ساخت مسکن نهضت ملی با تهاتر نفت

متوسط ساخت هر متر مسکن نهضت ملی با استفاده از تهاتر نفت 4.7 میلیون تومان برآورد شده است

روزنامه ایران 26 مهرماه، در گزارشی از تصمیم دولت برای تأمین منابع جدید برنامه نهضت ملی مسکن با استفاده از تهاتر نفت خبر داده بود، اکنون مسعود رهنما، مدیر عامل صندوق ملی مسکن با تأیید این گزارش تأمین ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی از محل تهاتر نفت برای طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرده است. به گفته رهنما، مقدمات تخصیص مستقیم بخشی از درآمد فروش نفت به صندوق ملی مسکن، فراهم شده و تاکنون ۳۱ هزار میلیارد تومان منابع در صندوق ملی مسکن تجمیع شده است.
مدیر عامل صندوق ملی مسکن گفت: ۲۰ هزار میلیارد از این مقدار از طریق تهاتر نفت، پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر خانه‌های لوکس، دو هزار میلیارد تومان از بازگشت اقساط مسکن مهر و چهار هزار میلیارد تومان هم از بودجه عمومی به صندوق ملی مسکن واریز شده است. با توجه به اینکه بخشی از برنامه نهضت ملی مسکن، برنامه حمایتی برای خانه‌دار شدن اقشار هدف و اقشار با درآمد متوسط است، بنابراین بخشی از منابع ساخت بر عهده متقاضیان است و برای تأمین مالی، علاوه بر پرداخت تسهیلات بانکی، منابع دیگری نیز در نظر گرفته شده است. این منابع در صندوق ملی مسکن واریز می‌شود، صندوق ملی مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن، تشکیل شده و وظیفه تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن را بر عهده دارد. همچنین مدیرعامل این صندوق اعلام کرده منابع این صنوق از مالیات خانه‌های لوکس، بازگشت اقساط مسکن مهر و منابع بودجه عمومی تأمین می‌شود اما بخش قابل توجهی از منابع صندوق ملی مسکن، با استفاده از تهاتر نفت تأمین می‌شود. به گفته رهنما منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی هم به این صندوق واریز می‌شود.

کاهش هزینه ساخت
تأمین مالی نهضت ملی مسکن از محل تهاتر نفت، با شرکت‌های سازنده خارجی خواهد بود. به این ترتیب بخشی از منابع نهضت ملی مسکن به‌صورت ارزی تأمین می‌شود و تأثیر مهم تأمین مالی نهضت ملی مسکن از محل تهاتر نفت و منابع ارزی، کاهش هزینه ساخت خواهد بود چون منابع ارزی مانند منابع ریالی مشمول تورم عمومی نیست. هزینه ساخت مسکن با توجه به افزایش تورم عمومی افزایش یافته است و به همین دلیل متوسط قیمت ساخت هر متر مسکن در این برنامه حدود 8 میلیون تومان تخمین زده می‌شود اما احمدحسین فلاحی نماینده مجلس، از ساخت واحدهای نهضت ملی با استفاده از تهاتر نفت با شرکت‌های خارجی و به قیمت هر متر 4.7 میلیون تومان خبر داده است. این نماینده مجلس توضیح داده که قرارداد ساخت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ملی توسط سرمایه‌گذاری خارجی نهایی شده و این شرکت خارجی با مبلغی معادل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع و بهره‌گیری از مصالح و نیروی انسانی داخلی و بومی عهده‌دار ساخت و سرمایه‌گذاری شده است. فلاحی با تأکید بر اینکه ساخت هر متر مسکن در بازار بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان با احتساب حداقل‌ها در شهرهای کوچک هزینه در بردارد به فارس گفت: این شرکت خارجی با مبلغی معادل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع عهده‌دار ساخت و سرمایه‌گذاری شده، اگرچه نکته قابل تأمل این سرمایه‌گذاری بهره‌گیری از مصالح و نیروی انسانی داخلی و بومی است. وی به دیگر مزایای این همکاری اشاره کرد و یادآور شد: این شرکت خارجی الزاماً مبلغی در برابر انجام تعهداتش دریافت نخواهد کرد و به تهاتر نفت بسنده کرده است. این مزیت باعث جلوگیری ارز از کشور می‌شود، این شرکت چینی با نماینده مستقر در کشور اقدام به طراحی و ساخت مسکن ملی می‌کند.
تأمین منابع مالی نهضت ملی مسکن از محل تهاتر نفت از ابتدای اجرای این برنامه مطرح بود. به نظر می‌رسد اخیراً اولین قدم‌ها برای اجرای این هدف با تأمین ۲۰ هزار میلیارد تومان برداشته شده و بزودی این رقم به این پروژه تزریق می‌شود. با توجه به هدف ساخت 4 میلیون مسکن تا 1404، برای تسهیل و تسریع در برنامه، سیاست‌هایی در نظر گرفته شده است. از جمله این سیاست‌ها ارائه بسته‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی