صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

وزیر امورخارجه کشورمان امروز به پاکستان سفر می‌کند

بازگشت روابط تهران-اسلام‌آباد به سطوح عالی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان امروز به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان سفر می‌کند؛ سفری که باید آن را گام نهایی رفع سوءتفاهم‌ها میان دو کشور ارزیابی کرد. این سفر که در آستانه ۷۷ سالگی روابط دوجانبه ایران و پاکستان انجام می‌شود، دارای معانی‌ای چند، هم برای دو کشور و هم برای دشمنانی است که روابط رو به رشد دو همسایه مسلمان را برنمی تابند. آنچه باعث بروز چشم‌اندازی متفاوت از روابط دو کشور شده بود، تنش‌های مرزی محدودی بود که بر سر مقابله با تروریسم سازمان یافته ایجاد شده بود. مقابله با تروریسم، که نخست از سوی جمهوری اسلامی ایران و با ضربه به مقر گروهک‌ها درون مرزهای پاکستان آغاز شد، باعث بروز برخی سوءتفاهم‌ها در همسایه شرقی شد. این سوءتفاهم‌ها در نهایت به فراخواندن یا محدودیت سفرا در پایتخت‌های دو کشور منجر شد. اما در نهایت، با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در محل مأموریت خود در اسلام‌آباد و نیز تقدیم استوارنامه سفیر جدید پاکستان به آیت‌الله رئیسی در شنبه گذشته، مشخص شد که مقام‌ها و نهادهای عالی دو کشور، به‌خوبی توانسته‌اند از عهده حل چالش‌های مقطعی به وجود آمده، برآیند. چالش‌هایی که نمی‌توانست جایگزینی برای روابط گسترده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور قدرتمند مسلمان در منطقه باشد.

مرز مشترک، فرصتی برای توسعه متقابل
اکنون با گذراندن این شرایط موقتی میان روابط دو کشور، به نظر می‌رسد برخی مسائل می‌بایست با اولویت بیشتری از سوی دو طرف دنبال شود، مسائلی همچون مقابله با تروریسم یا امنیت مرزها. اینها مسائلی بود که شنبه گذشته پس از تقدیم استوارنامه «محمد مدثر تیپو» سفیر جدید پاکستان، از سوی رئیس‌جمهور مورد تأکید قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی در این دیدار تأکید کرد که «از نظر جمهوری اسلامی ایران، مرزها فرصتی برای تبادلات اقتصادی و ارتقای امنیت همسایگان هستند و لازم است از این فرصت در مقابل هرگونه عامل ناامنی حفاظت شود.» رئیس جمهور، با اشاره به آثار و تبعات بسیار مخرب فعالیت گروهک‌های تروریستی دست‌نشانده امریکا در منطقه طی سال‌های گذشته به‌ویژه در عراق و سوریه، حضور و فعالیت این جریان‌های تروریستی و نیابتی بیگانگان را تهدیدی برای همه کشورهای منطقه دانست و از همکاری منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم استقبال کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین مرز میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را فرصتی برای توسعه و آبادانی متقابل دانست و با اشاره به عزم و اراده مسئولان عالی دو کشور برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های تجاری و اقتصادی، بر اجرایی شدن برنامه‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته تأکید کرد.

ضرورت مقابله با فضاسازی‌ها
از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور در دیدار سفیر جدید پاکستان، ضرورت مقابله جدی با هرگونه فضاسازی در روابط دو کشور بود. این امر ناظر بر این واقعیت است که پس از بروز تنش موقت، برخی از کشورها، به‌ویژه رژیم صهیونیستی و قدرت‌های غربی، از آن استقبال کردند. هرچند این کشورها انتظار گسترش این شرایط تازه را داشتند، اما تلاش‌های مقام‌های عالی دو کشور، از جمله رئیس‌جمهور، به مهار و مدیریت این رویداد کمک کرد.

گامی دیگر در تثبیت سیاست همسایگی
سفر امروز وزیر امور خارجه به پاکستان را می‌توان نمود دیگری از تحقق عینی و عملی سیاست همسایگی دولت سیزدهم دانست. در این سیاست، همسایگان، در اولویت سیاست خارجی و نیز در تأمین امنیت و گسترش مناسبات اقتصادی هستند. از این رو می‌توان دریافت که برخی فضاسازی‌ها برای تیره شدن این روابط، نشان‌دهنده این واقعیت است که حتی ناظران بیگانه نیز از اهمیت و پیامدهای مثبت گسترش مناسبات ایران و همسایگان آگاهی یافته‌اند. بر همین اساس بود که جمهوری اسلامی همه تلاش خود را برای مهار و حل بحران موقتی به کار بست.

جستجو
آرشیو تاریخی