صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

ده‌ها طرح آب، برق و گاز برای محرومیت‌زدایی در جنوب شرق کشور به بهره‌برداری رسید

سیستان و بلوچستان، شیرین کام از تحقق وعده‌های شهید جمهور

با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی، جهاد آب‌رسانی برای روستاها و مناطق محروم کشور در دستور کار دولت قرار گرفت؛ جهادی که پس از شهادت رئیس‌جمهور نیز همچنان با قوت ادامه دارد. در همین راستا شماری از اعضای هیأت دولت در سفری به استان سیستان و بلوچستان، از پروژه‌های مهمی در حوزه آب و گاز، بهره‌برداری کردند. تأمین آب مورد نیاز مردم استان سیستان و بلوچستان که در دولت‌های پیشین با مشکل مواجه بوده و همچنین حل معضل وابستگی تأمین آب به حقابه هیرمند هم که همواره مشکلات آبی برای مردم این منطقه از کشورمان ایجاد کرده بود، از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم و البته رئیس جمهور شهید بود که حالا به مرحله اجرا رسیده است. علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و جواد اوجی وزیر نفت روز پنجشنبه هفته گذشته به منظور افتتاح چند طرح در بخش صنعت آب، برق و گاز به استان سیستان و بلوچستان سفر کردند.در جریان این سفر پروژه‌های مهمی از جمله گازرسانی به شهرهای این استان و همچنین ۲۸ طرح آبرسانی و برق‌رسانی استان سیستان و بلوچستان با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
 
بهره‌برداری از 3 طرح کلان
در بخش نفت و گاز
همزمان با حضور برخی اعضای دولت در سیستان و بلوچستان، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری طی مراسمی به‌صورت ویدیو کنفرانسی از 3 طرح کلان دولت سیزدهم در بخش نفت و گاز در استان بهره‌برداری کرد.
طرح گازرسانی به 9 شهر و 30 روستا با هدف تأمین انرژی پایدار برای توسعه صنایع و واحدهای تولیدی، طرح خط انتقال گاز ایرانشهر – چابهار به طول 290 کیلومتر با هدف تأمین گاز شهر و نیروگاه چابهار و کنارک، مجتمع پتروشیمی مکران، صنایع مستقر در منطقه، رفع محرومیت از استان سیستان و بلوچستان و ایجاد رونق اقتصادی و اشتغالزایی و همچنین طرح خط انتقال گاز سربیشه – دشتک – نهبندان به طول 80 کیلومتر با هدف تکمیل رینگ سیستم تأمین گاز محور شرق و تأمین گاز شبکه شرق و شمال غرب کشور، 3 طرح کلان دولت سیزدهم در بخش نفت و گاز بود که در استان سیستان و بلوچستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بهره‌برداری از 28 طرح آب و برق به ارزش 20 همت
مخبر همچنین طی مراسمی به‌ صورت ویدیو کنفرانس از 28 طرح آب و برق دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان به ارزش 20 هزار میلیارد تومان و با تمرکز بر تأمین آب پایدار مردم این استان به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بهره‌برداری کرد که مهم‌ترین آنها آب شیرین کن فراساحلی است. طبق اظهارات محرابیان وزیر نیرو، این پروژه آب شیرین کن هیچ وابستگی به آب‌های هیرمند ندارد.
محرابیان همچنین گفت: در طول 1000 روز فرصت خدمتگزاری که در دولت سیزدهم و زمان حیات آیت‌الله رئیسی فراهم شد، روزانه 3 کیلومتر خط لوله اعم از 200 تا 2200 میلیمتر اجرایی شد که همین موضوع بیانگر شدت و عظمت کار جهادی صورت گرفته برای آبرسانی به مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان در سه سال اخیر است.
اما در کنار «طرح آب شیرین کن فراساحلی به ظرفیت 100 هزار مترمکعب در شبانه‌روز»، «طرح ایستگاه بزرگ پمپاژ و 20 کیلومتر خط انتقال آب به سیستان به ظرفیت نهایی 1100 لیتر در ثانیه در کمتر از 3 ماه»، «آب‌گیری سد شهر کور»، «آبرسانی به شهر هیدوج از سد ماشکیدعلیا»، «تأمین آب 40 روستا از سد کهیر» و «تأمین آب شرب 75 روستای دیگر در قالب ادامه طرح جهادی آبرسانی به 1751 روستای سیستان و بلوچستان» از جمله طرح‌های دولت سیزدهم در قالب طرح جامع آبرسانی به استان سیستان و بلوچستان بود که به بهره‌برداری رسید.

پروژه‌های برق‌رسانی که
به بهره‌برداری رسید
در جریان سفر اعضای هیأت دولت به استان سیستان و بلوچستان، «طرح نیروگاه بادی 50 مگاواتی میل‌نادر»، «طرح واحدهای گاز نیروگاه زاهدان به ظرفیت 126 مگاوات»، «احداث و توسعه خطوط و پست‌های توزیع برق از شمال تا جنوب استان» و «بهره‌برداری از 3 هزار سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی حمایتی» نیز از جمله طرح‌های دولت در حوزه برق استان بود که همزمان با ارتباط تصویری سرپرست ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید.

افتتاح 2 طرح در بخش
صنعت و معدن
سرپرست ریاست جمهوری همچنین از 3 طرح دولت سیزدهم در بخش صنعت و معدن و ارتباطات در استان سیستان و بلوچستان نیز بهره‌برداری کرد. «طرح معدن و کارخانه تولید مس در شهرستان نیمروز با سرمایه‌گذاری 1500 میلیارد تومانی و ظرفیت تولید 3 هزار تنی در سال» و «طرح معدن و کارخانه تولید شمش طلا در شهرستان تفتان با سرمایه‌گذاری 2500 میلیارد تومانی و ظرفیت تولید 432 کیلوگرم شمش طلا با اشتغالزایی برای 450 نفر»، 2 طرح دولت مردمی در بخش صنعت و معدن در استان سیستان و بلوچستان بود که با حضور دکتر مخبر سرپرست ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید. همچنین با حضور مخبر 1261مین روستای بالای 20 خانوار استان سیستان و بلوچستان نیز به شبکه ارتباطی و اینترنت پرسرعت متصل شد.
لازم به ذکر است که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، با اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان، 1261 روستای بالای 20 خانوار و 500 روستای زیر 20 خانوار و در مجموع 1761 روستا در استان سیستان و بلوچستان به شبکه ارتباطی و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند. برای اتصال این روستاها بیش از 900 کیلومتر فیبرکشی صورت‌گرفته، بیش از 150 کیلومتر جاده دسترسی برای نصب سایت‌ها در ارتفاعات و همچنین 70 کیلومتر شبکه برق احداث شده است. با اهتمام ویژه دولت سیزدهم نسبت به برقراری عدالت ارتباطات در مناطق محروم، پوشش اینترنتی استان سیستان و بلوچستان از 58 درصد در ابتدای دولت به 91 درصد رسیده است. همچنین به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور به عنوان یکی از مطالبات رئیس جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نیز در چابهار استان سیستان و بلوچستان تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

بزرگترین کارخانه آب‌شیرین‌کن در استان افتتاح شد

بزرگترین کارخانه آب‌شیرین‌کن و شیرین‌سازی آب در سیستان و بلوچستان با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. ساخت بزرگترین کارخانه آب‌شیرین‌کن و شیرین‌سازی آب با ظرفیت یکصد هزار مترمکعب در شبانه‌روز با هدف ارتقای شاخص کیفیت آب استحصال شده از چاه‌ها برای تأمین آب شرب زاهدان و سیستان از مهرماه سال گذشته آغاز شد.
با اجرای این پروژه، کمبود بخشی از آب شرب شهر زاهدان جبران شده و وابستگی آب شرب منطقه سیستان به آب‌های خارج از حوضه تا تکمیل طرح انتقال آب از دریا به استان سیستان و بلوچستان کاهش پیدا می‌کند.
حفر و تجهیز چاه و اجرای خطوط انتقال آب و برق، ایجاد راه دسترسی در پهنه‌ای به مساحت ۴۰ هزار هکتار، حفر و تجهیز ۱۵حلقه چاه‌ عمیق در محدوده حرمک با امکان برداشت آب به‌میزان ۴۵۰ لیتر در ثانیه، حفر و تجهیز ۳۵ حلقه چاه‌ عمیق در محدوده هامون هیرمند با امکان برداشت آب لب‌شور به ‌میزان ۱۲۵۰ لیتر در ثانیه از جمله اقدامات برای اجرای این پروژه بوده است. تأمین آب موردنیاز مردم استان سیستان و بلوچستان همواره تا پیش از دولت سیزدهم با مشکل مواجه بوده و وابستگی تأمین آب به حقابه هیرمند همواره مشکلات آبی برای مردم این خطه از کشورمان ایجاد کرده است.
از افتتاح بزرگترین کارخانه آب‌شیرین‌کن و شیرین‌سازی آب به عنوان یکی از طرح‌های 28گانه آب و برق در سیستان و بلوچستان با اعتبار 20 هزار میلیارد تومان یاد می‌شود که در سفر روز پنجشنبه وزیر نیرو به استان سیستان و بلوچستان افتتاح شده است. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه مراسم افتتاح این طرح اعلام کرد که نگاه ویژه رئیس‌جمهور شهید به سیستان و بلوچستان و اختصاص اعتبارات خاص برای تمامی طرح‌های آبی از شمال تا جنوب این استان، باعث شد تا در بازه زمانی هشت ماهه بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در این منطقه با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال آماده افتتاح شود. هاشم امینی بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد شرایط ویژه‌ای در منطقه سیستان و زاهدان به‌وجود آمد که مصادف با شروع کار دولت سیزدهم شد و افزود: در این رابطه برنامه‌ریزی دولت به نحوی بود که بتواند آب پایدار را برای مردم سیستان و بلوچستان تأمین کند و نگرانی از بابت تأمین آب آشامیدنی وجود نداشته باشد. مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: به‌منظور کیفی‌سازی آب از طریق سامانه‌های آب‌شیرین‌کن اقدام و از تیرماه سال گذشته مطالعات طرح آب‌شیرین‌کن شروع شد تا در بازه هشت ماهه این طرح را به همت دستگاه‌های اجرایی و مهندسی کشور و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، پیمانکاران، مهندسان و مشاوران به مرحله اجرا در بیاوریم و این آب‌شیرین‌کن را به مردم منطقه سیستان و زاهدان هدیه کنیم. امینی گفت: با وجود اعتبارات محدود؛ اما با توجه به نگاه ویژه رئیس‌جمهور شهید که جهادی و شبانه‌روز پای کار بودند طرح آب‌شیرین‌کن به‌طور مستمر از طریق وزیر نیرو پیگیری و اعتبارات خاص برای تمامی طرح‌های آبی از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد که تنها برای طرح آب‌شیرین‌کن ۴۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد.
وی اظهار کرد: از این میزان اعتبار ۲۸ هزار میلیارد ریال برای مجموعه آب‌شیرین‌کن و ۱۲ هزار میلیارد ریال برای حفر، تجهیز و نیرو‌رسانی به چاه‌ها در این منطقه هزینه شد.
ناگفته نماند که در کنار این طرح، چندین طرح در حوزه آب به بهره‌برداری رسید که چهار پروژه طرح تأمین آب زاهدان و سیستان از سه‌راهی دشتک به‌منظور رفع مشکل تأمین آب شرب این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از 75 روستا با جمعیت 33 هزار نفر در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع 315 روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب با پوشش جمعیت 22 هزار و 500 نفر، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب با پوشش 5 هزار نفر از جمله این طرح‌ها است. طرح تأمین آب زاهدان و سیستان از سه‌راهی دشتک با بهره‌برداری از بزرگترین آب‌شیرین‌کن فرا‌ساحلی به ظرفیت 100 هزار متر‌مکعب در شبانه‌روز و بهره‌برداری از 73 حلقه چاه، 95 کیلومتر خطوط انتقال آب، 110 کیلومتر خط برق بابت رفع مشکل کمبود آب زاهدان و سیستان با اعتبار 5 هزار و 500 میلیارد تومان از جمله طرح‌های افتتاحی است. از دیگر پروژه‌های صنعت آب و برق استان سیستان و بلوچستان سد مخزنی «شهری‌کور» است که با اعتبار 2 هزار و 800 میلیارد تومان جهت مصارف کشاورزی آبگیری شد. طرح آبرسانی از سد کهیر به 40 روستای پایین‌دست با اجرای حدود 10 کیلومتر خط لوله به همراه ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه فیلترشنی از دیگر طرح‌های افتتاح شده است. همچنین طرح آبرسانی به شهر هیدوچ از سد ماشکید علیا نیز به طول 22 کیلومتر شامل اجرای خط لوله و ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه فیلترشنی از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ 1100 لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حدود 20 کیلومتر خط لوله جهت آبرسانی از آب‌شیرین‌کن‌ هامون هیرمند به منطقه سیستان در دولت سیزدهم افتتاح شد. علاوه بر افتتاح پروژ‌ه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه بادی 50 مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر شامل 20 توربین بادی 2.5 مگاواتی با اعتبار 3 هزار و 850 میلیارد تومان و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان (واحدهای گازی زاهدان 1 الی 3) به ظرفیت 42 مگاوات و در مجموع 126 مگاوات تولید نیروی برق به بهره‌برداری رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی