برد شرکت‌های بورسی از سیاست‌ جدید ارزی

انتقال معاملات ارزی از سامانه نیما به مرکز مبادله ارز و طلا، درآمد ارزی شرکت‌ها را تا 30 درصد افزایش می‌دهد

طی روزهای گذشته دولت و مجلس در جهت حمایت از تولید و صادرات صنایع مختلف کشور، سیاست‌های جدیدی را در دست اقدام قرار داده‌اند که حذف الزام عرضه ارز به قیمت دستوری در سامانه نیما، حذف تعرفه‌های صادراتی پتروشیمی‌ها، تغییرات در نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و همچنین ایجاد سازکارهای جدید برای تأمین مالی کم‌هزینه از طریق درگاه‌های بورسی و غیربورسی، از جمله آنها بوده است.
این اقدامات در کنار حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری در برخی صنایع و بازارگشایی‌های جدید برای محصولات ایرانی، از جمله محصولات لبنیاتی، فلزاتی، کاشی و سرامیک و خودرو، باعث شده در بازار سهام نیز شاهد تغییر انتظارات سهامداران و رشد شاخص‌های بازار باشیم.
از نظر کارشناسان، در حال حاضر به دلیل چالش‌ها و نااطمینانی‌هایی که در بازار سهام وجود داشت، این بازار از سایر بازارهای مالی جا مانده است که این موضوع با تعیین‌تکلیف برخی مسائل مهم به تدریج مرتفع خواهد شد و بازار سهام نیز عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد.

شاخص کل حتی به اندازه دلار نیمایی رشد نکرده است
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این موضوع که طی ماه‌های گذشته درآمدهای شرکت‌ها متناسب با تورم رشد نکرده است، گفت: در واقع شاخص کل حتی به اندازه رشد دلار نیمایی نیز رشد نداشته چراکه هزینه شرکت‌ها متناسب با تورم حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد رشد کرده اما درآمدهای آنها به اندازه دلار نیمایی یعنی ۲۰ درصد، افزایش یافته است؛ از طرفی رشد نرخ دلار در بازار آزاد باعث شده عملاً هزینه‌ شرکت‌ها در مقایسه با تورم با رشد بیشتری مواجه باشد.
ولید هلالات در گفت‌و‌گو با سنا، گفت: راه‌اندازی مرکز مبادله‌ نرخ ارز و طلای ایران و عرضه ارز در محدوده قیمتی ۳۶ الی ۳۷ هزار تومان تا حدی موجب پوشش تفاوت‌های مذکور می‌شود. همچنین باید این موضوع را مدنظر داشت که برخی از شرکت‌ها ارز خود را در سامانه نیما با نرخ ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند و تغییر محل فروش ارز از بستر سامانه نیما به مرکز مبادله ارز و طلا، رشد حدوداً ۳۰ درصدی را برای شرکت‌ها به ارمغان آورده است و طبیعتاً تأثیر این موضوع در درآمدهای شرکت‌های بورسی بروز پیدا خواهد کرد.
حمید فاروقی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این رابطه عنوان کرد: عرضه ارز پتروشیمی‌ها در مرکز مبادله ارز و طلا اتفاق بسیار مثبتی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود. از سویی یکی از ریسک‌های مهم پیش‌روی بازار سرمایه برطرف شده و سرمایه‌گذاران چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به این بازار خواهند داشت و از سوی دیگر با عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار توافقی، شرکت‌ها امکان عرضه فروش ارز خود را با قیمت مناسب‌تر خواهند داشت. در نظر داشته باشید که در اولین معاملات بازار مبادلات ارز و طلا، حواله دلار ۳۶۱۳۰ تومان معامله شد و همین نرخ هم رشد سودآوری پتروشیمی‌ها را به همراه خواهد داشت. به نظر می‌رسد راه‌اندازی این بازار در مرحله اول منجر به رشد سودآوری شرکت‌های پتروشیمی خواهد شد و بعد از آن هم گروه فولادی و با یک وقفه زمانی، پالایشی‌ها و نیز تمامی شرکت‌هایی که درآمدهای صادراتی دارند، از این رویداد منتفع خواهند شد.
حامد فقرایی، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به این موضوع که افزایش درآمد پتروشیمی‌ها و صنایع صادرات‌محور به نفع اقتصاد کشور و مردم است، گفت: به نظر می‌رسد با راه‌اندازی سامانه مبادلات ارزی، نرخ ارز تعدیل شده و علاوه بر آنکه شاهد کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خواهیم بود، نرخ ارز صنایع صادرات‌محور هم نرخ منطقی‌تری خواهد داشت و بدین ترتیب گپ قیمتی بین بازار مبادلات ارزی با بازار آزاد کاهش خواهد یافت؛ ضمن اینکه افزایش درآمد پتروشیمی‌ها و صنایع صادرات‌محور به نفع اقتصاد کشور و عموم مردم خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی