سخنگوی دولت در نشست خبری اعلام کرد

حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در لایحه بودجه 1404

فاطمه مهاجرانی در واکنش به تهدیدات رژیم صهیونیستی: ایران مصمم‌ترین کشور در دفاع است؛ به آنها می‌گوییم این دم شیر است و آن را به بازی نگیرید

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری خود با گرامیداشت یاد سردار نیلفروشان، از زحمات جان برکفان کشور برای حفظ اقتدار کشور تشکر کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه دولت در حال بررسی بودجه است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همه ناترازی‌ها، بتوانیم کشور را در موقعیتی قرار دهیم که بودجه حداقل آثار تورمی و حداکثر آثار عدالتی بخصوص برای اقشار کم‌درآمد را داشته باشد. دولت دنبال ایجاد نظم و انضباط مالی است. با توجه به تحریم‌های کشور، وضعیت مالی کشور دشوار است، اما به این معنی نیست که راه‌حلی وجود ندارد. تلاش دولت تنظیم بودجه منظم است.
 
تلاش دولت، مهار تورم است
مهاجرانی درباره انتقادات نسبت به برخی گرانی‌ها در کشور، گفت: آحاد جامعه و همه مردم از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند و دهک‌هایی که مشکلات معیشتی دارند، آسیب بیشتری می بینند و دولت تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد. تلاش دولت این است که ریشه تورم را بخشکاند. تورم قابل‌کتمان نیست، تورم بالا بوده است، ولی تلاش دولت برای مهار تورم است. در لایحه بودجه ۱۴۰۴، تلاش می‌کنیم از اقشار آسیب‌پذیر حمایت شود. در این بودجه معافیت مالیاتی از ۱۲ میلیون به ۲۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا آسیب کمتری به افراد کم‌درآمد وارد شود، ولی مشکلات یک‌شبه قابل‌حل نیست و نیاز به کار کارشناسی و همدلی جامعه دارد.
 
اقدامات حمایتی دولت از داغداران معدن طبس
وی در ادامه با قدردانی از نقش‌آفرینی جامعه مدنی و خیریه‌ها در کنار دولت برای کاهش مشکلات خانواده جانباختگان معدن طبس، درخصوص اقدامات حمایتی صورت‌گرفته از سوی دولت گفت: موضوع مسکن خانواده‌های جانباختگان معدن طبس با همت وزیر راه‌حل شد و بدین‌ترتیب، یک واحد مسکونی به خانواده جانباختگان معدن طبس اهدا می‌شود. همچنین دیه به مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز به خانواده این عزیزان پرداخت خواهد شد.
سخنگوی دولت افزود: برای بخشش دیون این افراد هم در حال رایزنی هستیم. برای آموزش فرزندان این جانباختگان هم در حال برنامه‌ریزی هستیم. با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار، از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جانباختگان معدن طبس دایر خواهد شد.
 
کار فرهنگی را با «باید» نمی‌توان دنبال کرد
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که قانون حجاب و عفاف توسط رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد؟، گفت: رویکرد رئیس‌جمهور راجع به حجاب مشخص است که موضوعات فرهنگی را نمی‌توان با زور جا انداخت. جنس این مسائل از باور است و باور را با زور نمی‌توان دنبال کرد. این دولت، دولت وفاق ملی است و می‌خواهد موضوعات را با رویکرد همدلانه حل کند. از سویی قانون باید مصالح کشور را داشته و پشتوانه اجرایی داشته باشد. ما دنبال کار کارشناسی دقیق هستیم که قانون مصالح کشور را داشته باشد. معتقدیم که کار فرهنگی را با باید و کار سلبی نمی‌توان دنبال کرد.
مهاجرانی همچنین درباره رویکرد دولت در زمینه ساخت مسکن، اظهار کرد: مسکن یکی از اولویت‌های مردم است. برای تسهیل ازدواج، مسکن موضوع مهمی است. رویکرد دولت این است که از عددسازی پرهیز کند و با واقعیات با جامعه صحبت کند. بر‌اساس برنامه وزارت کار قرار است ۸۰۰ هزار واحد مسکن حمایتی بر اراضی ۹۹ ساله ساخته شود که از این تعداد ۳۷۰ هزار قرارداد انجام شده و مابقی منتظر انعقاد است. ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن خودمالکی هم در حال ساخت است.
 
به رأی هیأت وزیران به استانداران اعتماد کنیم
وی درباره انتقادات به انتصاب برخی استانداران، گفت: نگرانی‌ها در این زمینه محترم است. کارگروه‌هایی برای انتخاب استاندار تشکیل شد که شامل فعالان سیاسی، اجتماعی و افراد محلی و بخش خصوصی است و گزینه‌های منتخب پیشنهاد می‌شود که آنها بررسی می‌شوند. این نگرانی‌ها ناشی از دغدغه‌مندی مردم است و باید به آنها پاسخ درستی داد. باید افراد را بر‌اساس عملکرد آنها ارزیابی کنیم که الان ارزیابی استانداران زود است. تعداد زیادی از استانداران انتخاب‌شده مورد استقبال قرار گرفته‌اند. به رأی هیأت وزیران به استانداران اعتماد کرده و بعد از عملکرد، آنها را قضاوت کنیم.
 
با دم شیر بازی نکنند
سخنگوی دولت درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی، خاطرنشان کرد: ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نیست، ولی در دفاع مصمم‌ترین کشور است و حاضر نیست منافع ملی خود را معاوضه کند. به آنها می‌گوییم این دم شیر است و آن را به بازی نگیرید. وعده صادق۲ قسمت کوچکی از توان نظامی ایران بود. ایران آمادگی هرگونه پاسخ را دارد. هر زمان هر پاسخی لازم باشد، خواهیم داد، ما در دفاع سخت مصمم هستیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳