اجراهای صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به ایستگاه آخر رسید

پایان خوش با آب شدن یخ کنسرت‌ها

ندا سیجانی
خبرنگار


پرونده اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با منتخبی از موسیقی‌های کلاسیک غربی، ارکسترال، اقوام ایران، پاپ و دستگاهی بسته شد.
ارکستر سمفونیک تهران شامگاه سه‌شنبه 2 اسفندماه در تالار وحدت روی صحنه رفت. این اجرا با رهبری منوچهر صهبایی برگزار شد، با گروهی متشکل از سازهای زهی، سازهای بادی و تیمپانی. سمفونی 3 بتهوون و 44 موتزارت از قطعات اجرایی این برنامه بود.

حضور در جشنواره، سکویی برای هنرمندان جوان و جویای نام
تالار رودکی هم در سانس دوم میزبان حافظ‌خوانی و عطارخوانی دو گروه موسیقی از شهر یزد بود که با استقبال گرم مخاطبان جشنواره همراه شد.
در بخش اول این اجرا، گروه موسیقی شیدا متشکل از هنرمندانی چون امیر حسین فرامرز‌پور (نوازنده تار)، سیدعباس میرزینعلی (نوازنده کمانچه)، فرزاد امینی (نوازنده تنبک) و حسین زرگران (خواننده) روی صحنه رفتند.
امیر حسین فرامرز‌پور (سرپرست گروه موسیقی شیدا) درباره قطعات اجرایی این گروه گفت: «ما را به جشنواره فجر دعوت کردند و ما هم از این دعوت استقبال کردیم؛ چون تجربه اجرا در جشنواره فجر تجربه لذت‌بخشی است؛ قطعاً حضور در این جشنواره سکوی پرتابی برای هنرمندان جوان و جویای نام شهرستانی است.»
سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران هم میزبان بهنام بانی و علی یاسینی بود. بهنام بانی در این برنامه ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان اخیر در خوی، ترکیه و سوریه به جانباختگان این حوادث ادای احترام کرد.

تجلیل از خواننده انقلابی
بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران با اجرای گروه‌های سرود «نسیم رحمت»، «وصال» و «بنات‌الحیدر» از استان تهران و اجرای شش قطعه مذهبی انقلابی به کار خود پایان داد.
 در این برنامه از محمد گلریز هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرود، تجلیل به عمل آمد.
خواننده قطعه خجسته باد این پیروزی در این برنامه گفت: بخش اصلی موسیقی ما باید موسیقی انقلابی و سرود باشد، چرا ما نباید در این آثار از پایه‌گذاران انقلاب اسلامی همچون حضرت امام(ره)، شهیدان مطهری، بهشتی، مفتح و چمران یاد کنیم؟ چرا این آثار و موسیقی‌ها نباید در تالار وحدت پخش و یاد و خاطره آنان زنده شود؟
 این خواننده پیشکسوت انقلابی گفت: هفت هزار سال قدمت موسیقی ایرانی داریم، ۲هزار سال قبل از اسلام ما شعرا و آهنگسازانی همچون باربَد، نکیسا، رودکی و سرکیس را داشتیم، اینها هم شاعر، نویسنده و آهنگساز بودند. در جشن‌هایی که آن زمان برگزار می‌شد، آهنگسازی می‌کردند. چرا ما نباید به آنها بها بدهیم؟ چرا می‌ترسیم؟ نام سرود که می‌آید همه عقب‌نشینی می‌کنند.
خواننده قطعه شهیدان خدایی خاطرنشان کرد: بخش اصلی موسیقی ما باید سرود باشد، من از این بابت خیلی نگران و متأسفم و اینها را در جاهای مختلف ابراز کردم.
فرهنگسرای ارسباران هم در سانس دوم آخرین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان هنرمندان جوانی از استان بوشهر و خراسان شمالی بود. اعظم جوانبخت دیزاوندی نوازنده دوتار و زهرا عباسی میرکوهی نوازنده دایره از خراسان و بردیا بهرام‌نژاد نوازنده نی‌انبان و رضا خرم‌نژاد با سازهای «شکی» و «چوپی» از بوشهر، دقایقی شاد را برای حاضران رقم زدند.
فرهنگسرای نیاوران میزبان گروه «نوای عرفان» به سرپرستی ناصر افشار بود. ناصر افشار (سرپرست گروه، خواننده و نوازنده تار)، میعاد افشار (نوازنده سنتور و تنظیم کننده قطعات)، امیرحسین افشار(نوازنده دف) و حسن اسماعیل اسماعیل‌پور (نوازنده تار) اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می‌دادند.
 کوشک باغ هنر هم در آخرین شب اجراهای خود میزبان دو گروه موسیقی نواحی از سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی بود.
 اعضای گروه سیستانی متشکل از نصیر ملازهی (سرپرست و نوازنده تنبورک) و امیرخسرو سپاه‌خوانی (نوازنده رباب) بودکه مقام‌های «گدام» و «کپوت» را اجرا کردند. گروه «چوب‌بازی خراسانی» هم در سانس دوم با اجرای رقص چوب بازی روی صحنه رفتند. اعضای این گروه را آریا علی ملکی و عید محمد (دهل‌نوازان)، محمد اصلانی (سرنا)، امید علی ملکی (سرپرست گروه)، آرش تیموری، میلاد قاسم‌زاده، مبین امیری، عرفان چکی، میلاد دربار و قاسم بهشتی (حرکات نمایشی) تشکیل دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی