فعالیت‌های ترابری تهران و باکو رونق می‌گیرد

نقشه راه ترانزیت ۱۵ میلیون تنی ایران و آذربایجان

فرزانه صادق: راه‌آهن رشت- آستارا نقطه عطف توسعه کریدور شمال جنوب است.

سهیلا یادگاری
خبرنگار


نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان که هر دو ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را به عهده دارند، به منظور پیگیری همکاری‌های دو کشور و همچنین افزایش تعاملات ایران و آذربایجان برگزار شد.
فرزانه صادق در این مراسم با اشاره به اینکه توسعه روابط با جمهوری آذربایجان از اهمیت و جایگاه بالایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، گفت: آماده‌ایم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در تهران برگزار کنیم تا زمینه‌های افزایش همکاری مرور شود. البته در حال حاضر همکاری در کلیه زمینه‌های حمل‌ونقل، لجستیک و همین‌طور پروژه‌های زیرساختی بین دو کشور به طور مستمر در جریان است.صادق با اشاره به اینکه ایران اقدام برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا را آغاز کرده است، افزود: این موضوع نقطه عطفی برای توسعه کریدور شمال جنوب است و مشارکت دولت آذربایجان برای توسعه زیرساخت‌های ریلی منتهی به این مسیر اهمیت بالایی دارد.

درخواست افزایش پذیرش ناوگان
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ظرفیت‌های مطلوب مرزی موجود در بخش جاده‌ای بین دو کشور بیان داشت: پیشنهاد می‌کنم میزان پذیرش ناوگان به صورت روزانه در مرز آستارا ۱۰۰۰ دستگاه، در بیله سوار ۸۰۰ دستگاه، در جلفا ۷۰۰ دستگاه و در پلدشت به ۶۰۰ دستگاه افزایش یابد .وی ادامه داد: لازم است تفاهمنامه جامعی در خصوص همکاری دو کشور در بخش حمل‌ونقل تهیه شود که همزمان با توسعه زیرساخت‌ها جریان حمل‌ونقل نیز سرعت یابد.
 بر این اساس می‌توانیم ظرف یک ماه آینده ترتیب برگزاری جلسه و تهیه این تفاهمنامه را بدهیم.

تمرکز بر توسعه فعالیت‌های دریایی و هوایی
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت تدوین نقشه راه برای دستیابی به هدف ترانزیت سالیانه ۱۵ میلیون تنی بین ایران و آذربایجان، درخصوص توسعه همکاری‌های بندری و دریانوردی دو کشور بیان داشت: لازم است نشست مشترک کارشناسی جهت نهایی‌سازی پیش‌نویس تفاهمنامه همکاری ظرف یک‌ماه آینده برگزار شود.
صادق همچنین با اشاره به الزام افزایش پروازهای مشترک بین دو کشور تصریح کرد: حمل‌ونقل هوایی بین دو کشور باید توسعه پیدا کند و در این راستا باید زمینه افزایش پروازهای مشترک در هر دو کشور به وجود آید. براساس این گزارش، شاهین مصطفی‌یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان در این نشست گفت: مراتب خرسندی خود را از بازگشایی مجدد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اعلام می‌کنم و آمادگی داریم تا مناسبات دو کشور را در همه بخش‌ها توسعه دهیم.

 احداث کریدور جدید
شمال-جنوب
همچنین مدیرعامل راه‌آهن در نشست پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بار‌انداز راه‌آهن رشت-آستارا با حضور روشن رستم اف، رئیس راه‌آهن کشور آذربایجان، گفت: باتوجه به تحولات در منطقه، ضرورت انتقال بار از روسیه به اقیانوس هند و برعکس افزایش یافته و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.‌
جبار علی ذاکری یادآور شد: در زمان حاضر در 5 نقطه به کشورهای cis متصل هستیم و براساس برآورد انجام شده امکان حمل 10 میلیون تن بار در سال از کریدور شمال- جنوب وجود دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین به صورت جدی با کشور روسیه در خصوص اتصال خطوط ریلی رشت به آستارا مذاکراتی داشتیم که امیدواریم این پروژه در مدت زمان مناسبی به سرانجام برسد.
ذاکری گفت: در حاشیه اجلاس بریکس هم مباحث ریلی دو کشور ایران و آذربایجان مطرح خواهد شد و در این خصوص پیشنهادی از کشور روسیه دریافت کرده‌ایم که کریدور جدید شمال- جنوب میان ایران و روسیه را در دستور کار قرار دهیم .
وی تأکید کرد: تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایرانی فعالیت‌های خوبی را شروع کرده‌اند که باید این اقدامات مثبت از سوی دو کشور ایران و آذربایجان فعال‌تر شوند. همچنین با احداث کریدور باکو به سمت جنوب و تا پایانه آستارا ظرفیت بار در این مسیر به 15 میلیون تن خواهد رسید. بر این اساس از شرکت‌های حمل و نقلی در کشور خواسته‌ایم که استفاده از کریدور شمال- جنوب را قبل از تکمیل پروژه ریلی رشت به آستارا به ظرفیت قابل قبولی برسانند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳