افزایش رقم وام ازدواج در سال 1402

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال هر کدام ۲۲۰ میلیون تومان است

مهسا قوی قلب
خبرنگار


هر ساله در تقسیم بودجه ،  ارقام وام ازدواج به عنوان یک اهرم تشویقی برای جوانان افزایش می‌یابد، هرچند میزان تورم موجود، بزرگترین مانع به شمار می‌رود اما همچنان بسیاری از جوانان می توانند با ارقام وام ازدواج بخش کوچکی از هزینه های آغاز زندگی را پرداخت کنند. چند روز پیش معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از  تصویب وام ازدواج ۲۰۰ میلیونی برای دختران زیر ۲۳ و پسران زیر ۲۵ سال و وام ازدواج ۱۵۰ میلیونی برای سایرین در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در کمیسیون تلفیق بخصوص برای زوج و زوجه زیر ۲۵ سال این رقم افزایش یابد. این اتفاق میسر شد و رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در این باره خبر خوشی داد،  بر اساس مصوبه جدید این کمیسیون، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱ /۱۳۹۸ است، ۱۸۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شد؛ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال هم ۲۲۰  میلیون تومان است.
در سال آینده تنها وام ازدواج نیست که به عنوان طرحی تشویقی افزایش یافته، بلکه به وام های دیگری مانند فرزندآوری، ودیعه مسکن و تأمین جهیزیه کالای ایرانی با معرفی دستگاه‌هایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز  پرداخته شده است. علاوه بر این موارد سازمان تأمین اجتماعی هم مشوقی برای بیمه‌شدگان خود در سال جاری در نظر گرفت به این صورت که در صورت داشتن ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی (در هنگام ازدواج اول) هدیه ازدواج را دریافت می‌کنند و این اعتبار معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه است. این در حالی است که در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه‌شده تأمین اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به زوجین یعنی هر دو نفر پرداخت می‌شود. افزایش چنین طرح هایی در کنار فرهنگسازی های لازم در این حوزه می توانند در ابتدای تشکیل زندگی مشترک برای جوانان راهگشا باشند.

لزوم تغییر سبک زندگی جوانان
مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در این باره به «ایران» می گوید: طبق قانون جوانی جمعیت، در حوزه افزایش وام ازدواج، سالانه متناسب با تورم تصمیم گیری می شود تا کمک و تسهیلی برای امر ازدواج باشد، حالا علاوه بر وام ازدواج، دولت میزان 20 درصدی اختصاص خدمات و امکانات دستگاه های دولتی را نیز پیگیری می کند. در آخرین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان هم آیین نامه واگذاری ها مصوب شده و به امید خدا در شورای عالی جوانان هم به تأیید می رسد و در نهایت به تمامی فرمانداران شهرستان های کشور ابلاغ می شود  تا از این طریق بخشی از هزینه های مراسم ازدواج مرتفع شود.
به گفته متقی فر بی شک وام ها و خدمات دولتی باید افزایش پیدا کنند اما در کنار این موارد سبک زندگی جوانان نیز باید تغییر پیدا کند. مدتی است که قیمت طلا به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کرده ، در کشورهای اروپایی و امریکایی یا خیلی مناطق دیگر خرید طلا مرسوم نیست. این سنت که برای جوانان و خانواده‌ها متحمل هزینه های زیادی می‌شود باید کم و آسان گیری شود و ملاحظات طرفین در این خصوص در نظر گرفته و به‌جای آن در ملزومات تشکیل زندگی هزینه شود. همیشه پس از شروع زندگی به تدریج در سال های بعدی، جوانان می توانند نیازهای خود را تکمیل یا وسایل مورد علاقه خود را تهیه کنند.
مدیرکل دفتر کل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان می افزاید: مایحتاج اولیه یک زندگی از جمله لوازمی مانند یخچال، گاز و ماشین ظرفشویی را می توان با آسان گیری تهیه کرد و در ابتدا از خریدهای حاشیه ای از جمله لوازمی نظیر مایکروفر، چای ساز، سرخ کن یا ظروف گرانقیمت جلوگیری کرد با این قبیل آسان گیری ها که در همه جای دنیا هم این گونه است، می توان یک زندگی را آغاز کرد، البته وظایف دولت ها را  هم در این زمینه نمی توان انکار کرد. دولت ها هم موظف هستند با اعطای وام های مختلف و افزایش آنها با توجه به تورم سال به سال، روند ازدواج را برای جوانان تسهیل کنند.
او با اشاره به نام هفته ازدواج در سالی که گذشت ، توضیح می دهد: ازدواج آسان و آسمانی نامی بود که برای شعار امسال انتخاب و ترند شد و تبلیغاتی از جمله تبلیغات  بیلبوردی هم در سطح شهرها در این حوزه انجام گرفت ، ما حدود سه سال کرونا را تجربه کردیم و پی بردیم که با مراسم و تشریفات کمتر هم می توان زندگی مشترک را شروع کرد، تحمل هزینه های بالای مراسم ازدواج دخلی به ازدواج موفق ندارد، پس با مراسم ارزان تر و مهمان های محدود و کمتر هم می توان مراسم ازدواج را برگزار کرد. موضوع دیگری که در آن برخی خانواده ها سختگیری می کنند، هدایای عروس و داماد است که بار سنگینی بر دوش زوج های جوان و خانواده های آن هاست، در زمینه هدایا هم باید آسان گیری شود.
متقی فر در خاتمه صحبت های خود اضافه می کند: مواردی مانند وام ازدواج با افزایش سالانه، خدمات و ارائه کمک های دولتی و سازمان های دولتی همچون در اختیار قرار دادن تالارها و نظایر آن، تغییر سبک زندگی جوانان و آسان گیری زوجین و همچنین خانواده های آنها از جمله مواردی هستند که می توانند در افزایش نرخ ازدواج مؤثر باشند، فرهنگ سازی های بیشتر در این حوزه الزامی است تا بتوانیم به تدریج شاهد بیشتر شدن تمایل جوانان به ازدواج و کاهش هراس آنها از هزینه های مراسم گران و غیر ضروری باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی