امکانپذیر نیست.
در آخرین اخبار از روند مذاکرات نیز، میانجیگران همچنان در حال تلاش برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه هستند؛ قاهره از فرماندهان جنبش حماس برای سفر به مصر دعوت کرده و این در حالی است که این جنبش اعلام کرده، متن طرح آتش‌بس – که از طریق میانجی‌ها به دست آورده است – با آنچه که «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا جمعه گذشته اعلام کرده است، همخوانی ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی