صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

قاهره با درخواست تل‌آویو برای حضور موقت در منطقه فیلادلفیا مخالفت کرد

تکاپوی مصر برای بازگرداندن سفیر خود از اسرائیل

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 به نوشته منابع غربی در حالی که رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش‌های سیستماتیک برای کوچاندن مردم نوار غزه، تاکتیک تسلط بر محور مهم فیلادلفیا (منطقه حائلی بین نوار غزه و مصر) را در پیش گرفته است، قاهره در مخالفت با چنین سیاستی، در صدد است سفیر خود را از سرزمین‌های اشغالی فرا خواند.
به گزارش وال استریت ژورنال به نقل از مقامات مصری، قاهره به طور جدی در حال بررسی این اقدام است. در ادامه این گزارش آمده که مصر به تل‌آویو نسبت به هرگونه حمله به محور فیلادلفیا و هرگونه موج آوارگی فلسطینیان هشدار داده است.
طبق آخرین گزارش‌ها دولت مصر با درخواست این رژیم برای حضور موقت در منطقه فیلادلفیا و همچنین رفح مخالفت کرد. منابع عبری نوشتند که صهیونیست‌ها تلاش کردند با ذکر موقتی بودن حضور خود، مصر را متقاعد کنند که با این پیشنهاد موافقت کند. البته این تغییر رویه رژیم به سبب محرز شدن هدف آن برای کوچ دادن اجباری مردم غزه با شکست مواجه شده است. چنانچه بهانه ممانعت از افزایش ساخت تونل توسط جنبش حماس نیز نتوانسته به پیشبرد این مقصود صهیونیست‌ها کمک کند.
آنچه به صراحت در نیت اشغالگران نمایان است، طرح مرحله‌ای کردن خروج مردم غزه از محل سکونت‌شان تحت عنوان تسلط مطلق بر گذرگاه ارتباطی میان مصر و نوار غزه است. فشار فزاینده حملات جنایت بار و همچنین محرومیت از ملزومات اولیه چون دارو و غذا، ابزارهای فشار صهیونیست‌ها به مردم نوار غزه برای ایجاد تمایل به ترک این منطقه است؛ امری که در میان غالب مردم پذیرفتنی نیست و بازگشت بخشی از مردم شمال غزه به محل سکونت‌شان مؤید همین موضوع است.
در این بین دولت مصر به لحاظ برخورداری از موقعیت ژئواستراتژیک و با وجود فشارها از جانب تل آویو، تلاش می‌کند که رویکرد متفاوتی را اتخاذ کند. قاهره از این موضوع آگاه است که اگر به خواسته‌های عیان رژیم صهیونیستی توجه کند هم با فشار بیشتری از سوی افکار عمومی و سیاستمداران منطقه‌ای مواجه شده و هم در دراز مدت مشکلات عدیده داخلی برای آن ایجاد خواهد کرد. از طرفی، بار سیاسی پذیرش طرح‌هایی چون کوچ اجباری می‌تواند در آینده سیاسی مصر در منطقه تأثیر‌گذار بوده و اعتماد عمومی و منطقه‌ای را از آن زایل کند بویژه که اکنون به عنوان میانجی در جنگ غزه به ایفای نقش می‌پردازد. از همین رو قاهره رویکرد محتاطانه‌ای را اختیار کرده و تلاش دارد که خود را از تبعات منفی تصمیمات کابینه جنگ رژیم صهیونیستی دور کرده و منافع منطقه‌ای خود را حفظ کند؛ امری که به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامده است. از این جهت اگر به سیر مناسبات مصر با رژیم صهیونیستی بعد از طوفان الاقصی نگاه بیندازیم، می‌بینیم که اکنون روابط آنها در پایین ترین سطح قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی