صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

با پرتاب همزمان سه ماهواره توسط ماهواره‌بر سیمرغ تحقق یافت

سیگنال «مهدا» به مخالفان پیشرفت ایران

ماهواره‌‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده بامداد روز گذشته ماهواره مهدا و دو «نانوماهواره» کیهان ۲ و هاتف ۱ را از پایگاه امام خمینی (ره) وزارت دفاع با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۱۰ کیلومتری زمین تزریق کرد

یازدهمین پرتاب فضایی موفق در دولت سیزدهم با پرتاب همزمان سه ماهواره ایرانی با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا تحقق یافت. به واسطه این پرتاب که در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد، ماهواره‌های «مهدا»، «کیهان ۲» و «هاتف ۱» با موفقیت در مدار قرار گرفتند، موفقیتی که در نوع خود پاسخ عملی جمهوری اسلامی ایران به موضع مداخله جویانه سه کشور اروپایی در واکنش به پرتاب هفته گذشته ماهواره ثریا توسط ماهواره‌بر قائم100 و قرار گرفتن آن در مدار 750 کیلومتری و تأکید بر حق کشورمان در توسعه فناوری‌های موشکی و فضایی خود بود.
ماهواره‌‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده بامداد روز گذشته ماهواره مهدا و دو «نانوماهواره» کیهان ۲ و هاتف ۱ را از پایگاه امام خمینی(ره) وزارت دفاع با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۱۰ کیلومتری زمین تزریق کرد. سیمرغ که یک ماهواره‌‌بر سوخت مایع دومرحله‌ای است در هفتمین پرتاب تحقیقاتی خود توانست با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، دریچه‌ای جدید به روی پرتاب‌های فضایی کشور باز کند. فناوری پرتاب فضایی جزء فناوری‌های لبه تکنولوژی دنیاست و تاکنون تنها حدود ۱۰ کشور این فناوری را در اختیار دارند. سیمرغ می‌تواند ماهواره‌هایی با جرم سنگین‌ یعنی تا ۲۵۰ کیلوگرم را به مدار حدود ۵۰۰ کیلومتری زمین با زاویه میل مداری ۵۵ درجه پرتاب کند. این موشک این توان را دارد که ماهواره‌هایی با جرم چند صد کیلوگرم را در مدارهای نزدیک به زمین (LEO) تزریق کند.
 
اولین گام به سمت «منظومه اینترنت اشیا»
ماهواره مهدا، یک ماهواره ۳۲ کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. مأموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضاست.
نانوماهواره کیهان ۲ نیز از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران وزارت دفاع است که با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند. همچنین نانوماهواره‌ هاتف۱ با وزن کمتر از 10 کیلوگرم با هدف اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا طراحی و ساخته شده است و اولین نسخه آزمایشی از مجموعه ماهواره‌های منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی است. سید احمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع ماهواره هاتف ۱ را اولین قدم تحقیقاتی دانست که در راستای منظومه اینترنت اشیا در برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تعریف شده است.
 
پیام اولین سیگنال‌های «مهدا»
این برای نخستین بار بود که پرتاب همزمان موفق یک‌ماهواره به همراه دو محموله تحقیقاتی ایرانی، با ماهواره‌بر «سیمرغ» انجام می‌شد. در همین رابطه، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیامی ضمن تبریک این موفقیت به متخصصان پژوهشگاه فضایی و وزارت دفاع از دریافت موفق سیگنال‌های مهدا خبر داد.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز درباره پرتاب همزمان سه ماهواره توسط ماهواره‌بر «سیمرغ» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یازدهمین پرتاب فضایی موفق در دولت سیزدهم با پرتاب سه ماهواره ایرانی مهدا، کیهان۲ و هاتف۱ با ماهواره‌بر سیمرغ، یک‌ پیام مهم داشت؛ «ما می‌توانیم» امروز اثبات شده هرجا به توانمندی جوان نخبه ایرانی اعتماد کردیم، موفقیت حاصل شده است، تا باد چنین بادا. این موفقیت مبارک ملت بزرگ ایران.»
 
بازتاب جهانی پرتاب همزمان سه ماهواره‌ ایرانی
پرتاب همزمان و موفق سه ماهواره ایرانی به فضا بازتاب متنوعی هم در رسانه‌های بین‌المللی به همراه داشت. شبکه لبنانی المیادین، روزنامه سعودی الشرق الاوسط، شبکه تلویزیونی العربی قطر و روسیاالیوم از جمله رسانه‌های عربی بودند که این خبر را با جزئیات آن پوشش دادند.
رسانه‌های انگلیسی زبان خارجی نیز پرتاب همزمان سه‌ماهواره ایرانی توسط یک ماهواره‌بر ساخت وزارت دفاع را مورد توجه قرار داده و برخی از آنها این اقدام را که در فاصله کمی از پرتاب ماهواره «ثریا» انجام شد، بی‌اعتنایی ایران به انتقادهای غرب از پیشرفت‌های آن در حوزه هوافضا و موشکی دانستند. علاوه بر آسوشیتدپرس و ایندیپندنت که در گزارش‌های خود به جزئیات پرتاب پرداخته شد و آن را «گامی رو به جلو در برنامه موشکی» دانستند؛ سایت رادیو بین‌المللی فرانسه (RFI) در گزارشی با تیتر «ایران با وجود انتقاد کشورهای غربی ٣ ماهواره را به فضا پرتاب کرد»، نوشت: ایالات متحده عقیده دارد که توسعه ماهواره‌برها، زمان دستیابی جمهوری اسلامی به موشک بالستیک دوربرد را که از فناوری مشابه استفاده می‌کند کاهش می‌دهد. رسانه امریکایی «ای‌بی‌سی» هم این خبر را در گزارشی با تیتر«ایران 3 ماهواره را به فضا پرتاب کرد که بخشی از برنامه مورد انتقاد غرب است» بازتاب داد. خبر این پرتاب موفق فضایی در عین حال در رسانه‌های اسرائیلی بازتاب گسترده‌ای داشت.
چه اینکه روزنامـــــــــه امریکایی «نیویورک‌پست» درباره این دستاورد تازه صنایع هوافضای ایران با این تعبیر که این آخرین رویداد برنامه‌ای است که غرب می‌گوید موشک‌های بالستیک تهران را ارتقا می‌دهد، نوشت: این پرتاب در میان دامنگیر شدن تنش‌ها در خاورمیانه در پی جنگ ادامه‌دار اسرائیل علیه حماس در نوار غزه انجام شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی