صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

بیمه ۸ هزار فعال صنایع دستی با عزم و ابلاغ شهید جمهور انجام شد

صادرات ۴۵۰ میلیون دلار صنایع دستی

تا قبل از دولت سیزدهم صنایع ‌دستی در مرز توصیف و تحسین باقی مانده بود، درصورتی که با ظرفیت‌شناسی صنایع‌دستی برای معیشت آفرینی و ارزآوری، در حال ‌حاضر صنایع‌ دستی در حوزه‌های اقتصادی و توسعه‌ای جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است

زیست بوم - هفته صنایع دستی  از دیروز با شعار « تجدید میثاق با رئیس جمهور شهید»  در مشهد آغاز شد. هفته ای که برنامه های آن قرار است علاوه بر مشهد در سراسر کشور اجرا شود. در همین باره، مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صادرات صنایع ‌دستی را در سال گذشته بدون احتساب زیورآلات و صادرات چمدانی، ۴۵۰ میلیون دلار اعلام و اظهار امیدواری کرد. جلالی امیدوار است مصوبه هیأت دولت که چندی پیش دراین زمینه ابلاغ شد، بتواند به رشد صادرات بینجامد.‌
آن‌طور که جلالی پیش تر به «ایران» گفته است: این مصوبه ماحصل نقش‌آفرینی وزارت میراث فرهنگی در آیین‌نامه بازگشت ارز حاصل از صادرات به پیشنهاد بانک مرکزی و کمیسیون اقتصاد به دولت برای اصلاح قوانین بود. به گفته او، معاونت صنایع دستی و وزارت میراث فرهنگی، طی یک تعامل و یک همگرایی تلاش کرد تا اقتضائات صنایع دستی لحاظ شود.
جلالی این مانع‌زدایی را تقویت توجه سرمایه‌گذاران به صادرات صنایع دستی دانست و گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، مهم‌ترین مشتریان صنایع دستی آن سوی مرزها هستند. بنابراین معاونت صنایع دستی با مجاب کردن کارشناسان، این تبصره را در کمیسیون اقتصادی اضافه کرد تا در راستای رونق بازار داخلی صنایع دستی و افزایش صادرات این هنر- صنعت، ارز حاصل از صادرات فعالان صنایع دستی در اختیار هنرمندان و صادرکنندگان قرار گیرد. او گفت: نقش‌آفرینی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این کمیسیون منجر به نگاه کارشناسانه‌ای شد که آیین‌نامه بانک مرکزی را ارتقا داد و به ایجاد یک خرد جمعی برای حمایت از صنایع دستی رسید. براساس این بند و با حفظ قوانین صادراتی، ارز حاصل از صنایع دستی با نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بخش اعظم صنایع دستی که مواد اولیه ارزشمندی ندارد با کد صفر صادر می‌شود. حرف جلالی به این معناست که صادرکنندگان صنایع دستی دیگر نه پیمان‌سپاری ارزی می‌خواهند و نه مکلف هستند که برای بازگشت ارز به سامانه نیمایی ورود کنند.
 همچنین او صادرات را یکی از حلقه‌های اساسی بازار صنایع ‌دستی دانست که با حمایت رئیس‌ جمهور شهید و عزمی که وزیر میراث ‌فرهنگی درجهت برداشتن موانع داشتند، با رشد خوبی در سال گذشته مواجه شده است به ایلنا گفت: ما امیدواریم موانع پیش روی بازرگانان باتوجه به این مصوبه که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و وزارت صمت روی آن اتفاق نظر داشتند و یک امتیاز برای صنایع ‌دستی محسوب می‌شود، برداشته شده و شاهد رشد بیشتر صادرات صنایع‌ دستی باشیم.
جلالی، صادرات صنایع‌ دستی را یکی از حلقه‌های اساسی و به قولی لکوموتیو پیشران بازار صنایع ‌دستی دانست و کارنامه دولت سیزدهم را در توسعه صنایع‌ دستی چشمگیر عنوان کرد. او گفت: با نگاه کارشناسانه دولت و رئیس جمهور شهید و همچنین تلاش وزیر میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی به عنوان یک کارکرد و پیشران در حوزه اقتصاد هویت بنیان شناخته شده که این بزرگترین اتفاقی‌ است که در دولت سیزدهم رخ داده.عمده صنایع دستی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می‌شود.
بعضی از کشورهای عربی صنایع دستی ایران را به اروپا و امریکا صادر می‌کنند. این اتفاق به دلیل تحریم‌ها رقم می‌خورد. آمارهای صنایع دستی تعداد هنرمندان صنایع دستی را ۵۲۰ هزار نفر اعلام می‌کند. به گفته جلالی، تا قبل از دولت سیزدهم صنایع ‌دستی در مرز توصیف و تحسین باقی مانده بود، درصورتی که با ظرفیت‌شناسی صنایع‌دستی برای معیشت آفرینی و ارزآوری، در حال ‌حاضر صنایع‌ دستی در حوزه‌های اقتصادی و توسعه‌ای جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده که این موضوع دستاورد کلان است.
بیمه هنرمندان
سال گذشته بود که خبر رسید مشکل بیمه ۸ هزار فعال صنایع دستی و ۲ هزار راهنمای گردشگر حل شد. آنطور که جلالی عنوان کرد، بیمه هنرمندان صنایع‌ دستی که سال‌ها مسکوت مانده بود و کار خیلی سخت و پیچیده‌ای بود و لازم بود که دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت رفاه و تعاون و همینطور سازمان تأمین اجتماعی مجاب و به دنبال آن اعتبارات مورد نیاز آن تصویب شود، با عزمی که آقای رئیسی در هیأت دولت داشتند، این اتفاق افتاد. با توجه به اینکه قانون اجازه بیمه هنرمندان صنایع دستی بالای ۵۰ سال را نمی‌دهد، افراد بیمه شده در رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال قرار دارند.
معاون صنایع‌ دستی همچنین با اشاره به برپایی بازارچه‌های صنایع ‌دستی در مبادی ورودی شهرها ادامه داد: بازارچه‌های صنایع ‌دستی یکی از موضوعاتی بود که وزارت کشور با ابلاغ اطلاعیه‌ای به استانداران و شهرداران، آنها را ملزم کرد با ایجاد بازاچه‌های صنایع‌ دستی در مبادی ورودی شهرها به رونق صنایع ‌دستی کمک کنند که این اتفاق نیز با تأکید شخص رئیس جمهور شهید صورت گرفت.
او گفت: همچنین مصوباتی برای اعتبارات صنایع ‌دستی لحاظ شده به طوری‌که در این دوره بیشترین توجه نسبت به هنرمندان و تولید هویت بنیان صنایع‌ دستی اتفاق افتاده است. در حال ‌حاضر یکسری اقدامات زیرساختی از جمله پیوند با دانشگاه در حوزه طراحی و زنجیره اقتصادی صورت گرفته که همچنان ادامه دارد. این اتفاقات دستاوردهایی است که در حوزه صنایع ‌دستی رقم خورده و امیدواریم ثمرات آن را کم کم بچشیم و این معیشت عزت آفرین که مدیران تولید آن اغلب زنان و بانوان جامعه هستند به رونق بیشتر برسد.
از 400 رشته صنایع دستی در جهان 299 رشته در ایران وجود دارد که بیانگر تنوع، فراگیری و گستردگی این هنر- صنعت است. صنایع ‌دستی اصیل ایران موفق به کسب ۳۹۸ مهر اصالت شده است و حدود ۵ شهر ایران دارای عنوان «شبکه شهرهای خلاق صنایع دستی» هستند.
جلالی محول کردن مسئولیت ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی به وزارت میراث فرهنگی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور، شهید، سید ابراهیم رئیسی، ابلاغ بیمه بیش از 8 هزار فعال صنایع دستی، اعطای گواهینامه‌های مهر اصالت ملی به محصولات ایرانی با تشکیل شورای داوری، ابلاغ دولت به همه نهادها و دستگاه‌ها مبنی بر اهدای صنایع دستی به عنوان هدیه به مقامات داخلی و خارجی، دستور رئیس جمهور شهید به وزارت کشور و دستگاه‌های ذیربط به منظور برپایی بازارچه‌های دائمی صنایع دستی و... را از دیگر گام‌های بزرگ دولت برای حمایت از صنایع دستی برشمرد.

جستجو
آرشیو تاریخی