صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» از دستاوردهای دولت سیزدهم گزارش می‌دهد

اولین‌های حوزه زنان و خانواده در دولت سیزدهم

بیمه سلامت کودکان زیر 7 سال و اعطای مسکن به خانواده‌های پرجمعیت، ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار و همچنین انتصاب زنان متخصص و نخبه در شوراهای‌عالی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، موارد مهم دیگری است که در حوزه زنان اتفاق افتاد. چندین سال بود که در کسب شاخه‌هایی از عرصه‌های مختلف علمی، دختران کشور ما آمارهای بالاتری را نسبت به پسران کسب کرده بودند ولی جایگاهی در پست‌های مدیریتی نداشتند، حالا به رحمت و همت دولت مردمی شهید رئیسی شاهد انتصاب زنان در پست‌های بالای مدیریتی هستیم.

 مهسا قوی‌قلب
خبر نگار

بیمه سلامت کودکان زیر 7 سال و اعطای مسکن به خانواده‌های پرجمعیت که تاکنون بیش از 75 هزار قطعه از این طرح به خانواده‌ها تعلق گرفته است، ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار و همچنین انتصاب زنان متخصص و نخبه در شوراهای‌عالی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، موارد مهم دیگری است که در حوزه زنان اتفاق افتاد.
چندین سال بود که در کسب شاخه‌هایی از عرصه‌های مختلف علمی، دختران کشور ما آمارهای بالاتری را نسبت به پسران کسب کرده بودند ولی جایگاهی در پست‌های مدیریتی نداشتند، حالا به رحمت و همت دولت مردمی شهید رئیسی شاهد انتصاب زنان در پست‌های بالای مدیریتی هستیم، این در حالی است که پست اداری مشاوران زن همتراز معاون وزیر یا مدیرکل، در راستای همین امر ایجاد شد.
در همین خصوص شاهد ایجاد کمیته زنان و مبارزه با فساد و آغاز اجرای طرح مشاوره زوجین در چهار سال اول زندگی با سامانه همساز بودیم. از آنجایی که افزایش آمار طلاق در دولت‌های قبل یکی از دغدغه‌های اصلی این دولت به شمار می‌رفت، با اجرای طرح جدید مشاوره، در آخرین نتایج آمارگیری‌ها شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌ها و کاهشی شدن نرخ طلاق بودیم. در این راستا برنامه‌ریزی و هماهنگی در راستای اجرای برنامه بلندمدت مشاوره پیشگیرانه و فعال خانواده تحت عنوان «نوهمسران» برای زوجین در 5 سال اول زندگی مشترک با اجرای پایلوت در استان‌های پرمخاطره از حیث درصد طلاق به ازدواج نیز یکی از همین برنامه‌ها بود و به ثمر هم رسید.
در خصوص اقداماتی که برای اولین‌بار در حوزه زنان و خانواده اتفاق افتاد، بسته حمایتی چهارگانه از زوجین دهه شصتی مورد دیگری بود که در دولت شهید رئیسی در دستور کار قرار گرفت. در این حوزه، ارائه وام اشتغال، بهره‌مندی از کالاکارت‌های ویژه مشمولان و بیمه را می‌توان از جمله آنها نام برد.
شهید رئیسی در دورانی که رئیس‌جمهور بود طرح کسب‌وکار پایدار خانواده‌محور در سراسر کشور و اختصاص یک درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی به حوزه زنان و خانواده را به عرصه اجرا درآورد، نه تنها مواردی در داخل کشور در حوزه زنان و خانواده توانست به صورت چشمگیری در کاهش مشکلات مؤثر باشد، بلکه دستاوردهای بین‌المللی حوزه زنان در دولت سیزدهم نیز آمار بالایی دارند؛ تصدی مقام ریاست دوسالانه کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و تمدید تصدی مقام ریاست دوسالانه دوم این اتحادیه، تدوین و مشارکت در تدوین 30 عنوان گزارش ملی برای ارائه به مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، ایجاد کمیته ملی زنان و مبارزه با فساد به پیشنهاد معاونت در نشست سالانه کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد و استقبال مرجع جهانی مبارزه با فساد (UNODC) و تدوین لایحه تشکیل کارگروه ملی زنان و مبارزه با فساد و تصویب آن در ستاد ملی زن و خانواده و همچنین دیدار با 170 هیأت رسمی و مقامات ارشد کشورها از جمله این دستاوردها در حوزه بین‌المللی هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی