۸۵ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های واردکننده ثبت سفارش شده است

فروش خودروهای وارداتی از هفته آینده

خرید خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد

از هفته آینده فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو آغاز می‌شود. پیش‌بینی کارشناسان بر این است که فروش خودروهای وارداتی با روش‌های متنوع با سرعت بیشتری می‌تواند بر بازار خودرو اثر بگذارد. طی این مدت بیش از 2 هزار و 140 دستگاه خودروی کیا و همین‌طور خودروی سواری چانگان برای عرضه در بورس پذیرش شده‌اند. 29 شرکتی که مجوز واردات خودرو دارند، تا سال آینده و تا سقف 200 هزار دستگاه خودروی خارجی می‌توانند وارد کشور کنند، از همین رو می‌توان عنوان کرد که با ادامه واردات خودروهای صفر کیلومتر و همچنین واردات خودروهای خارجی کارکرده (در صورت تصویب در صحن علنی مجلس) بازار خودرو به آرامش خواهد رسید.
روز گذشته وزارت صمت اعلام کرد که ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی از هفته آینده آغاز می‌شود و فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با اشاره به ثبت سفارش ۸۵ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های واردکننده، گفت: شرایط و جزئیات ثبت‌نام به صورت اطلاعیه و نشست خبری طی روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
او راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه خودروهای وارداتی در این سامانه را در راستای اجرای مصوبه اخیر دولت در خصوص روش‌های جایگزین عرضه در بورس کالا دانست .
پیش از این منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت به «ایران» گفته بود: 200 هزار دستگاه خودرو طی 6 ماه آینده وارد کشور می‌شود که تا پایان امسال، 100هزار دستگاه خودرو و در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ نیز 100هزار دستگاه خودروی دیگر وارد کشور می‌شود، لذا ادامه واردات خودرو منوط به تصمیم‌های آتی سران قوا است و از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی نیست که واردات خودرو ادامه‌دار خواهد بود یا متوقف می‌شود.  طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت، در سال‌جاری قرار بود حدود ۱۰درصد از خودروهای وارداتی از هفته سوم دی‌ماه به‌صورت تحویل فوری (۳ماهه) از طریق بورس کالا به فروش برسد، با این حال بورس مسئولیت ریسک فروش را برعهده نگرفت؛ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این ارتباط گفته بود که ریسک‌های خاصی برای خودروهای وارداتی متصور هستیم و اگر در بورس فروخته شود و بموقع تحویل نشود مشکل ایجاد می‌شود.
بر همین اساس نیز هیأت وزیران با اصلاح آیین‌نامه واردات خودرو، تصویب کرد که عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود» از بند ٢ این آیین‌نامه حذف شود. بنابراین خودروهای وارداتی در کنار بورس کالا از طرق دیگری نیز فروخته خواهند شد که یکی از آنها سامانه فروش یکپارچه خودرو است، سامانه‌ای که از مهرماه غیرفعال شد.
در کنار واردات خودرو که دو رسالت تنظیم بازار و جلوگیری از انحصار را دارد، تیراژ تولید خودروهای داخلی رو به افزایش است. بر اساس آخرین آمار، از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه تولید خودرو با ۲۵ درصد رشد به یک میلیون و ۱۲۶ هزار دستگاه رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی