پاداش یک‌سوم مشترکان برق که الگوهای مصرف را رعایت می‌کنند

اعلام قبض رایگان 11 میلیون مشترک

١٩٢ هزار و ٣٠٠ کنتور سه‌فاز، ٢١٠ هزار و ٣٠٠ کنتور تک‌فاز و ١١ هزار و ٢٠٠ مودم تهیه شده و به منظور کنترل و رؤیت‌پذیری مشترکان پرمصرف در سطح کشور به کار گرفته شد.

امین محمودی
خبرنگار

 
افزایش دمای هوا در بیشتر استان‌های کشور سبب شد، مصرف برق در کشورمان روزانه رکوردشکنی کرده و حد‌نصاب‌های جدیدی را به ثبت برساند؛ به همین دلیل پرواضح است که در این شرایط، تأمین برق کافی از نیروگاه‌های گازی و برقابی کار مشکلی به نظر برسد. به طوری که مصرف برق در 11 مردادماه نسبت به زمان مشابه سال قبل با رشدی 4 هزار مگاواتی روبه‌رو بوده است. این در حالی است که پیش از این مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: با توجه ‌به افزایش مجدد گرما و دمای هوا در هفته آینده همه ادارات ملزم به رعایت برنامه مدیریت مصرف برق طبق مصوبه هیأت وزیران هستند و در صورت عدم رعایت موارد ابلاغی برق آنها قطع خواهد شد.
وی افزود: همه ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند با خاموش‌کردن سامانه‌های سرمایشی در مناطق عادی یک ساعت قبل از اتمام ساعت اداری و در مناطق گرمسیر همزمان با تعطیلی ادارات، مصرف برق خود را پس از پایان ساعت کار اداری تا ۶۰ درصد زمان فعالیت کاهش دهند.
با این حال وزارت نیرو در کنار تأمین این نیاز مردم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود، به نظارت بر مشترکان پرمصرف نیز پرداخت و از سوی دیگر افرادی را که کمتر از الگوها برق مصرف کرده بودند تشویق کرد.
بد نیست بدانیم، هم‌ اکنون 32 میلیون مشترک خانگی برق در سراسر کشور وجود دارد که حدود یک سوم از این مشترکان یعنی 11 میلیون مشترک در سال‌جاری با رعایت الگوها و استفاده صحیح از این نعمت خدادادی، مستحق پاداش شناخته شده و وزارت نیرو قبض برق آنها را رایگان اعلام کرده است.
75 درصد مشترکان کمتر از الگو برق مصرف می‌کنند
در همین خصوص عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق گفت: حدود ٧٥ درصد از مشترکان اکنون کمتر از الگو و ١٥ درصد بین الگو تا ١.٥ برابر بالاتر مصرف می‌کنند و ٨ درصد بین ١.٥ تا ٢.٥ برابر الگو مصرف برق دارند و فقط ٢ درصد بیش از ٢.٥ برابر الگو برق مصرف می‌کنند.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق ادامه داد: در مجموع ٧٥ درصد از مشترکانی که کمتر از الگو مصرف می‌کنند، ٥٥ درصد از مجموع برق مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهند.
وی اضافه کرد: حدود ٢٠ درصد مصرف به ١٥ درصد از مشترکانی اختصاص دارد که تا ١.٥ برابر الگو مصرف می‌کنند و ١٧ درصد از برق کشور را ٨ درصد از مشترکانی مصرف می‌کنند که در پله ١.٥ تا ٢.٥ برابر الگو قرار دارند. تنها اندکی صرفه‌جویی توسط مشترکان پرمصرف، برابر با تأمین برق تعداد زیادی از مشترکان جامعه است. به طوری که «رضا آقایی ملایری» مدیرکل دفتر تأمین منابع مالی شرکت توانیر می‌گوید: به همین منظور در سال ١٤٠٠ تفاهمنامه‌ای به ارزش ٣٠ هزار میلیارد ریال با یکی از بانک‌ها منعقد شد که بر اساس آن در مرحله نخست تا پایان سال ١٤٠٢، ١٣ هزار میلیارد ریال اعتبار اسنادی گشایش یافت.
وی افزود: از محل منابع حاصل از اجرای مرحله نخست این تفاهمنامه، ١٩٢ هزار و ٣٠٠ کنتور سه‌فاز، ٢١٠ هزار و ٣٠٠ کنتور تک‌فاز و ١١ هزار و ٢٠٠ مودم تهیه شده و به منظور کنترل و رؤیت‌پذیری مشترکان پرمصرف در سطح کشور به کار گرفته شد.
 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اجرای مرحله دوم این تفاهمنامه به ارزش ١٧ هزار میلیارد ریال از ابتدای سال‌جاری آغاز شده که تاکنون بیش از ٩ هزار میلیارد ریال از منابع مزبور در قالب گشایش اعتبار اسنادی جذب و از این محل نیز ١٤٦ هزار و ٥٦١ دستگاه کنتور سه‌‌فاز، ١٠٢ هزار و ٥٧٩ کنتور تک‌فاز و ١٦ هزار و ٧٣١ دستگاه مودم خریداری شده و براساس برنامه‌های ابلاغی، جذب بقیه ظرفیت تأمین مالی مزبور تا پایان شهریور‌ماه در دست پیگیری قرار دارد.

 

بــــرش

برای کاهش مصرف برق چه باید کرد؟
طبیعتاً برای کاهش مصرف برق، تداوم حمایت از مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و جریمه بد‌مصرف‌ها توسط وزارت نیرو ضروری به نظر می‌رسد، اما قانون موارد دیگری را نیز به وزارت نیرو محول کرده است.
به طوری که به عنوان نمونه برای مدیریت بار بویژه در ایام اوج مصرف تابستان، اخذ و گشایش اعتبار اسنادی به منظور خرید و به‌کارگیری کنتورهای هوشمند در دستور کار شرکت توانیر قرار گرفته و تاکنون برای این منظور ٦٧٩ هزار و ٦٧١ دستگاه انواع کنتور هوشمند تک‌فاز، سه‌فاز و مودم خریداری شده و در اختیار شرکت‌های توزیع نیروی برق قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی