«ایران» با نگاه به استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی بررسی می‌کند

تست موفق انهدام «تاد» در سال 99

علی عوض‌خواه
روزنامه نگار

اولین قطعات سامانه ضدموشکی تاد به همراه تعدادی از نظامیان امریکایی وارد اسرائیل شد. پنتاگون با اعلام این خبر تصریح کرده که سربازان امریکایی بیشتری در روزهای آینده به اسرائیل خواهند رسید و عملیات نصب سامانه پدافندی تاد نیز در روزهای آینده انجام خواهد شد. گفته می‌شود که قریب به 100 نظامی امریکایی به‌عنوان اپراتورهای «تاد» برای هدایت این سامانه ضدموشکی در سرزمین‌های اشغالی مستقر خواهند شد.
واشنگتن هدف خود از استقرار این سامانه در سرزمین‌های اشغالی را تقویت سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در مقابله با حملات احتمالی ایران اعلام کرده است. ایالات متحده امریکا تقریباً مطمئن است که هر حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران، با پاسخ تهران همراه خواهد بود. اما به همان اندازه، از کارایی «تاد» برای مقابله با حملات موشکی ایران مطمئن است؟
 
جلوتر از گنبدآهنین
در کنار پیکان و فلاخن
«تاد» یک سامانه پدافندی ضدبالستیک است که می‌تواند از فاصله 1000 کیلومتری، اهداف را شناسایی کند اما برد عملیاتی موشک‌های این سامانه شعاع 200 کیلومتری را پوشش می‌دهد. ساده‌ترش یعنی اینکه موشک‌های سامانه «تاد» باید منتظر بمانند تا هدف متخاصم در شعاع 200 کیلومتری ظاهر شود. این ویژگی‌ها «تاد» را در کنار سامانه‌های پدافندی میانبرد رژیم صهیونیستی از جمله فلاخن و ارو2 قرار می‌دهد. از همین رو سامانه ضدموشکی «تاد» برتری دفاعی ویژه‌ای به اسرائیل نمی‌دهد و صرفاً با هدف پوشش ضعف‌ها و ترمیم شکست‌های سامانه‌های پدافندی میانبرد اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی مستقر خواهد شد.
 
اگر پیکان3 توانست
تاد هم می‌تواند!
استقرار «تاد» به‌عنوان یک سامانه ضدموشکی میانبرد درحالی است که رژیم صهیونیستی از سامانه دوربرد پیکان3 که محصول مشترک این رژیم و امریکا است، استفاده می‌‎کند. سامانه‌ای که قادر است اهداف خود را در شعاع 2400 کیلومتری رهگیری و منهدم کند. با این حال، آنچه که در میدان عمل اتفاق افتاد، ناکامی محض این سامانه دوربرد در رهگیری موشک‌های بالستیک ایران بود.
 استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در سرزمین‌های اشغالی، چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود. در مرداد ماه سال 99، عملیات انهدام «تاد» در رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص)14 با موفقیت آزمایش شد. آن‌هم در شرایطی که خبری از موشک هایپرسونیک فتاح نبود.

اسرائیل نمی‌تواند مصونیت نیرو‌های امریکایی را تضمین کند
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش اخیر خود با اشاره به استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در اسرائیل، به نقل از «هریسون من» افسر سابق ارتش امریکا و تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات دفاعی این کشور نوشت:«حتی اگر فرض کنیم تاد بتواند به ‌طور غیرواقع‌بینانه‌ای همه موشک‌هایی که به سمتش می‌آیند را نابود کند، ارتش اسرائیل نمی‌تواند مصونیت نیروهای امریکایی را از پهپادها تضمین کند، پهپادهایی که پیش‌تر به پایگاه‌های اسرائیلی نفوذ کرده‌اند.» آرون دیوید میلر، مذاکره‌کننده ارشد سابق امریکایی نیز به واشنگتن‌پست گفته است: تصمیم برای اعزام نیروهای بیشتر ایالات‌متحده به اسرائیل در میان حمله قریب‌الوقوع، خطر تلفات امریکا را افزایش می‌دهد؛ سناریویی که می‌تواند ایالات‌متحده را حتی بیشتر درگیر این منازعه گسترده کند.
روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی مشابه، ضمن اشاره به اینکه ارسال سامانه پدافندی تاد به اسرائیل حاکی از افزایش نگرانی‌های امریکا نسبت به توان دفاعی رژیم صهیونیستی است، تأکید کرد که این اقدام ایالات‌متحده می‌تواند به گسترش جنگ در منطقه بینجامد آن هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی وارد دومین سال از جنگ طوفان‌الاقصی شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳