صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱

در اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رقم خواهد خورد

پاسداشت چهره‌های پیشکسوت تئاتر از تهران تا خوزستان

 چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سال‌ها فعالیت اسماعیل خلج و آتش تقی‌پور، دو پیشکسوت عرصه تئاتر با برپایی مراسم بزرگداشت در آیین پایانی این دوره از جشنواره تجلیل می‌کند. همچنین چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در آیین اختتامیه میزبان مراسم پاسداشت حشمت‌الله قاسمی هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای اهواز که در برگزاری جشنواره تئاتر فجر، جوانان تئاتری این سرزمین را تنها نگذاشته و همواره همراه و همدل آنان بوده است، خواهد بود.
این هنرمند متولد سال 1336 در مسجدسلیمان است. نمایش‌های «چهار صندوق»، «استثنا و قاعده‌ها»، «آنکه گفت آری آنکه گفت نه»، «کاوه آهنگر»، «ضیافت گذرگاه تاریخ»، «پهلوان شهر خیال»، «نمایش آب»، «داغم سی گویل»، «شاخه شکسته زیتون» و... از جمله آثاری هستند که قاسمی در مقام‌های کارگردان و بازیگر در آنها فعالیت کرده است.
حشمت‌الله قاسمی از هنرمندان مطرح خوزستان است که در جایگاه یک هنرمند پیشکسوت استانی و نیز به دلیل سال‌ها تلاش در تولید تئاتر و همراهی با نسل جوان و هنرمندان تئاتر خوزستان از او تقدیر خواهد شد.مراسم اختتامیه چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز پنجشنبه 12 بهمن‌ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبان دائمی آثار خیابانی است
محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال برای نخستین‌بار، میزبان اجراهای بخش خیابانی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است. این نمایش‌ها از 2 بهمن آغاز و تا 10 بهمن، ساعت 11 هر روز اجرا شدند.
«هیچی نگو» به کارگردانی علیرضا ناصحی از تهران، «اشرف مخلوقات» به کارگردانی مجتبی خلیلی، «هفت سنگ» به کارگردانی سعید نظریان از مشهد، «آب‌ها مهربانند» به کارگردانی مالک آبسالان، «شجاع دل» به کارگردانی سعید بادینی از زاهدان، «سروستان» به کارگردانی روح‌الله آریس از کرمان و «تابوهای سیاه در قاب‌های مینیاتوری» به کارگردانی رضا وفانیا از بهمئی، نمایش‌هایی بودند که در محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شدند.
سعید بادینی، مسئول تئاتر خیابانی سیستان و بلوچستان که تجربه اجرا در فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با نمایش «شجاع دل» دارد، این محوطه را برای اجرای نمایش خیابانی خیلی مناسب می‌داند و با اشاره به اینکه اختصاص این فضا برای اجراهای خیابانی حرکت مؤثر و دلگرم‌کننده‌ای است، می‌گوید: «وقتی گروهی از شهرستان به جشنواره فجر می‌آید و فرصت اجرا پیدا می‌کند، هم برای آماده‌سازی گروه خوب است و هم گروه‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند تا تجربه اجرا در مکان‌های جدید با تماشاگرانی متفاوت را داشته باشند.»
این هنرمند ادامه می‌دهد: «ما وقتی فهمیدیم در وزارتخانه اجرا داریم، هیجانزده شدیم، چون می‌دانستیم مسئولینی که در حال تردد هستند ممکن است ما را تماشا کنند و همین اتفاق هم افتاد. مسئولان، نمایش ما را که درباره حاج قاسم بود دیدند و یکی از مدیران استان کرمان دعوت کرد تا برای اجرا به آن استان برویم. مسئول امور ایثارگران وزارت ارشاد هم کار را دید و خیلی استقبال کرد.»
بادینی با ابراز خرسندی از اینکه فرصت این تعاملات برایش محقق شده است، تأکید می‌کند: «این تعامل‌ها و حمایت‌ها در چنین فضاهایی اتفاق می‌افتند.»
مجتبی خلیلی هم که با نمایش خیابانی «اشرف مخلوقات» از اصفهان در جشنواره حضور دارد، اجرا در فضای باز وزارت ارشاد را تجربه‌ای ارزشمند می‌داند و می‌گوید: «ای‌کاش امکانی فراهم می‌شد که این اجراها فقط محدود به ایام جشنواره فجر نبودند.»
او با اشاره به اینکه هنر نمایش خیابانی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، ادامه می‌دهد: «متولیان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا در طول سال، گروه‌های مختلف از سراسر کشور بتوانند در محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرای نمایش بپردازند.»

جستجو
آرشیو تاریخی