صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در گفت‌و‌گو با «ایران» بر ضرورت بازنگری در تعریف رشته‌های دانشگاهی تأکید شد

به‌روزرسانی آموزش در دانشگاه‌ها با هدف رشد اشتغال

برخی از مطالبی که از سوی دانشگاه‌ها در کلاس‌های درس عنوان می‌شود، متناسب با نیاز بازار کار کشور نیست. خیلی از کارفرماها، خواستار تغییر مواد درسی دانشگاهی‌اند تا نیرویی که دانشگاه تربیت می‌کند و آموزشی که ارائه می‌شود متناسب با نیاز بازار کار و صنعت باشد

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اخیراً در زمینه غربالگری و حذف رشته‌ها اعلام کرد که ۸۰۰ کد رشته محل از دفترچه کنکور ۱۴۰۲ حذف و بیش از ۲۰۰۰ کدرشته کارشناسی غربالگری شد. این درحالی است که نهادهای آموزشی، همواره بر نیازسنجی اشتغال در کف جامعه برای تعریف و اصلاح رشته‌های دانشگاهی تأکید داشته‌اند. تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عموماً یا به سختی کار پیدا می‌کنند، یا هیچ کاری متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا نمی‌کنند، یا در نهایت از کشور مهاجرت می‌کنند. از این رو این انتقاد به دانشگاه‌ها وارد است که در تعریف رشته‌ها اغلب بحث اشتغال را مدنظر قرار نمی‌دهند. اگر این مبحث موردتوجه قرار گیرد، دانشجو بعد از گذراندن دوره‌های کارآموزی راحت‌تر می‌تواند جذب بازار کار شود.
 برخی مطالب درسی متناسب با نیاز بازار کار نیست
محمد شریف‌خانی، معاون اداری و مالی دانشگاه شریف، در گفت‌وگو با «ایران» در این‌باره توضیح داد: این نقد، از نظر من نقد واردی است و به نظر می‌رسد که دانشگاه‌های ما نیاز به یک به‌روزرسانی اساسی دارند.
وی با تأکید بر اینکه مواد درسی برای رشد اشتغال باید تغییر کند، گفت: برخی از مطالبی که از سوی دانشگاه‌ها در کلاس‌های درس عنوان می‌شود متناسب با نیاز بازار کار کشور نیست. حتی گاهی اوقات کارفرماها و شرکت‌ها به ما مراجعه کرده و خواسته‌اند در کنار نمایشگاه‌های کار، یک رویدادی برگزار شود تا بتوان توسط آن در مواد درسی دانشگاهی تغییر ایجاد کرد تا نیرویی که دانشگاه تربیت می‌کند و آموزشی که ارائه می‌شود متناسب با نیاز در صنعت باشد.
شریف‌خانی گفت: اینها حقایقی است که وجود دارد و امیدواریم این اتفاق با نظر مسئولین متولی حوزه‌های آموزشی با تجدیدنظر همراه شود. اتفاقاً ما گاهی در تعامل با دوستان دولتی، از آنها دعوت می‌کنیم که به نمایشگاه‌های کار بیایند و از آن دیدن کنند تا همین واقعیتی را که شما به درستی به آن اشاره کردید از نزدیک لمس کنند تا تحولی در بحث تعریف و اصلاح رشته‌ها برای کمک به اشتغال ایجاد شود.
 
روند روبه‌رشد اشتغال زنان
از آنجا که نیمی از دانشجویان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و می‌توانند در مشاغل متعدد نیروی کار مناسبی باشند، اشتغال آنها پس از فارغ‌التحصیلی نیز مورد توجه است.
مقداد ولایی، مدیرعامل یک سایت کاریابی، در حاشیه نشست خبری نمایشگاه کار ایران، که چندی پیش برگزار شد، در این زمینه به خبرنگار «ایران» گفت: نرخ اشتغال زنان در ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر است و این شاخص‌های متفاوتی دارد، اما فکر نمی‌کنم نرخ اشتغال زنان در ایران نسبت به کل جمعیت کاهش پیدا کرده باشد.ولایی با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا یک سقف شیشه‌ای برای اشتغال زنان وجود دارد، گفت: به‌طور قطع، نسبت به گذشته، جایگاه زنان در زمینه اشتغال و جایگاه‌های رده بالای سازمان‌ها خیلی بهتر شده است ولی هنوز تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم.
ولایی با اشاره به اینکه در زمینه اشتغال باید اولویت با شایستگی و تخصص افراد باشد، افزود: در همه نشست‌ها و جلسات حوزه منابع انسانی که برگزار می‌کنیم بحث اشتغال زنان یکی ازمهم‌ترین موضوعات است و باید در استخدام و ارتقای فرد در مشاغل متعدد، شایستگی و تخصص افراد را بر جنسیت آنها ترجیح دهیم. این مسأله یکی از مواردی است که شرکت‌ها روی آن توجه دارند تا بتوانند از ظرفیت، توانایی و تخصص بانوان کشورمان که اتفاقاً کم هم نیست، استفاده کنند؛ ظرفیتی که قبلاً نادیده گرفته می‌شد، اما اکنون بسیار مورد توجه است.
ولایی افزود: با قاطعیت به شما می‌گویم که در تمام رویدادهای مربوط به اشتغال که مدیران و متخصصان منابع انسانی شرکت‌های خصوصی در آن حضور ثابت دارند، این موضوع همواره مورد بحث است که چطور بتوانیم از ظرفیت بانوان در موقعیت‌های مختلف مدیریتی استفاده کنیم. به طور کلی من روند اشتغال زنان در آینده را یک روند رو به رشد می‌بینم.

جستجو
آرشیو تاریخی