ثبات در یکی دیگر از بازارهای مورد وثوق مردم برقرار است

تولید لوازم خانگی همچنان در مسیر صعود

بیش‌از یک سوم قطعات مورد نیاز لوازم خانگی وارداتی است که ثبات یا عدم ثبات نرخ ارز روی آن تأثیرگذار است

حدیث حدادی
خبرنگار


یکی از بازارهایی که برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مربوط به صنعت لوازم خانگی می‌شود. طی چند وقت اخیر شاهد رخداد‌های غیرمنتظره نظامی و سیاسی در کشورمان بودیم که برخی معتقد بودند این مسائل می‌تواند زمینه بی‌ثباتی در بازار‌های مختلف را فراهم کند، اما به عنوان نمونه در بازار لوازم خانگی که فراگیری بسیاری دارد به گفته فعالان این بخش شاهد افزایش تولید و ثبات قیمتی بوده‌ایم. همچنین در این روند حجم تولید داخلی به اندازه‌ای بود که با مازاد نیاز متقاضیان واقعی لوازم خانگی نیز مواجه هستیم.

فراوانی کالا
و نبود افزایش قیمت
اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه روند افزایش تولید لوازم خانگی تداوم دارد به «ایران» گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان تولید لوازم خانگی داخلی در نیمه اول امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. پازوکی افزود: از سوی دیگر با وجود رخداد‌های سیاسی و نظامی اخیر در کشورمان، تاکنون تغییر در قیمت محصولات لوازم خانگی نداشتیم و ثبات نسبی در بازار برقرار است. همچنین از ابتدای امسال تاکنون نیز، 180 فروشگاه به جمع فعالان صنف اتحادیه لوازم خانگی افزوده شده است.
وی بیان داشت: متقاضیان لوازم خانگی می‌توانند در صورت عدم تحویل کالا از سوی فروشنده، اعلام نبود موجودی، مسائل مربوط به خدمات پس از فروش، گرانی کالا و غیره با اتحادیه تماس بگیرند که اقدام‌های لازم برای برطرف کردن مشکلات انجام خواهد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بازار کمبود کالای لوازم خانگی نداریم، تأکید کرد: بر این اساس، کالاهای تولید داخلی به وفور در بازار یافت می‌شود، همچنین کالاهای خارجی که مشابه داخلی ندارند و به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، در بازار موجود است.

تحقق هدفگذاری
زودتر از پیش‌بینی
رامین رزازی رئیس کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه رخداد‌های سیاسی و نظامی اخیر تأثیری بر روند تولید لوازم خانگی نداشته به «ایران» گفت: اگرچه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده بود تا پایان سال 1403 حجم تولید لوازم خانگی 20 درصد افزایش پیدا کند، اما این امر در شش ماهه ابتدایی امسال محقق شد.
 رزازی تصریح کرد: در نیمه اول سال‌جاری، حدود 18 میلیون قطعه لوازم خانگی در کشور تولید شد که عملاً این حجم از تولید، بازار داخلی را از محصولات لوازم خانگی بی‌نیاز می‌کند. بنابراین در حال حاضر در بخش لوازم خانگی با کمبودی مواجه نیستیم. به طوری که انبار تولیدکنندگان مملو از کالاست.
رئیس کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی از ثبات قیمتی در بازار لوازم خانگی خبر داد و افزود: حدود 35 درصد یعنی معادل یک سوم قطعات مورد نیاز لوازم خانگی وارداتی است که ثبات یا عدم ثبات نرخ ارز روی آن تأثیرگذار است. البته تاکنون رخداد‌های جاری کشور، تأثیری بر قیمت تمام شده محصولات لوازم خانگی نداشته است.
رزازی اظهار داشت: از آن جا که دوسوم مواد اولیه برای تولید لوازم خانگی از بخش‌های داخلی همچون فلزات و پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود، بنابراین اگر این بخش‌ها قیمت محصولات خود را افزایش دهند در مجموع قیمت تمام شده لوازم خانگی نیز افزایش می‌یابد. البته با توجه به ضرورت تداوم ثبات در بازار لوازم خانگی در شرایط کنونی، باید بخش‌های مذکورهمچنان افزایش قیمت را مدنظر قرار ندهند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳