صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

معاون صنایع دستی در نشست خبری جشنواره بین‌المللی هنرهای سنتی فجر خبر داد

برگزاری جشنواره سرو سیمین با حضور 16 کشور

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست بوم

معاون صنایع دستی کشور از ثبت نام 5 هزار اثر از ۲هزار هنرمند در دبیرخانه هشتمین جشنواره صنایع دستی فجر با نام «سرو سیمین» خبر داد. به گفته مریم جلالی دهکردی، این جشنواره بین‌المللی میزبان هنرمندانی از ۱۶ کشور جهان از جمله کویت، ازبکستان، قطر، پاکستان، هند، لبنان، صربستان، افغانستان، ساحل عاج، نیجریه، چین، کلمبیا، تاجیکستان، مقدونیه شمالی، عربستان و تایلند در برج آزادی است.
او در نشست هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سروسیمین ۸) بر لزوم اتصال به ادبیات توسعه برای صادرات تأکید کرد و از استقبال از سرمایه گذارانی که در حوزه حراج آثار صنایع‌دستی ورود کنند خبر داد.
جلالی دهکردی جشنواره سرو سیمین را فرصتی برای استفاده از ظرفیت دیگر جشنواره‌های مرتبط با حوزه صنایع‌دستی دانست و این رویداد را حلقه‌ای از زنجیره‌ای خواند که بر اساس سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تدارک دیده شده است.
معاون صنایع دستی درباره میزبانی برج آزادی از هنرمندان شرکت کننده در هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، این برج را نماد انقلاب فرهنگی و معماری ایران دانست و گفت: همه برنامه‌ریزی‌های این رویداد بر اساس دایره‌های معنایی شکل گرفته است حتی برج آزادی به‌عنوان نمادی از هنرهای معماری ایران، دارای دامنه معنایی وسیع و نماد مردمانی است که انقلاب کردند و آزادی را فریاد زدند. از این رو جشنواره فجر صنایع‌دستی از برج آزادی آغاز خواهد شد.
رئیس جشنواره فجر صنایع‌دستی با اشاره به سیاست تقویت توجه و تغییر رویکرد از نمایشگاه صنایع دستی از فرهنگی به اقتصادی و اتصال صنایع‌دستی به ادبیات توسعه و زنجیره ارزشی، توجه ویژه رئیس جمهور به این حوزه را نشان از تغییر جایگاه این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی می‌تواند صنعتی هویت بنیان باشد و به اقتصاد متصل شود. وزرا و رئیس جمهور به این حوزه نگاه ویژه دارند و مصوبات قابل توجهی به تصویب رسیده است. در هشتمین گام فصل جدیدی را به احترام امام هشتم (علیه السلام) باز کردیم. امامزاده‌ها موزه‌های صنایع دستی هستند و این نشان از ارادت ما به اهل بیت دارد.
جلالی  دهکردی جشنواره را محلی برای معنا پیدا کردن اصالت و ریشه‌ها خواند و به پیوند نسلی، پاسداشت و هویت در پهنه جهانی به‌عنوان شعار این دوره اشاره کرد و گفت: معاصرسازی، آموزش تولیدکننده‌ها و توجه به نسل جوان به‌ عنوان مؤلفه‌های مورد نیاز برای گسترش بازار صنایع‌دستی است و این جشنواره محلی برای معنا پیدا کردن اصالت و ریشه‌ها است.

جشنواره فجر صنایع‌دستی متشکل از ۲۳ نهاد
او به انسجام درون سازمانی و مفاهمه برون‌ سازمانی اشاره و بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر صنایع‌دستی متشکل از ۲۳ نهادی است که در حوزه فرهنگ نقش بسزایی دارند و این جشنواره می‌تواند محلی برای تعامل و همگرایی بیشتر با این دستگاه‌ها باشد. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به دایر شدن بازارچه صنایع‌دستی در مبادی شهرها براساس دستور رئیس‌جمهور گفت: عرضه صنایع‌دستی در استان‌ها به بالندگی رسیده است. تأکید ما بر توجه به صنایع‌دستی در یک خط ممتد، از زمان خلق تا مصرف مؤلفه‌ها و ساحت‌های مختلف است و همه ‌تلاشمان طی یکسال گذشته همین بوده است.
ثبت‌‍‌نام 5هزار اثر با مشارکت 16 کشور
او به ثبت‌نام 5 هزار اثر از ۲ هزار هنرمند، مشارکت ۱۶ کشور و حضور ۳۰۰ اثر از پیشکسوتان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در این رویداد خبر داد و جشنواره فجر صنایع‌دستی را جشنواره جشنواره‌ها خواند. جلالی دهکردی به استفاده از ظرفیت دیگر جشنواره‌های مرتبط در این رویداد اشاره کرد و افزود: گردشگری تجربه محور و گردشگری هنری را در این جشنواره خواهیم داشت، چراکه کارگاه‌های تولید آثار و... را خواهیم داشت و از شهرهای جهانی صنایع دستی تا هنرمندان خارجی در این جشنواره حضور خواهند داشت.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور از تمرکز تمامی مؤلفه‌های توسعه، ترویج و فروش در برج آزادی طی برگزاری این رویداد یادکرد و از برنامه‌ریزی به منظور برگزاری کارگاه‌های متنوع، مشارکت دانشجویان و دانش‌آموزان رشته‌های مرتبط، بخش ویژه هنر رضوی با عنوان «هنر در حرم» و نقش‌آفرینی و عرضه دستاوردهای شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی، خبر داد.

هوش مصنوعی در راه کمک به صنایع‌دستی
مرتضی عمادی، دبیر هشتمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، هوش مصنوعی در حوزه تبلیغات صنایع‌دستی را ناجی این حوزه عنوان‌ کرد و گفت: هشت تندیس سرو سیمین، دو نشان فردا، یک نشان رویش دوباره سرو، یک نشان ترنج سیمین و یک نشان هنر در حرم تندیس‌هایی هستند که در مراسم اختتامیه اهدا خواهند شد. بیش از ۲۱ کمیته برای برگزاری این رویداد فعالیت دارند که جدیدترین کمیته هوش مصنوعی، متاورس و فناوری‌های نوین است.
عمادی با اشاره به برنامه‌ریزی و زمانبندی در حوزه تبلیغات محیطی و مجازی افزود: با روانشناسی رسانه‌ای تبلیغات در زمانی که مخاطب مورد هدف در جریان این رویداد قرار بگیرد، انجام می‌شود. رژه پرچم شهرهای جهانی صنایع‌دستی در ۲۷ بهمن‌ماه، اجرای مپینگ با محتوای صنایع‌دستی در بدنه برج آزادی، رونمایی از سرود صنایع‌دستی در مراسم افتتاحیه، نمایش آثار هنرمندان فعال در حرم و نمایش آثار هنرمندان خارجی و داخلی در تالارهای برج‌آزادی از موارد اجرایی در این جشنواره است.
در پایان این نشست، موشن مربوط به جشنواره برای اصحاب رسانه  به نمایش درآمد و از پوستر جشنواره با حضور یکی از پیشکسوتان صنایع‌دستی و دانش‌آموزی سفالگر به‌عنوان نمادی از پیوند بین‌نسلی رونمایی شد. مراسم هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان «سرو سیمین ۸» از ۲۷ بهمن تا ۱ اسفند ۱۴۰۲ با شعار «پیوند نسلی، پاسداشت هویت در پهنه جهانی» در مجموعه فرهنگی برج آزادی تهران برگزار خواهدشد.

جستجو
آرشیو تاریخی