صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

نقطه عطفی دیگر در تاریخ فضایی کشور

حسن سالاریه
 معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران

 
روز قبل و در سلسله افتخارآفرینی‌های متخصصان فضایی کشورمان، نقطه عطفی دیگر در تاریخ فضایی جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. امروز به جرأت می‌توان گفت عرصه فضایی ایران با تحولات و بلوغ بی‌سابقه‌ای مواجه شده است، چراکه از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، دانشمندان ایرانی، یازدهمین پرتاب موفق را نیز در کارنامه درخشان خود ثبت کردند و به لطف خدا این دستاوردهای بزرگ همچنان و با قدرت ادامه خواهد یافت. مزید استحضار ایرانیان عزیز، در واقعه مهمی که روز گذشته رخ داد ماهواره مهدا که طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران انجام شده بود به همراه دو نانوماهواره تحقیقاتی کیهان و هاتف که توسط گروه فضایی صاایران در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده بود، برای نخستین بار و به شکل همزمان، توسط ماهواره‌بر سیمرغ به عنوان دستاورد دیگری از متخصصان کشورمان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه تقریبی
450 کیلومتر و ارتفاع بیشینه تقریبی 1100 کیلومتری زمین تزریق شد. پس از موفقیت در مرحله پرتاب و استقرار ماهواره‌های مهدا، کیهان و هاتف از پایگاه امام خمینی(ره)، در مدار مورد نظر، خوشبختانه سیگنال‌های مهدا نیز دریافت و چرخه کامل این عملیات پیچیده تکمیل شد.
دستاورد دیگر برای عرصه فضایی کشورمان، این بود که ماهواره‌بر سیمرغ پس از شش تلاش تحقیقاتی در سال‌های گذشته، سرانجام و در هفتمین پرتاب خود به موفقیت دست یافت و توانست با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، مرحله‌ای نوین در پرتاب‌های فضایی کشور پیش روی صنعت فضایی‌مان بگذارد تا به این ترتیب برداشتن گام‌های بلندتر و پیشرفته‌تر در این عرصه تسهیل شود.
ماهواره مهدا، یک ماهواره 32 کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شده‌اند. مأموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا بود.
آنچه در این بین بسیار مهم است، اعتماد به نفس و خوداتکایی بالای محققان و مهندسان صنعت فضایی ایران در توسعه دانش بومی در یکی از پیشرفته‌ترین صنایع دنیا می‌باشد. ضروری است که بدون هیچ واهمه‌ای و با جسارتی بیش از پیش برنامه‌های فضایی ایران، آزمون‌های توسعه‌ای و برنامه‌های تحقیقاتی پیگیری و اجرا شود و به هیچ وجه مکث و توقفی در این خصوص اتفاق نیفتد.
همچنین ضروری است بیش از پیش به توسعه اقتصاد فضا و مردمی کردن این صنعت توسط همه دست اندرکاران اعم از سازمان فضایی، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و رسانه‌ها پرداخته شود.
بار دیگر این دستاورد مهم و به‌یادماندنی را به مردم عزیز، متخصصان خستگی‌ناپذیر و توانمند فضایی کشورمان بویژه همکارانم در پژوهشگاه فضایی و وزارت دفاع تبریک می‌گویم.

جستجو
آرشیو تاریخی