تماس بایدن و نتانیاهو درباره تبعات ترور اسماعیل هنیه

کاخ سفید نگران پاسخ مقاومت به تل آویو

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا گفت که اظهارات مقامات ایرانی در مورد انتقام از اسرائیل را در پی ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی دفتر حماس، باید جدی گرفت. چرا که آنها ثابت کرده‌اند توانایی و اراده را برای حمله به اسرائیل دارند.

همیشه رقابت مهم انتخابات امریکا، رقابت بر سر خدمت بیشتر به اسرائیل بوده و خواهد بود. حالا چند ماه مانده تا پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری جو بایدن، رد پای امریکا بار دیگر در تحولات منطقه غرب آسیا و ناآرامی‌های چند وقت اخیر این منطقه باز شد، هرچند آنها مدعی شدند از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که 10 مرداد در تهران و پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران اتفاق افتاد  بی اطلاع بوده‌اند اما تجربه سرکشی‌های اخیر اسرائیل نشان می‌دهد همیشه پای یانکی‌ها در میان است.
جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا گفت که اظهارات مقامات ایرانی در مورد انتقام از اسرائیل را در پی ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی دفتر حماس، باید جدی گرفت. چرا که آنها ثابت کرده‌اند توانایی و اراده را برای حمله به اسرائیل دارند.
امریکا از ترس پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی اعلام کرده برای حمایت از متحد خود در منطقه خاورمیانه آماده است و قرار است ناو‌ها و کشتی‌های خود را در خلیج‌ فارس و عمان مستقر کند. کاخ سفید به تل‌آویو این اطمینان را داده که در برابر پاسخ احتمالی ایران  نسبت به امنیت اسرائیل بی تفاوت نخواهد بود.
 
خطوط اشغال تلفنی واشنگتن_ تل‌آویو
این در حالی است که با بالا گرفتن احتمال تنش در منطقه و تهدید به انتقام شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد و طی آن اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا، پنجشنبه 11 مرداد طی تماس تلفنی 30 دقیقه‌ای با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، بر «تعهد» ایالات متحده به امنیت اسرائیل در مواجهه با «هرگونه تهدیدی از سوی ایران»، تأکید کرد.رایزنی دیپلماتیکی که در آن کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا نیز حضور داشت و بر «اهمیت تلاش‌های مستمر برای آرام‌سازی تنش‌ها در منطقه» تأکید کرد. رئیس‌جمهور امریکا تأکید کرد تسلیحات دفاعی جدید ایالات متحده را در منطقه مستقر خواهد کرد تا از اسرائیل برابر تهدیدهایی چون «تهدیدات ناشی از موشک‌های بالستیک و پهپادها» دفاع کند. البته بایدن این نکته را هم گفته که از افزایش تنش در منطقه غرب آسیا نگران است و تلاش می‌کند این تنش‌ها بالا نگیرد.
پیش از تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا از همه طرف‌ها در خاورمیانه خواست از اقداماتی که منجر به تشدید تنش می‌شود، دست بکشند. او گفت «خیلی مهم است چرخه درگیری و خشونت شکسته شود.»
 
وعده‌های سر خرمن
به  دنبال وعده و وعیدهای واشنگتن، خبر رسیده ایالات متحده دست‌کم ۱۲ کشتی جنگی متشکل از ناو هواپیمابر «یو.‌اس.‌اس تئودور روزولت»، کشتی‌های جنگی همراه آن و گروه عملیاتی خاکی- آبی «وسپ» شامل سه فروند کشتی و بیش از ۴ هزار تفنگدار دریایی و ملوان را در مناطق مختلف مستقر کرده است.چهار ماه پیش بود که رژیم صهونیستی با پرتاب موشک از بلندی‌های جولان، سرکنسولگری ایران را در دمشق هدف قرار داد و طی آن هفت نفر از مستشاران ایرانی به شهادت رسیدند، اقدامی‌که جمهوری اسلامی‌اعلام کرد به آن پاسخی محکم خواهد داد. آن زمان هم ایالات متحده به اسرائیل وعده داد از آنها حمایت خواهد کرد و اجازه هیچ گونه حمله‌ای را به اراضی اشغالی نمی‌دهد.
با انجام عملیات وعده صادق اما همه معادلات کاخ سفید به هم ریخت و نه تنها نتوانست چتر حمایت خود را بر سر تل‌آویو باز کند بلکه از طرق مختلف برای تهران پیغام و پسغام فرستاد که خویشتنداری کند و از انتقام سخت علیه این رژیم خودداری کند. از سوی دیگر، دفتر جو بایدن برای نتانیاهو پیامی‌ارسال کرد که برای عملیات صادق پاسخی علیه ایران نداشته باشد در غیر این صورت اگر حمله نظامی‌به ایران شود، امریکا در آن دخالتی نخواهد داشت.
 از سوی دیگر میز نشست اضطراری صهیونیست‌ها برپا شده تا برای پاسخ احتمالی ایران در واکنش به شهادت فرمانده حماس دودوتا چهارتا کنند. آن طور که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» فاش کرد، کابینه رژیم صهیونیستی در راستای آمادگی برای عملیات‌ محور مقاومت در پی شهادت رئیس دفتر سیاسیِ حماس و فرمانده ارشد حزب‌الله به وزرای خود تلفن‌های همراه ماهواره‌ای داده. همچنین مدیر دفتر نتانیاهو در جلسه‌ای با مدیران وزارتخانه‌های این رژیم، از مقامات صهیونیست خواسته که از وجود ژنراتورهای برق و پر بودن مخازن گازوئیل برای جلوگیری از قطعیِ ارتباط تلفنی اطمینان حاصل کنند؛ اما باعث ایجاد رعب و وحشت نشوند.
جستجو
آرشیو تاریخی