منابع خبری امریکا اعلام کردند

جزئیات درخواست دولت بایدن از ایران

روز گذشته دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که مقام‌های این رژیم تصمیم برای حمله تلافی‌جویانه به ایران را بر اساس منافع ملی‌شان می‌گیرند. بر اساس این بیانیه، تل‌آویو حمله نظامی خود را در زمانی انجام می‌دهد که شبهه تأثیر بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا که حدود سه هفته دیگر برگزار می‌شود، پیش نیاید. در همین راستا اما «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام امریکایی با ابراز تردید نسبت به صحت آنچه که رهبران تل‌آویو در روند تنش‌افروزی منطقه‌ای خود بویژه در قبال ایران مطرح می‌کنند، گفت: «ایالات متحده از طریق کانال‌‌‌های پنهانی از تهران خواسته است که در صورت حمله اسرائیل، واکنشی ‌سنجیده داشته باشد.»
با این حال محافل خبری امریکا همچنین اعلام کرده‌اند که نشانه‌ای از تصمیم احتمالی اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌‌‌ای ایران وجود ندارد. «واشنگتن پست» در گزارشی به ‌نقل از دو مقام رسمی مطلع نوشته است: «بنیامین نتانیاهو» به دولت «جو بایدن» گفته است که مایل است به جای تأسیسات نفتی یا هسته‌‌ای به اهداف نظامی ایران حمله کند و پیشنهاد یک حمله متقابل محدودتر را داده است که با هدف جلوگیری از یک جنگ تمام‌عیار انجام شود.
«نتانیاهو» و «بایدن» چند روز پیش در گفت‌وگویی تلفنی که اولین تماس آنها پس از ماه‌ها بود، درباره ایران گفت‌وگو کردند. پس از این تماس تلفنی بود که امریکا تصمیم خود برای انتقال سامانه ضد موشکی تاد را به اسرائیل علنی کرد و همزمان موضع جدید نتانیاهو برای هدف قرار دادن اماکن نظامی و نه هسته‌ای ایران مطرح شد.
 
نگرانی از واکنش ایران
درخواست امریکا از ایران برای سنجش اقدام تلافی‌جویانه خود درحالی است که در پی تأیید خبر ارسال سامانه دفاعی «تاد» به اسرائیل، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه با اعلام اینکه ایران در دفاع از مردم و منافعش هیچ خط قرمزی ندارد، هشدار داد که این کار باعث به خطر افتادن جان نیروهای امریکایی می‌شود. چه راه‌اندازی و بهره‌برداری از این سامانه دفاعی نیاز به متخصصان امریکایی دارد. بنابراین عراقچی در هشدار صریح خود تأکید کرد که استفاده از نظامیان امریکایی به جای نیروهای اسرائیلی در سامانه نظامی «تاد»، مانع از آن نمی‌شود که ایران در پاسخگویی نظامی خود و هدف قرار دادن طرف مقابل ولو حمله به نیروهای امریکایی، لحظه‌ای تردید کند.
شماری از رسانه‌های اسرائیلی در دو روز گذشته گزارش داده‌اند که ایالات متحده سعی دارد به ‌سرعت این سامانه‌ ضدموشکی را به اسرائیل منتقل کند تا حملات احتمالی بیشتر موشکی بالستیک ایران را دفع کند. واشنگتن پیش‌تر، یک بار بعد از حملات ۷ اکتبر و یک بار 6 سال پیش در جریان یک مانور نظامی، این سیستم دفاع ضدموشکی را به منطقه فرستاده بود.
در حالی که رژیم صهیونیستی ادعا کرده که برای پاسخ به ایران پس از عملیات وعده صادق 2 آماده می‌شود، اغلب کشورهای عربی منطقه با تلاش برای به سرانجام رساندن طرح آتش‌بس جنگ غزه و لبنان، خواهان خویشتنداری تل‌آویو برای حمله به ایران شده‌اند. این کشورها همچنین در پیام‌های متعددی که به امریکا فرستاده، تأکید کرده‌اند که حریم هوایی خود را برای هر حمله احتمالی علیه ایران خواهند بست. عربستان، امارات، قطر و عراق از جمله کشورهایی بوده‌اند که در این رابطه به امریکا پیام داده و نسبت به بالا گرفتن بحران میان ایران و اسرائیل هشدار داده‌اند.
این درحالی است که مقام‌های دیپلماتیک ایرانی در پیام خود به کشورهای عربی خلیج فارس تصریح کرده‌اند که هرگونه کمک به اسرائیل، مانند استفاده حریم هوایی منطقه‌ای کشور علیه ایران غیر قابل قبول است و تهران چنین مجوزی را به منزله تهاجم گروهی رژیم صهیونیستی و کشور مذکور به ایران در نظر خواهد گرفت.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳