همزمان با تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه در قطر حامیان فلسطین در جهان تجمع برپا کردند

راه پر رهرو اسماعیل

پس از آنکه جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای، ‌جمعه را «روز خشم» نامید، تظاهرات گسترده‌ای در مناطق مختلفی از جهان چون اردن، لبنان، مراکش، غزه و کرانه باختری برگزار شد. حامیان جهانی فلسطین نیز در سایر نقاط جهان چون شهر آتن یونان و شهر اشتوتگارت آلمان در محکومیت ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس دست به راهپیمایی اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی زدند. همچنین نماز غایب میت توسط مردم حامی‌آرمان فلسطین در کشورهای پاکستان، ‌اندونزی، ترکیه، یمن و همچنین در غزه، کرانه باختری و قدس برگزار شد.

در حالی که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با ترور سیستماتیک مقامات ارشد جنبش حماس، راه جبرانی برای ناکامی‌خود با هدف نابودی حماس جایگزین کند، اما تصویر یک دولت جعلی که سیاست آن بر قتل و نسل کشی بنا شده در اذهان عمومی‌نه تنها آنها را از این هدف دور می‌کند که انگیزه حمایت از فلسطین و حماس را در میان دولتمردان و مردم جهان تقویت می‌کند. مراسم باشکوه تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه چه در تهران و چه در قطر، پیامی‌بر این مضمون داشت که حماس تنها یک نیروی نظامی‌و سیاسی محصور در غزه نیست و خاستگاه جهانی و منطقه‌ای دارد. از این رو، تعقیب سیاست ترور در حق رهبران و فرماندهان مقاومت، نه تنها در زمره دستاورد محسوب نمی‌شود که سبب بازنشانی قدرتمند یک مطالبه عمومی‌برای محکومیت رژیم صهیونیستی به ارتکاب جرایم ضدانسانی چون نسل کشی و پارامتری برای وحدت آفرینی میان مسلمانان و تحکیم مقاومت می‌شود.روز گذشته پیکر شهید اسماعیل هنیه وارد دوحه شد و مورد استقبال خانواده او و هزاران نفر از مردم قطر قرار گرفت. همچنین هیأت‌های رسمی‌از کشورهای مختلف نیز در مراسم تشییع پیکر وی حضور یافتند. الجزیره گزارش داد که هزاران نفر از فلسطینی‌ها و ملیت‌های عربی و اسلامی‌مقیم دوحه به همراه قطری‌ها در ساعات اولیه صبح امروز برای شرکت در این مراسم و قرائت نماز بر پیکر هنیه در مسجد «محمد بن عبدالوهاب» در دوحه حاضر شدند. نماز میت بر پیکر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و محافظ وی پس از اقامه نماز جمعه در مسجد محمد بن عبدالوهاب دوحه با حضور «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و پدرش «حمد بن خلیفه» امیر قبلی قطر و شماری از رهبران حماس و شخصیت‌های سیاسی کشورهای منطقه برگزار شد و سپس برای تشییع و دفن در مقبره امام المؤسس به لوسیل (از شهرهای قطر) انتقال یافت. گفتنی است علاوه بر هیأت حماس، جبریل الرجوب و محمود العالول از سران جنبش فلسطینی فتح و زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی‌فلسطین نیز در این مراسم حضور داشتند. همچنین، محمد‌رضا عارف معاون اول رئیس جمهور ایران، نعمان قورتولموش رئیس مجلس ترکیه،‌هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه، مراد العضایله دبیرکل اخوان المسلمین، همام سعید دبیرکل سابق اخوان المسلمین و عبدالحمید ذنیبات رئیس مجلس شورای این گروه، علاوه بر وائل السقا، دبیرکل موقت حزب جبهه کار اسلامی‌و احمد الرزقان رئیس مجلس شورای این حزب از شرکت‌کنندگان این مراسم بودند. شیخ محمد حسن مریخی خطیب نماز جمعه دوحه نیز با توصیف شهید هنیه، وی را در زمره شهدا قرار داد و با تأکید بر اینکه مسأله فلسطین یک آرمان وحدت بخش برای همه مسلمانان است، فداکاری‌های بی‌نظیر فلسطینیان را برجسته کرد. خبرنگار الجزیره اعلام کرد که تشریفات تدفین برای حفظ حریم خانواده شهید هنیه فقط با حضور خانواده وی برگزار می‌شود. در انتهای مراسم نیز شرکت کنندگان فریاد حمایت از مقاومت و حماس سر دادند.

روز خشم علیه جنایتکاران
پس از آنکه جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای، ‌جمعه را «روز خشم» نامید و اقشار ملت آزاده فلسطین و امت‌های عربی و اسلامی‌را برای برگزاری راهپیمایی‌ باشکوه توسط نمازگزاران با هدف ابراز خشم از جنایت بزدلانه صهیونیست‌ها در ترور اسماعیل هنیه و نیز محکومیت ادامه جنگ نسل‌کشی در باریکه غزه و دفاع از قدس و مسجد الاقصی فراخواند، مردم کشورهای جهان نیز با برپایی تظاهرات به آن پاسخ دادند.
در همین راستا، تظاهرات گسترده‌ای پس از اقامه نماز جمعه در مناطق مختلفی از جهان چون اردن، لبنان، مراکش، غزه و کرانه باختری برگزار شد. حامیان جهانی فلسطین نیز در سایر نقاط جهان چون شهر آتن یونان و شهر اشتوتگارت آلمان در محکومیت ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس دست به راهپیمایی، اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی زدند. همچنین نماز غایب میت توسط مردم حامی‌آرمان فلسطین در کشورهای پاکستان، ‌اندونزی، ترکیه، یمن و همچنین در غزه، کرانه باختری و قدس برگزار شد. شرکت کنندگان در پایان اقامه نماز با برگزاری راهپیمایی ترور شهید اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و خواستار پاسخ دادن جهان اسلام به این جنایت شدند.
علاوه بر آن، نمایندگان مجلس پاکستان روز گذشته همزمان با اعلام رسمی‌عزای عمومی‌در این کشور به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه رئیس جنبش حماس به اتفاق آرا قطعنامه‌ای در محکومیت اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی و برای همبستگی با ملت فلسطین تصویب کردند. در پایان نشست نیز نماز غیابی برای شهید اسماعیل هنیه با حضور نخست‌وزیر، رئیس مجلس، رهبران پارلمانی و نمایندگان مجلس این کشور اقامه شد.
 ترکیه نیز روز جمعه را عزای عمومی‌اعلام کرد و سفارت آنکارا در تل آویو و کنسولگری ترکیه در فلسطین نیز در سوگ شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، پرچم‌های خود را نیمه‌افراشته کردند که خشم رژیم صهیونیستی را در پی داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی