محاکمه تروریست‌ها در تهران پس‌لرزه در اروپا

پس از صدور حکم اعدام سرکرده گروه تروریستی تندر، دولت آلمان کاردار ایران را به نشانه اعتراض احضار کرد

وقتی روز 24 فروردین 1387 صدای انفجار تروریستی ناشی از بمب‌گذاری در حسینیه رهپویان وصال شیراز به گوش همه رسید و کشته و زخمی شدن صدها نفر، ایرانیان را در بهت فرو برد کمتر کسی فکر می‌کرد که چند سال بعد به دلیل محاکمه سرکرده این گروه تروریستی برخی کشورهای اروپایی با ادعای حمایت از حقوق بشر به این مسأله واکنش نشان دهند و برخورد با تروریست‌ها را محکوم نمایند.
ماجرا از اینجا شروع شد که دو روز قبل دادگستری کل استان تهران اعلام کرد دادگاه انقلاب تهران پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرد. از آنجا که جمشید شارمهد علاوه بر تابعیت ایرانی، تابعیت آلمانی نیز دارد، دولتمردان برلین این مسأله را بهانه‌ای برای نادیده گرفتن جنایات تروریستی شارمهد قرار دادند و از وی اعلام حمایت کردند.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، با انتشار توئیتی به زبان‌های آلمانی و فارسی صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد را محکوم کرد و خواهان لغو مجازات وی شد. شولتس در پیام خود مدعی شد: «ایران با هر روش ممکن، با مردم خود مقابله می‌کند و نسبت به حقوق بشر بی‌اعتناست. حکم اعدام علیه جمشید شارمهد غیرقابل قبول است. ما آن را بشدت محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم این حکم را لغو کند.»
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان صدور حکم اعدام جمشید شارمهد را «غیرانسانی» معرفی کرد. همچنین وزارت خارجه این کشور نیز کاردار ایران را احضار کرد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، بائربوک به اطلاع دیپلمات ایرانی رساند: «ما نقض فاحش حقوق یک شهروند آلمانی را نمی‌پذیریم و از ایران می‌خواهیم تا ضمن نقض حکم شارمهد، دادگاه تجدیدنظر وی را به صورت عادلانه برگزار کند.» این خبرگزاری به نقل از بیانیه وزیر خارجه آلمان نوشت که در اعتراض به این حکم، دو نفر از کارکنان سفارت ایران نیز «عنصر نامطلوب» شناخته شده و دستور اخراج آنان صادر شده است.
 
حمایت از بمب‌گذاری به نام حقوق بشر
این حمایت تمام و کمال از آمر و سرکرده گروهک تروریستی در حالی است که شارمهد تبعه ایران بوده و دارای تابعیت مضاعف آلمان و در امریکا اقامت داشته است. وزارت اطلاعات در سال 1399 در یک عملیات پیچیده موفق به دستگیری وی شد. دستگیری او که مورد حمایت سرویس‌های جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی بود از آن جهت اهمیت داشت که شارمهد علاوه بر هدایت اقدام ترویستی در شیراز که منجر به شهادت 14 نفر و زخمی شدن 300 نفر دیگر شده بود طراح 24عملیات تروریستی دیگر هم بوده است. شارمهد از سال 1385 که سرکرده گروه شد از رویکرد نرم به رویکرد سخت و تروریستی تغییر مسیر داد و به اقدامات تروریستی در اماکن مذهبی، اقتصادی و حساس پرداخت.
 
اعتراض اتریش به محاکمه جاسوسان
اما این دخالت در امور داخلی ایران و حمایت از تروریست‌ها و جاسوسان به آلمان ختم نمی‌شود. روز گذشته خبرگزاری فرانسه گزارش داد که وزارت خارجه اتریش، سفیر ایران را در اعتراض به رأی دادگاه یکی از اتباع خود احضار کرده است. وزارت خارجه اتریش پیشتر مدعی شده بود که شهروند مذکور به اتهام جاسوسی به ۷.۵ سال زندان محکوم شده و در صورت حُسن رفتار، از دو سال حبس تعلیقی برخوردار خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه گفته است طرف اتریشی دوشنبه از حکم مذکور مطلع شد و سفیر ایران را دیروز احضار کرد تا اعتراض وین را به وی ابلاغ کند. وزارت خارجه اتریش در رفتاری مشکوک و بدون اشاره به هویت این فرد و جزئیات اتهام وی اعلام کرد که سفیر این کشور از زمان بازداشت این مرد توانسته سه بار در زندان با وی ملاقات کند. پیش از این سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده بود 40 نفر از اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر دخیل بودند و بعضاً در کف خیابان هم حضور داشتند، دستگیر شدند و مطابق قوانین داخلی کشور با آنها برخورد خواهد شد.
 
احضار کاردار سفارت انگلیس
طرح اتهامات بی‌اساس برخی کشورهای اروپایی و دخالت‌های آنها در هفته‌های اخیر و بیشتر به بهانه اغتشاشات افزایش یافته است؛ تا جایی‌که چند روز قبل مت جوکس رئیس بخش ضدتروریسم پلیس انگلیس در تداوم اظهارات ایران‌هراسانه اخیر مقام‌های غربی مدعی شد که ایران حداقل ۱۵ بار اقدام به ربودن یا حتی کشتن اتباع انگلیسی یا افراد مستقر در بریتانیا کرده است؛ کسانی که به گفته او از سوی تهران به عنوان یک تهدید تلقی می‌شوند. از سوی دیگر، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که کاردار ایران در لندن را به وزارت خارجه انگلیس فراخوانده است. وی گفت که برای کاردار ایران شفاف کرده که ما تهدیدات علیه روزنامه‌نگاران در انگلیس را تحمل نکرده و تهدیدات ایران هرگز بدون پاسخ باقی نمی‌ماند.» رژیم سلطنتی انگلیس در حالی این ادعاها را مطرح می‌کند و تحریم‌هایی را به بهانه حقوق بشر اعلام کرده است که در طول اغتشاشات با پشتیبانی از گروه‌های ضدایرانی در لندن نقش مؤثری در حمایت از خشونت طلبان و کشته شدن بی‌گناهان در ایران داشته است.
در همین ارتباط روز گذشته خانم «ایزابل مارش» کاردار موقت سفارت انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد. رئیس اداره سوم غرب اروپا در این ملاقات طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس را تداوم سیاست ایران هراسی خواند و خواستار توقف این رویکرد غیردوستانه دولت بریتانیا شد. وی همچنین ضمن سیاسی کارانه خواندن تحریم‌های جدید انگلیس عنوان کرد: کشوری که شدیدترین تبعیض‌ها و اجحاف‌ها را در حق مهاجران و مسلمانان روا داشته و پناهجویان را بر خلاف قوانین بین‌المللی بالاجبار به رواندا منتقل می‌کند، در جایگاهی نیست که درباره حقوق بشر سخن بگوید. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته نشان داده که تسلیم جوسازی‌ها و فشار‌های خارجی نمی‌شود و بر همین اساس بزودی پاسخ متقابل نسبت به تحریم‌های رژیم بریتانیا را اعلام خواهد کرد. خانم ایزابل مارش اعلام کرد مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس خواهد کرد.
گفتنی است همچنین وزارت امور خارجه کشورمان شامگاه سه‌شنبه ١٢ شرکت و نهاد، ۱۵ فرد اروپایی و ٨ انگلیسی را تحریم کرد.

 

بــــرش

وزارت اطلاعات در سال 1399 در یک عملیات پیچیده موفق به دستگیری شارمهد شد. دستگیری او که مورد حمایت سرویس‌های جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی بود از آن جهت اهمیت داشت که شارمهد علاوه بر هدایت اقدام تروریستی در شیراز که منجر به شهادت 14 نفر و زخمی شدن 300 نفر دیگر شده بود طراح 24عملیات تروریستی دیگر هم بوده است

جستجو
آرشیو تاریخی