صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و یک - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

افزایش دو برابری راه‌اندازی نیروگاه‌ها در دولت سیزدهم

مخبر: ایران می‌تواند قطب تولید انرژی در منطقه شود

روز گذشته در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، راهکارهای توسعه نیروگاه‌ها و کاهش ناترازی برق در کشور بررسی و برنامه‌ریزی لازم برای تولید ۳۰ هزار مگاوات برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه‌تمام انجام شد. محمد مخبر در این جلسه، توسعه صادرات‌محور نیروگاه‌های برق را مورد تأکید قرار داد و گفت: وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی ضمن تلاش برای تأمین برق مورد نیاز مصارف مختلف در داخل کشور، باید هدفگذاری و چشم‌اندازی دقیق برای احدث و توسعه نیروگاه‌های تولید برق با رویکرد صادرات به کشورهای همسایه داشته باشند. وی با تأکید بر پیگیری مجدانه برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور، برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را نیز ضروری دانست و افزود: باید از همه ظرفیت‌های کشور اعم از حرارتی، تجدید‌پذیر و هسته‌ای برای تولید برق استفاده و ایران به قطب انرژی در منطقه تبدیل شود تا علاوه بر تأمین نیاز داخل، صادرات برق به کشور‌های همسایه را نیز توسعه دهیم.
 
بهره‌برداری سالانه 4 هزار مگاوات نیروگاه
در این جلسه وزیر نیرو نیز در گزارشی گفت: برنامه دولت برای توسعه نیروگاه‌ها در میان‌مدت، افزایش حداقل ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید شامل نیروگاه‌های حرارتی، سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر، هر کدام به میزان 10هزار مگاوات است. براساس گزارش محرابیان، در دهه ۹۰ شمسی سالانه به طور متوسط کمتر از ۲ هزار مگاوات نیروگاه به بهره‌برداری رسیده که در دولت سیزدهم و در دو سال اخیر این عدد سالانه به بیش از ۴ هزار مگاوات افزایش یافته است. همچنین در گزارشی دیگر اعلام شد که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۳ واحد بخار به ظرفیت 2 هزار و ۱۶۳ مگاوات به بهره‌برداری رسیده است که سالانه باعث
2/3 میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود. احداث پروژه‌های واحدهای بخار و ارتقای واحدهای گازی، سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب یعنی بیش از تولید یک فاز پارس‌جنوبی صرفه‌جویی خواهد داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی