رئیس‌جمهور در دیدار نایب رئیس کنگره ملی خلق چین:

کمک‌های پکن برای مقابله با تحریم‌ها را از یاد نخواهیم برد

دکتر مسعود پزشکیان در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود با فرستادگان کشورهای جهان به مراسم تحلیف نهمین رئیس‌جمهور ایران، با فرستاده ویژه رئیس‌جمهور چین، وزیر خارجه دولت بولیوی، رئیس مجلس بلاروس، وزیر خارجه نیجر، وزیر خارجه سودان و رئیس اقلیم کردستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
رئیس‌جمهور در دیدار با «پنگ چینگ هوآ» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور و نایب رئیس کنگره ملی خلق چین، پکن را شریکی راهبردی و استراتژیک در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: چین همواره از دوستان روزهای سخت ایران بوده است و کمک‌های پکن برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه امریکا را از یاد نخواهیم برد. رئیس‌جمهور همچنین بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور بویژه در دو موضوع مهم تکمیل طرح بزرگ «کمربند راه» و برنامه 25 ساله همکاری‌های مشترک میان دو کشور تأکید کرد.
دکتر پزشکیان با اعلام آمادگی ایران برای گسترش تعاملات و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با چین بر بستر سازمان همکاری شانگهای و بریکس، از اقدامات دولت چین برای حفظ صلح و ثبات از طریق رفع اختلافات کشورهای منطقه تقدیر کرد و از این کشور خواست از تمام ظرفیت‌های خود برای محکوم کردن جنایتگری‌های رژیم صهیونیستی استفاده کند.

آماده تحقق نظم چند‌جانبه جهانی هستیم
«پنگ چینگ هوآ» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور چین نیز بر آمادگی کشورش برای اجرای برنامه 25 ساله همکاری‌های مشترک و ارتقای همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و افزود: چین همچنین از ایفای نقش ایران در عرصه تحولات منطقه‌ای و جهانی حمایت می‌کند و آماده همکاری با ایران در زمینه استقرار صلح و ثبات و تحقق نظم چندجانبه جهانی است.
 
تعهد دولت چهاردهم به اجرای نقشه راه با بلاروس
رئیس‌جمهور در دیدار «ایگور سرگینکو» رئیس مجلس بلاروس نیز با تأکید بر تعهد دولت چهاردهم به اجرای نقشه راه بلندمدت روابط دو کشور افزود: در اولین فرصت پس از شروع به کار کابینه دولت چهاردهم، مسئول کمیسیون مشترک دو کشور مشخص شده و به وی تأکید خواهم کرد که اجرای توافقات فیمابین را با سرعت و جدیت دنبال کند.
رئیس مجلس بلاروس نیز ضمن ابراز علاقه‌مندی این کشور به گسترش همکاری‌ها با ایران بویژه در عرصه‌های تجاری، خطاب به دکتر پزشکیان اظهار داشت: مسیری که جنابعالی در مواضع خود برای سیاست خارجی دولت‌تان مشخص کردید مایه خرسندی و امیدواری است.
ابراز خرسندی پزشکیان از احیای روابط با سودان
رئیس‌جمهور در دیدار با «حسین عوض» وزیر خارجه سودان، با ابراز خرسندی از گام‌های رو به جلوی دو کشور برای احیای روابط، بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها در تهران و خارطوم را در زمینه‌سازی برای تقویت و ارتقای روابط، مؤثر و حائز‌اهمیت دانست و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها با سودان در دوره جدید خبر داد.
همچنین وزیر خارجه سودان با تبریک انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ملت ایران بر علاقه‌مندی کشورش برای گسترش تعاملات و روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها تأکید کرد.
 
تبریک پزشکیان برای سالگرد انقلاب مردمی نیجر
دکتر پزشکیان در دیدار «سالیفو مودی» فرستاده ویژه و وزیر دفاع نیجر، ضمن تبریک فرا رسیدن اولین سالگرد انقلاب مردم نیجر، برای آنها در مسیر استقلال سیاسی، آبادانی و اجرای عدالت آرزوی موفقیت کرد و اظهار داشت: کشورهای زیاده‌خواه از انواع حربه‌ها برای شکست ملت‌های استقلال‌طلب بهره می‌گیرند، اما ملتی که عزم و اراده و رهبرانی آگاه و شجاع داشته باشد می‌تواند مقابل همه توطئه‌های دشمنان آزادی و استقلال خود بایستد و فشارهای دشمنان را بی‌اثر کند. «سالیفو مودی» فرستاده ویژه و وزیر دفاع نیجر نیز در این دیدار با بیان اینکه انقلاب جوان نیجر، انقلاب اسلامی و دولت نیجر، نظام جمهوری را الگوی خود قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: دولت امروز نیجر برآیند استقلال‌خواهی مردم این کشور و واکنشی به عملکرد دولت وابسته قبل بود و همه تلاش ما این است که با اتکا به خودمان منافع و رفاه مردم را تأمین کنیم.
 
دیدار با وزیر خارجه بولیوی و رئیس اقلیم کردستان
رئیس‌جمهور در دیدار خانم «سلیندا سوسا لوندا» وزیر خارجه بولیوی با تأکید بر اهتمام ویژه دولت خود به اجرای توافقنامه همکاری‌های مشترک میان دو کشور تصریح کرد‌: بی‌تردید موفقیت در پیشبرد و اجرای این توافقنامه مشوقی برای تعمیم همکاری‌های دو کشور به دیگر بخش‌ها و زمینه‌ها خواهد بود.
خانم «سلیندا سوسا لوندا» وزیر خارجه بولیوی نیز همکاری در زمینه‌های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و معدن، تکنولوژی، سرمایه‌گذاری، دانش‌بنیان و فرهنگی را از جمله محورهای مورد علاقه بولیوی برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد. دکتر پزشکیان در دیدار «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه مردم کشورهای منطقه اختلاف مبنایی با یکدیگر نداشته و اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اعتقادی فراوانی نیز دارند، افزود: دشمنان و بدخواهان ملت‌های منطقه تلاش دارند با دامن زدن به اختلافات و ایجاد تفرقه، کشورهای منطقه را با یکدیگر درگیر کنند تا بتوانند مطامع خود را پیش ببرند.
«نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار ضمن تسلیت شهادت آقای اسماعیل هنیه، هدف رژیم صهیونیستی را از این ترور شرارت‌افکنی در منطقه دانست.
رئیس اقلیم کردستان در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها متعلق به مردم ایران نیست و ما هم به آن احساس تعلق می‌کنیم، گفت: اگر چه فرازونشیب‌هایی در روابط میان ما و ایران بوده، اما اینکه ایران را همواره در روزهای سخت پشت خودمان دیده‌ایم قابل انکار نیست.
بارزانی با تأکید بر اینکه دو طرف ظرفیت‌های زیادی برای گسترش تعاملات و تبادلات با یکدیگر دارند، تصریح کرد: ما در اقلیم کردستان به طور همزمان با حکومت مرکزی عراق و جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح روابط همکاری می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی