پیکر شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی حماس پس از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب روی شانه‌های مردم تهران تشییع شد

بدرقه با شکوه میهمان سازش‌ناپذیر

روی خودروی حامل پیکر شهید اسماعیل هنیه و محافظ شهیدش این عبارت عربی نوشته بود: «هنیئاً لک یا هنیه» یعنی مبارک باد بر تو ای هنیه. این تبریک شهادت، خطابی بود از سوی خیل عزاداران تهرانی که پنجشنبه گذشته برای بدرقه فرمانده بزرگ فلسطینی و سردار مقاومت جهان اسلام به خیابان‌ها آمده بودند.
هرچند شهادت اجر یک عمر مجاهدت رئیس دفتر سیاسی حماس بود، اما تهرانی‌ها در غم از دست دادن او عزادار بودند. زن و مرد، پیر و جوان با سلیقه‌های سیاسی و گرایش‌های اجتماعی متفاوت، برای بدرقه ابدی مردی آمده بودند که همه عمر خود را در مبارزه و در راه آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف سپری کرد. آنان پیکر شهیدی را تشییع کردند که میهمان آنان بود و در خاک ایران اسلامی، در یک عملیات ناجوانمردانه و بزدلانه به شهادت رسید. از این رو عزاداران و حاضران در تشییع شهید هنیه، خود را خونخواه این میهمان عزیز می‌دانستند؛ میهمانی که در مسیر آزادی قدس شریف، دست از مبارزه نکشید و لحظه‌ای به سازش فکر نکرد.
تأکید قالیباف بر عکس‌العمل
در زمان و مکان مناسب
مراسم تشییع شهید اسماعیل هنیه و شهید وسیم ابوشعبان محافظ او، ساعت 8 صبح پنجشنبه آغاز شد. مردم عزادار تهران، زودتر از زمان اعلام شده خود را به دانشگاه تهران، محل اقامه نماز بر پیکر این شهدا رساندند. مقامات عالی کشور، اعم از نظامی و کشوری نیز در دانشگاه تهران و محل برگزاری مراسم اقامه نماز حضور یافتند. اما این بار، در کنار سران سه قوه و مسئولان ارشد کشورمان، فرزندان شهید هنیه و همراهان او، زیاد نخاله رئیس جنبش جهاد اسلامی، شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و همچنین عالی‌ترین فرماندهان نظامی ایران حضور داشتند.
مراسم پس از قرائت قرآن، با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی دنبال شد. محمدباقر قالیباف که به عنوان رئیس مجلس، دعوت‌کننده و میزبان شهید هنیه به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بود، تأکید کرد: مسئولیت تمام این جنایات آشکار و پنهان بر عهده امریکای جنایتکار است و در زمان و مکان مناسب عکس‌العمل نشان می‌دهیم. وی گفت: ما وظیفه داریم که در وقت و محل مناسب به این جنایت پاسخ دهیم.
اقامه نماز از سوی رهبر انقلاب
رهبر معظم انقلاب که در پیام خود، بر خونخواهی شهید هنیه عزیز تأکید کرده بودند، حوالی ساعت 8:30 وارد دانشگاه تهران شدند. ایشان پیش از اقامه نماز بر پیکر این شهید و محافظش، با اعضای حماس احوالپرسی کرده و به آنها تسلیت گفتند. نماز، پس از قرارگرفتن رئیس‌جمهور در کنار رهبر انقلاب اقامه شد و در پایان، رهبر انقلاب فرزندان شهید هنیه را فراخوانده و در گفت‌و‌گویی به زبان عربی، از آنان خواستند که سلام و تسلیت ایشان را به دیگر اعضای خانواده این شهید برسانند.

اشک و بغض رئیس جمهور
در طول اقامه نماز،  گونه‌های رئیس‌جمهور از اشک خیس شد.
بغض مسعود پزشکیان برای فرمانده بزرگ مقاومت  به گونه‌ای بود که پس از پایان مراسم، در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما نتوانست صحبت کند  و با همین بغض مراسم را ترک کرد.

پیکر شهید جهان اسلام
بر دوش مردم تهران
پس از آن، مقامات حاضر، اعم از سران مقاومت و فرماندهان و مدیران ایرانی، برای خداحافظی ابدی در اطراف تابوت‌ها حلقه زدند. پیکر شهید اسماعیل هنیه، شهید و مجاهد بزرگ جهان اسلام روی شانه مقامات حاضر تشییع شد. در بیرون از دانشگاه، خودروی حامل پیکرها، با خیل انبوه جمعیتی مواجه شد که از میدان فردوسی تا چهارراه نواب در خیابان آزادی برای بدرقه این شهید آمده بودند. حرکت آرام و کند خودروها و طولانی شدن زمان تشییع، نشان‌دهنده خیل عزاداران تهرانی بود که برای خداحافظی با یکی از فرماندهان بزرگ مقاومت آمده بودند. تهرانی‌ها، همان‌طور از تابوت این شهدا تبرک می‌جستند که از تابوت شهدای ایرانی. «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» مهم‌ترین شعارهایی بود که صبح پنجشنبه تهرانی‌ها سر دادند. تهرانی‌ها یک‌سره خواستار خونخواهی از میهمان مظلوم خود بودند که نه‌تنها در مظلومیت زیست و در مظلومیت مبارزه کرد، بلکه به شیوه ناجوانمردانه و در مظلومیت نیز به شهادت رسید. پس از پایان مراسم تشییع که تا ظهر به درازا کشید، پیکر شهدا برای انتقال به کشور قطر، یعنی آرامگاه ابدی این شهدا راهی فرودگاه و از آنجا عازم دوحه شد. پیکرها در حالی از تهران عزیمت کردند که در سینه تهرانی‌ها، همچنان شور خونخواهی موج می‌زند، خونخواهی‌ای که حتی دشمن هم انتظار آن را می‌کشد.
 
صهیونیست‌ها حتماً
پشیمان می‌شوند
در حاشیه این مراسم، مقامات کشورمان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، موضع خود را درباره این رویداد تشریح کردند. سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، با بیان اینکه محور مقاومت و ما چگونگی خونخواهی شهید هنیه را در دست بررسی داریم، تأکید کرد: حتماً این کار اتفاق خواهد افتاد. وی تأکید کرد: صهیونیست‌ها حتماً پشیمان خواهند شد. سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده‌کل ارتش نیز گفت: رژیم صهیونیستی باید سیلی بخورد تا اقدامی که انجام داده، جبران شود. سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه نیز تأکید کرد: تاکنون هیچ عملی از رژیم صهیونیستی نبوده که پاسخ درخوری دریافت نکرده باشد.
دیدار عارف و امیر قطر
در همین حال محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور که برای حضور در مراسم خاکسپاری هنیه به قطر سفر کرده بود،  با  شیخ تمیم بن حمد امیر قطر دیدار و درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت‌و‌گو کرد.

بازتاب تشییع تهران
در رسانه‌های جهان
آیین تشییع پیکر «شهید اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. تارنمای روزنامه انگلیسی «گاردین» تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: «آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران بر پیکر هنیه و محافظش نماز خواندند.» روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» نیز با برجسته کردن احتمال بروز یک جنگ منطقه‌ای، تصاویری از آیین اقامه نماز بر پیکر این شهید را با حضور رهبر انقلاب منتشر کرد. صدای امریکا، خبرگزاری انگلیسی «رویترز» و خبرگزاری فرانسه هم در خبری یا با انتشار تصاویری، مراسم اقامه نماز بر پیکر شهید هنیه از سوی رهبر انقلاب و تشییع او را پوشش دادند. مجری شبکه خبری انگلیسی «اسکای‌نیوز» نیز در پخش زنده تلویزیونی گفت، همه نگاه‌ها به سمت مراسم تشییع در تهران است.
شبکه خبری «فرانس ۲۴» تصاویر مراسم در دانشگاه تهران را منتشر کرد. شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» هم نوشت: هزاران نفر در تهران در حالی که پرچم‌های ایران، فلسطین و گروه حزب‌الله را در دست داشتند، برای شرکت در آیین تشییع پیکر اسماعیل هنیه در دانشگاه تهران گردهم آمدند. روزنامه «تایمز» چاپ لندن، شبکه خبری «ای‌بی‌سی» استرالیا، خبرگزاری «تاس» روسیه و خبرگزاری روسی «ریانووستی» از دیگر رسانه‌های جهانی بودند که گزارش یا خبری از رویداد روز پنجشنبه تهران منتشر کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی