صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

تزریق 4 میلیارد دلار به نهضت ملی مسکن

علاوه بر سپرده گذاری 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در بانک مسکن، 2 میلیارد دلار دیگر در قبال حواله نفتی به وزارت راه و شهرسازی پرداخت می شود


اواخر دی‌ماه نشست کارگروه تأمین مالی مسکن باحضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار شد و در این نشست نقش‌آفرینی‌ صندوق توسعه ملی در پروژه نهضت ملی مسکن و کمک 4میلیارد دلاری این صندوق به این پروژه مطرح شد. روز گذشته و براساس برنامه‌های اجرای مصوبات کارگروه تأمین مالی مسکن، باحضور مدیرعامل بانک مسکن و مدیرعامل صندوق توسعه ملی قرارداد 3 ساله سپرده‌گذاری 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در بانک مسکن، با هدف حمایت از طرح نهضت ملی مسکن امضا شد.

افزایش سرمایه به‌صورت سپرده‌گذاری
براساس این گزارش 2 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی نزد بانک‌ مسکن به‌صورت ارزی سپرده‌گذاری می‌شود. این سپرده‌گذاری 3 ساله است و بعد از این مدت، مبلغ سپرده‌گذاری از سوی بانک مسکن، عیناً به صندوق برمی‌گردد. اما ساز کار استفاده از این سپرده‌گذاری ارزی در بانک مسکن به این صورت است که بانک، این سپرده ارزی را دراختیار مشتری قرار می‌دهد و سود ارز را دریافت می‌کند، بخشی از این سود (2 درصد) به صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود و مابقی آن در اختیار بانک مسکن است تا با استفاده از آن، پرداخت تعداد تسهیلات نهضت ملی مسکن را افزایش دهد و همچنین باتوجه به افزایش سرمایه بانک، نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز کاهش یابد. این برنامه در جهت اجرای قانون جهش تولید مسکن است که در آن بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن شده‌اند اما باتوجه به اینکه بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات خودداری کردند، مقرر شد تا بانک مسکن به‌عنوان بانک تخصصی بخش مسکن و بانکی که بیشترین عملکرد را در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن دارد، منابع صندوق توسعه ملی را  در جهت افزایش سرمایه خود دریافت کند.

پرداخت تسهیلات ارزی به بخش‌های حمل‌ونقل
طبق قراردادی که روز گذشته بین صندوق توسعه ملی و بانک مسکن امضا شد مبلغ دو میلیارد دلار با مهلت بازپرداخت 3 ساله از صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مسکن قرار می‌گیرد؛ مقرر است تا این 2 میلیارد دلار به‌صورت تسهیلات ارزی با اولویت به طرح‌های حمل‌ونقلی تخصیص یابد و مابه‌التفاوت سود، برای اجرای طرح‌های مسکن و رونق ساخت و‌ساز هزینه شود.
مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی در آیین امضای قرارداد سپرده‌گذاری 2میلیارد‌ دلاری به‌منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن گفت: قرار بر این است که صندوق در سقف2میلیارد دلار نزد بانک‌مسکن سپرده‌گذاری کند، پیشتر مقرر شده بود این سپرده‌گذاری نزد تمام بانک‌های عامل سپرده‌گذاری شود اما درنهایت طبق مصوبه شورایعالی مسکن این‌ وظیفه صرفاً به بانک‌ مسکن سپرده شد. وی افزود، نرخ سود این سپرده 2درصد است و‌بانک مسکن وظیفه دارد با نرخ‌های مرسوم به متقاضیان ارائه کند و سه سال بعد منابع مذکور را به صندوق توسعه ملی برگرداند. وی گفت: از‌محل سود ارزی این سپرده‌گذاری بانک ‌مسکن نسبت به ارائه وام ارزان‌تر و کاهش‌ نرخ سود برای حوزه مسکن اقدام‌ خواهد ‌کرد.
رئیس صندوق توسعه ملی همچنین از اختصاص 2 میلیارد دلار برای کمک به حمل‌ونقل عمومی خبر داد.
وی افزود، بر این اساس آن 2‌میلیارد دلار دیگر به‌صورت دریافت گواهی نفتی، از سوی صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.
ساز کار پرداخت 2 میلیارد دلار دوم از سوی صندوق توسعه ملی به نهضت ملی مسکن اینگونه است که باتوجه به مجوز رهبری، وزارت راه و شهرسازی اجازه دارد، بخشی از منابع نهضت ملی مسکن را به شکل تهاتر نفت و دریافت اوراق نفتی تأمین کند. باتوجه به اینکه تا این اوراق نفتی به نقدینگی تبدیل شود و در اختیار پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار گیرد زمان‌بر است، صندوق توسعه ملی اعلام آمادگی کرده تا 2 میلیارد دلار را با شرط دریافت اوراق و حواله‌های نفتی که قابل تبدیل‌شدن به نفت است، به‌صورت نقدی دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.  این اجازه‌ای است که به وزارت نفت و وزارت مسکن داده شده است که منابع نهضت ملی مسکن با تهاتر نفت تأمین شود و صندوق توسعه ملی در این فرایند به‌عنوان واسط بین وزارت نفت و وزارت مسکن قرار می‌گیرد؛ پول وزارت مسکن را زودتر پرداخت و از وزارت نفت در قبال این پول، نفت دریافت می‌کند.
به گفته مدیرعامل صندوق توسعه ملی، برای سپرده‌گذاری ارزی 2 میلیارد دلاری اولیه در بانک مسکن نیازی به اذن رهبری نبوده است و از قبل هم وام با تخفیف طبق مصوبه هیأت امنا ارائه می‌شده است. این درحالی است که برای دو‌میلیارد دلار دوم که مرتبط با هزینه‌های دولتی و وزارت مسکن است اذن رهبری اخذ شده است. غضنفری گفت: هم‌اکنون 15تا20میلیارد دلار منابع نزد بانک مرکزی داریم و پیگیری می‌کنیم که این منابع از بانک مرکزی خارج و برای توسعه کشور مصرف شود.  

کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی
سیدعباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن نیز در نشست امضای قرارداد سپرده‌گذاری ۲ میلیارد دلاری به‌منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن با‌تأکید بر تخصیص وام با‌اولویت پرداخت به طرح‌های حمل ونقلی و پرداخت مابه‌التفاوت سود برای حمایت از اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن، گفت: با تلاش‌های دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، صندوق توسعه ملی، وام ۲ میلیارد دلاری را در اختیار بانک مسکن قرار داده و مقرر است این تسهیلات بااولویت به طرح‌های حمل ونقلی اختصاص یابد و سود حاصل از این تسهیلات برای طرح نهضت ملی مسکن هزینه شود.
حسینی توضیح داد: بانک مسکن این وام‌ها را به سمت حمایت از مسکن و ساخت‌و‌ساز هدایت می‌کند.
 مدیرعامل بانک مسکن با اعلام این مطلب که تاکنون ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن، تسهیلات نهضت ملی را دریافت کرده‌اند، افزود: بانک مسکن در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیشرو است. با‌توجه به اینکه نهضت ملی مسکن، آبادانی را در کشور ایجاد می‌کند تصمیم گرفته شده است تا این سپرده‌گذاری و تسهیلات 2میلیارد دلاری به طرح‌های حمل‌و‌نقلی اختصاص یابد و مابه‌التفاوت سود برای حمایت از اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن هزینه شود.
حسینی تصریح کرد: اعتقاد جدی داریم که تحقق شعار سال «رشد اقتصادی و کنترل تورم» با راهکارهایی که دولت در نظر گرفته است و با همراهی صندوق توسعه ملی برای تخصیص این وام، قابلیت اجرا خواهد یافت.
وی ادامه داد: با امضای این قرارداد و تخصیص ۲ میلیارد دلار وام به طرح‌های مرتبط با حوزه حمل و‌نقل، مشارکت و فعالیت فعالان اقتصادی در عرصه‌های مختلف تقویت خواهد شد و با راهکارهای شورای پول و اعتبار در همراهی با دولت، نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن برای تولید مسکن کاهش خواهد یافت تا مابه‌التفاوت سود برای تولید مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن هزینه شود. حسینی گفت: در قانون بودجه نیز سرمایه بانک مسکن ۱۰۰ هزار میلیاردتومان افزایش یافته است که این افزایش در کنار این وام می‌تواند راهکارهای مؤثری در اجرای طرح‌های دولت در بخش مسکن و سایر طرح‌های حمل و نقلی باشد.

 

برش

ساخت 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن
هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در آیین امضای قرارداد سپرده‌گذاری 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی با بانک مسکن با هدف حمایت از طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: این قرارداد عرضه ارز را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: بانک مسکن در بحث نهضت ملی مسکن پیشرو بوده و بازوی توانمند وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و حمل‌ونقل است. سیاست ما این است که بانک مسکن تقویت شود چون در بخش مسکن و حمل‌ونقل به‌عنوان پیشران اقتصادی فعال است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش 100 هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن گفت: افزایش سرمایه بانک مسکن از روش‌های مختلفی قابل اجراست که می‌توان به دارایی‌های وزارت راه، مطالبات از دولت و... اشاره کرد.
عباسی از پیشنهاد ساخت 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن توسط بانک مسکن خبر داد و اضافه کرد: عملیات ساخت بیش از دو میلیون واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده است و ساخت مسکن هم باعث ایجاد اشتغال و هم کاهش تورم می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی