روسیه در صورت تأیید حسن‌نیت واشنگتن در مسیر کاهش تنش‌ها، بازگشت به معاهده را بررسی می‌کند

چراغ سبز دوما به تعلیق «نیواستارت»

زهره صفاری
خبرنگار

مجلس دومای روسیه، بنا به درخواست رئیس‌جمهور این کشور، تعلیق عضویت مسکو در معاهده کاهش استفاده از تسلیحات استراتژیک(نیواستارت) را تصویب کرد و لغو این مصوبه را به دستور ولادیمیر پوتین وابسته دانست. این مصوبه آن هم در آستانه یکساله شدن عملیات نظامی روسیه به اوکراین و همزمان با سفر هیأت عالی پکن به مسکو، غرب را تا حدی نگران کرده که جو بایدن، بار دیگر به ابزار تهدید به تحریم متوسل شده است.
به گزارش خبرگزاری تاس، بنا بر اعلام مجلس دومای روسیه تعلیق این توافق که فاکتور اصلی آن کاهش استفاده از تسلیحات هسته‌ای بود، با تأکید رئیس‌جمهور این کشور به معنای خروج کامل مسکو از این توافقنامه نیست اما لازم است این کشور پیش از ادامه تعهدات خود در این راستا، ارزیابی کاملی نه تنها از تسلیحات امریکایی، بلکه دیگر نیروهای هسته‌ای ناتو مانند انگلیس و فرانسه داشته باشد. در همین حال وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای خطاب به واشنگتن نوشت: «در صورتی که واشنگتن عزم سیاسی و حسن‌نیت خود را در زمینه کاهش تنش‌ها و ایجاد شرایط واقعی برای اجرای این توافقنامه نشان دهد، رفع تعلیق قابل بازنگری است.»

سفر استراتژیک هیأت چین
در روزهایی که بایدن برای توری سه‌روزه و جنجالی روانه اروپای شرقی شد و با وعده‌های پرطمطراق به اوکراین، هم‌پیمانانش را برای حمایت از کی‌یف ترغیب می‌کرد، هیأت عالی پکن به ریاست وانگ‌یی، وزیر خارجه سابق چین و رئیس‌دفتر کمیسیون روابط خارجی این کشور راهی مسکو شد. دیداری که با توجه به خط و نشان‌های اخیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا برای چشم‌بادامی‌ها، با امضای توافقنامه‌های تجاری، اقتصادی و استراتژیک همراه بود و پیامی خطرناک برای غربی‌ها داشت.
وانگ‌یی، در جریان سفر 8 روزه خود به اروپا و پس از توقف در فرانسه، ایتالیا، مجارستان و سرانجام آلمان برای کنفرانس امنیتی مونیخ، راهی مسکو شد و پس از مذاکره با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیداری نیز با ولادیمیر پوتین داشت. لاوروف پس از این دیدار گفت: «روابط بین روسیه و چین به صورت پویا در حال توسعه است و دو کشور به‌رغم آشفتگی در صحنه جهانی، آماده دفاع از منافع یکدیگر هستند.» وانگ‌یی نیز تأکید کرد: «به نظرم در برهه فعلی، ما امکان گسترده‌ای برای مذاکرات استراتژیک نزدیک داریم و برای دفاع از منافع استراتژیک مشترک در تعامل هستیم. روابط چین و روسیه کاملاً رشد یافته و مستحکم شده است و هر دو کشور در آزمون شرایط متغیر جهانی در کنار هم ایستاده‌اند.»
هشدار به عاملان انفجار نورد استریم
در پی تقویت فرضیه‌ها برای نقش‌آفرینی واشنگتن در انفجار خطوط لوله نورد استریم، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنرانی هشدار‌آمیز خطاب به غرب گفت: «کشورهای غربی هیچ عزمی برای همکاری در تحقیقات انفجارهای سال گذشته خطوط لوله نورد استریم و نورد استریم2 نشان نمی‌دهند اما ما دلایل محکمی داریم که شفافیت و بی‌طرفی تحقیقات برخی کشورهای دخیل را زیر سؤال می‌برد. در عین حال آلمان، دانمارک و سوئد نیز عزمی برای همکاری با نخست‌وزیر روسیه در این باره ندارند.»در عین حال اسپوتنیک نوشت، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز بر موضع چین در این باره تأکید و خاطرنشان کرد: «چین خواستار پیدا کردن سازمان‌دهندگان خرابکاری در خط لوله نورد استریم است، زیرا در غیر این صورت آنها با مصون دانستن خود مجدداً دست به چنین اقداماتی می‌زنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی