صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

مقامات واشنگتن دو روز پس از حمله پهپادی به پایگاه نظامی امریکایی ها در منطقه اذعان کردند

امریکا به دنبال جنگ با ایران نیست

«پولیتیکو» به نقل از منابع آگاه دولت امریکا گزارش کرده، «بایدن» از مشاوران خود خواسته تمام گزینه‌هایی را که بیشترین بازدارندگی را در برابر حملات به نیروهای این کشور در غرب آسیا دارد و البته باعث تشدید بیشتر تنش‌ها نمی‌شود، بررسی کنند. در سوی دیگر، رسانه‌هایی چون CNN نیز با استناد به گفته‌های مقامات ارشد دولت امریکا، حمله به مستشاران ایران را یکی از کم‌احتمال‌ترین گزینه‌های مورد گمانه رسانه‌ها خواندند و تصریح داشتند که نتیجه احتمالی حمله امریکا در داخل مرزهای ایران نخواهد بود.


ادعای فارغ از سند ایالات متحده مبنی بر نقش تلویحی یا حمایتی ایران در حمله پهپادی اخیر به پایگاه نظامی این کشور در مرز اردن و سوریه که در تلاش برای تبری جستن از مشارکت همه‌جانبه واشنگتن در جنگ ویرانگر غزه مطرح شده، به گمانه‌زنی‌های رسانه‌های جمهوری‌خواه و دموکرات امریکا در حمله یا حمایت از دولت جو بایدن بدل شده است؛ در یک طرف، رسانه‌های امریکا از جمله «پولیتیکو» مدعی شده‌اند «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا دستور عملی کردن حمله‌ به مواضع مقاومت را صادر کرده است. «پولیتیکو» به نقل از منابع آگاه دولت امریکا گزارش کرده، «بایدن» از مشاوران خود خواسته تمام گزینه‌هایی را که بیشترین بازدارندگی را در برابر حملات به نیروهای این کشور در غرب آسیا دارد و البته باعث تشدید بیشتر تنش‌ها نمی‌شود، بررسی کنند. در سوی دیگر، رسانه‌هایی چون CNN نیز با استناد به گفته‌های مقامات ارشد دولت امریکا، حمله به مستشاران ایران را یکی از کم‌احتمال‌ترین گزینه‌های مورد گمانه رسانه‌ها خواندند و تصریح داشتند که نتیجه احتمالی حمله امریکا در داخل مرزهای ایران نخواهد بود.
 پس از حمله به پایگاه نظامی امریکا بود که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه امریکا در مواضعی شتابزده، گروه‌های تحت حمایت ایران را مسئول این حمله خواندند و مدعی شدند که در زمان و مکان مناسب، به حملات علیه نظامیان این کشور در منطقه غرب آسیا پاسخ می‌دهند. این موضعگیری‌ها در حالی مطرح شد که رسانه «پولیتیکو» به نقل از مقام‌های اطلاعاتی امریکا ادعا کرده بود، پهپاد مهاجم به پایگاه این کشور در منطقه ساخت ایران بوده و برای شناسایی نشدن توسط رادارها، پشت یک هواپیمای امریکایی که در حال بازگشت به این پایگاه بوده، مخفی شده بود. اما ساعاتی پس از این ادعا «سابرینا سینگ» معاون وزیر دفاع امریکا اذعان کرد، واشنگتن هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره اینکه حمله مرگبار به نیروهای این کشور در منطقه توسط چه گروهی انجام شده، نرسیده و اطلاعاتی درباره اینکه این حمله به دستور ایران انجام شده باشد، وجود ندارد؛ بویژه آنکه مقاومت اسلامی عراق نیز ساعتی بعد با صدور اطلاعیه‌ای مسئولیت کشتن نیروهای نظامی امریکا را برعهده گرفت.
 
هیچ مدرکی مبنی بر دخالت ایران وجود ندارد
«نیویورک تایمز» نیز به نقل از شماری از منابع نظامی آگاه این کشور اعلام کرد: به‌رغم اینکه ایران تسلیحات، منابع مالی و گاهی اطلاعاتی به گروه‌ها ارائه می‌کند، هیچ مدرکی دال بر اینکه تهران در ماجرای حمله پهپادی به پایگاه «برج ۲۲» تصمیم‌گیر بوده، وجود ندارد، به این معنی که ممکن است پیش از حمله، از آن آگاه نبوده باشد. در تکمیل این گزاره، وزارت دفاع امریکا در حالی که از افزایش مجروحان حمله پهپادی به پایگاه محل استقرار نیروهای این کشور در نزدیکی مرز مشترک اردن با سوریه خبر می‌داد، در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد: «ما دنبال جنگ با ایران نیستیم و تمایلی به گسترش دامنه درگیری‌ها نداریم و بر این باوریم که ایران نیز به دنبال جنگ با ما نیست، اما در صورت تهدید تجارت جهانی و کشتیرانی در آب‌های آزاد، مقابله خواهیم کرد.»
 
نگرانی‌های «بایدن» از عواقب ماجراجویی علیه ایران
قرار دادن دو گزاره مورد اشاره که یکی از دستور نظامی «بایدن» حکایت می‌کند و دیگری بر عدم صحت اطلاعات مبنی بر نقش ایران در حملات اخیر و عدم تمایل مقام‌های نظامی‌اش بر گسترش جنگ با ایران تأکید دارد، این واقعیت را یادآور می‌شود که دولت امریکا برای فرار از مخمصه خودخواسته‌اش در خاورمیانه و پاسخ دادن به طیف جنگ‌طلبان و متحد صهیونیستی‌اش چاره‌ای جز این نمی‌بیند که جمهوری اسلامی را در سیبل سیاست گریز از فشار قرار دهد و هر اقدامی ولو محدود را علیه آن به کار گیرد؛ این همان تله‌ای است که جمهوری اسلامی در پی آغاز جنگ غزه بارها در مواضع متعدد نسبت به شکل‌گیری آن به مقام‌های امریکایی هشدار داده و تصریح کرده بود، این کشور در دام سناریوی تبدیل جنگ اسرائیل- حماس به جنگ ایران- امریکا نیفتد. در همین راستا نشریه غربی «اکونومیست» در گزارشی به تردید «بایدن» و نگرانی او از عواقب هرگونه ماجراجویی در قبال ایران اشاره و گزارش کرده است که رئیس‌جمهور امریکا اکنون تحت فشارهای سیاسی فزاینده‌ای، بویژه از سوی جمهوری‌خواهان، برای برداشتن گام‌های قوی‌تر علیه ایران قرار گرفته است. بنا ‌بر این گزارش، معضل «بایدن» این است که اگرچه انتقام‌جویی‌های ملایم ممکن است ناکافی به نظر برسند، اما انتقام‌جویی سنگین می‌تواند مشکلات دیگری ایجاد کند. به اعتقاد تحلیلگر «اکونومیست»، حملات گسترده در عراق رابطه واشنگتن با دولت مرکزی در بغداد را بیشتر تیره و تار می‌کند و ایران را به یک پیروزی سیاسی می‌رساند. همچنین ایران می‌تواند در جاهای دیگر سطح تنش را بالا ببرد. حزب‌الله در لبنان ماه‌هاست که با اسرائیل در حال زد و خورد است. امریکا از حمله یا تهاجم اسرائیل می‌ترسد و از متحد خود خواسته است که از تشدید تنش در آنجا اجتناب کند. ایران می‌تواند حزب‌الله را تشویق کند که این دیگ را با قدرت بیشتری هم بزند.
 
خط قرمز تهران
آنچه دولت امریکا در بحبوحه تصمیمات شتابزده‌ای که به نظر می‌رسد در روند ضدیت با جمهوری اسلامی در پیش گرفته، فراموش کرده است، قدرت کنشگری حساب‌‌شده ایران در قالب تکیه به برخی اقدامات معنادار علیه جریان‌های مخالف با خود و حامی رژیم اسرائیل در سطح منطقه است که می‌تواند هزینه هر حمله نظامی علیه مراکز مستشاری خود را تا حد غیر قابل تصوری بویژه برای ایالات متحده بالا ببرد. خط قرمز تهران حفظ تمامیت ارضی و منافع تعریف شده منطقه‌ای‌اش در جغرافیای خاورمیانه است؛ منافعی که طی سال‌های اخیر در بستر یک سیاست منطقه‌ای سازنده و مسالمت‌آمیز با کشورهای عربی به پیش رانده و برای حفظ آن از ماجراجویی‌های محور امریکایی- اسرائیلی آماده است مؤلفه‌های قدرت خود در ساحت میدان را به کار گیرد. از این رو به نظر می‌رسد فارغ از هر اقدامی که دولتمردان امریکایی برای خروج خود از فشار جنگ‌طلبان ضدایرانی در پیش می‌گیرند، ضرورت توجه به این مهم است که برای نجات نهایی خود چاره‌ای جز خاموش کردن موتور کشتار و تجاوز اسرائیل در خاک غزه ندارند.

 

بــــرش

تأکید دوباره ایران بر استقلال عمل مقاومت در صحنه میدان

سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد. در پی طرح اتهامات واهی ایالات متحده مبنی بر نقش ایران در حمله به پایگاه نظامی امریکا در مرز اردن و سوریه، امیر‌سعید ایروانی در نامه‌ای به ریاست شورای امنیت سازمان ملل، پاسخگوی اتهامات مطرح شده در بیانیه نماینده امریکا در سازمان ملل شد و آن را حاوی ارجاعات غیرقابل توجیه و بی‌پایه ‌واساس خواند. ایروانی با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی چنین ادعاهای بی‌اساسی را قاطعانه رد می‌کند، تأکید کرد که هیچ گروهی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، خواه در عراق، سوریه یا هر جای دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران یا از طرف آن عمل کنند، وجود ندارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی