تداوم تحویل گندم در استان‌های شمالی

خرید گندم از ۱۰ میلیون تن گذشت

نفیسه  امامی
خبرنگار

 
عملیات برداشت گندم همچنان ادامه دارد و تحویل گندم در نیمه شمالی کشور همچون استان‌های اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و لرستان درحال انجام است و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.
براساس آمار رسیده میزان خرید گندم تا چهارشنبه 10 مردادماه به ۹ میلیون و ۸۴۹ هزار تن رسیده بود و حالا با ادامه خرید تضمینی گندم از مرز 10 میلیون تن عبور کرده است.
رشد خرید گندم در استان‌های گلستان و اصفهان در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است و پس از این ۲ استان به ترتیب استان‌های مرکزی، همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و اردبیل، بیشترین رشد را در خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داده‌اند.
«سید سعید راد» مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه حجم خرید گندم نسبت به سال گذشته از افزایش یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن برخوردار بوده، گفته است: استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، کردستان و کرمانشاه در خرید گندم پیشتاز هستند و در مجموع ۵۲ درصد از گندم کشور از این پنج استان خریداری شده است.
وی تأکید کرده است: همدان، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌غربی، لرستان و ایلام استان‌هایی هستند که بیشترین میزان خرید گندم در آنها ثبت شده است.
در حال حاضر ۱۸۰ هزار تن گندم دوروم از استان‌های مختلف کشور خریداری شده که بیشترین حجم خرید این گندم مربوط به استان‌های جنوبی کشور است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته خرید این نوع گندم ۱۰ درصد رشد داشته است.

۳۸ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شد
براساس آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از 10 میلیون تن گندم با ارزش بیش از ۱۷5 هزارمیلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل بیش از ۱۷ درصد افزایش داشته است که این مقدار با ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از ۳۷ درصدی داشته است.
براساس آمار ۶۴.۲ همت معادل ۳۸ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و مابقی وجوه از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

تحقق 80 درصدی برنامه تولید بذر گندم
استفاده از بذرسالم، اصلاح‌شده و با کیفیت عامل مهمی در افزایش محصول محسوب می‌شود زیرا بذر عنصر مهم در تولید گیاهان زراعی و از ارکان توسعه کشاورزی قلمداد می‌شود زیرا باعث افزایش بهره‌وری از منابع تولید و دستیابی به امنیت غذایی می‌گردد.
بر همین اساس امسال تأمین و خودکفایی ۸۰ درصدی برنامه تولید بذر گواهی شده گندم آبی و دیم به رغم افزایش دما و تغییرات آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود و تولید ۵۳۳ هزار و ۱۹۷ تن بذر گواهی شده گندم آبی و دیم، هدفگذاری و مصوب شده است.
در این برنامه مصوب، تولید حدود ۳۳۲ هزار و۹۹۱ تن بذر گندم آبی و حدود ۲۰۰ هزار و ۲۰۶ تن بذر گندم دیم هدفگذاری شده است.
سطح زیر کشت بذر گندم ۱۹۵ هزار هکتار اعلام شده است که از این سطح زیر کشت، نزدیک به ۸۰ هزار هکتار مربوط به بذر گندم آبی و حدود ۱۱۵ هزار هکتار بذر گندم دیم است. برداشت بذر گندم از اواخر فروردین امسال آغاز شده و تا ۲۰ مرداد در مناطق سرد ادامه دارد. ضمن اینکه از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۴۰۰ هزار تن گندم بذری از مناطق مختلف کشور خریداری شده که به نظر می‌رسد میزان خرید گندم بذری به ۴۵۰ هزار تن برسد.
صمد مبصر معاون مؤسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر با بیان اینکه تاکنون ۳۳۸ هزار تن بذر گندم آبی و دیم توسط شرکت‌های خصوصی تولید بذر از کشاورزان پیمانکار خریداری شده است، می‌گوید: این میزان خرید حدود ۶۰ درصد برنامه مصوب سال زراعی است که پیش‌بینی می‌شود به ۸۰ درصد برسد.
دسترسی بموقع به بذر باکیفیت، نقش بسزایی در بهبود کیفیت محصول و به دنبال آن افزایش درآمد برای کشاورزان دارد. بذرهای اصلاح‌شده که مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها و شوک‏‌های محیطی از جمله تغییرات آب و هوایی دارند کمک شایانی به کشاورز در افزایش محصول، امنیت غذایی و بهبود معیشت می‌‏کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی