«ایران» وضعیت اشتغال شهرک‌های صنعتی در 10ماه امسال را بررسی کرد

رکوردزنی اشتغالزایی

فرزانه پیری
خبرنگار

 
در 10ماهه سال‌جاری، سهم اشتغال ایجاد‌شده از کل اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی از طریق ایجاد واحدهای جدید طی دو سال و نیم اخیر، 46.65 درصد بوده است.
احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل نه‌تنها منجربه بازگشت نیروی کار بر سر کار می‌شود بلکه از نظر اقتصادی و خودکفایی باعث افزایش تولید، بهره‌وری اقتصادی، استقلال در تولید و کاهش وابستگی به واردات می‌شود، ضمن اینکه در بسیاری از صنایع امکان صادرات را نیز فراهم می‌کند.
دولت سیزدهم با راه‌اندازی «نهضت احیا» اقدام به شناسایی واحدهای غیرفعال و نیمه‌فعال و حتی راکد کرد و با رفع مشکلات و حمایت از این واحدها باعث شد تا واحدهای تعطیل به چرخه اقتصاد بازگشته و نیروهای بیکار، صاحب شغل شوند.
برپایه داده‌های سازمان شهرک‌های صنعتی، به‌طور کلی از ابتدای دولت سیزدهم در اواخر تابستان سال 1400 تا پایان دی‌ماه امسال، از مجموع 49 هزار و 469 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی، سه‌هزار و 364 واحد کارگاهی به بهره‌برداری رسیده که اشتغال ایجاد‌شده در این واحدهای کارگاهی 38 هزار و 289 نفر بوده است. از این تعداد یک‌هزار و 240 واحد در 10ماهه امسال به خط تولید رسیده‌اند که برای 17 هزار و 727 نفر شغل ایجاد شده است. در 10 ماه امسال، سهم اشتغال ایجاد‌شده از این تعداد اشتغال 46.65 درصد بوده است. همچنین طبق داده‌های سازمان شهرک‌های صنعتی در 10ماهه امسال، 897 واحد صنعتی راکد نیز به چرخه تولید بازگشته‌اند که در این تعداد واحد راکد احیا‌شده، 17 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. در مجموع از ابتدای سال تاکنون از محل راه‌اندازی واحدهای جدید و همچنین احیای واحدهای راکد برای حدود ۳۶ هزار و 727 نفر در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی شغل ایجاد شده است.
بیش از 59 هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال‌‌ هستند که برای حدود یک میلیون و 300 هزار نفر شغل ایجادشده است.

راه‌اندازی سه هزار و 346 واحد صنعتی
براساس گزارش سازمان شهرک‌های صنعتی، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان دی‌ماه سال‌جاری، 49 هزار و 469 طرح در حال ساخت و ساز است. برای 19 هزار و 721 طرح، زمین تخصیص یافته و برای پنج هزار و 678 طرح، اقدام دیوارکشی و برای 19 هزار و 795 طرح، نصب سوله انجام شده همچنین برای چهار هزار و 275 طرح، ماشین‌آلات نصب شده است.

تمرکز بر مراکز خدماتی کسب‌وکار در شهرک‌های صنعتی
یکی دیگر از اقداماتی که در شهرک‌های صنعتی صورت می‌گیرد ایجاد مراکز خدمات فناوری و کسب‌وکارهاست. درهمین راستا 40مرکز به بهره‌برداری رسیده و 546دفتر واگذار شده است که در همین راستا 907 نفر صاحب شغل شده‌اند؛ همچنین 2 طرح در دست مطالعه و یک طرح در دست ساخت است.
راه‌اندازی کلینیک‌های کسب و کار از دیگر طرح‌های اجرایی در شهرک‌های صنعتی است؛ در همین راستا در دولت سیزدهم ۳۱ کلینیک کسب و کار در کشور راه‌اندازی شد که یک‌هزار و۷۰۰  نفربه‌عنوان مشاور مشغول به‌کار شدند و ۵۷۰ نفر دیگر نیز به‌عنوان مشاور ارائه‌کننده توسعه کسب و کار در مراکز خدمات فناوری فعال هستند و ۱۳۰ مشاور توسعه فناوری در شهرک‌های صنعتی مشغول به فعالیت هستند.
همچنین ۱۹ مرکز فناوری بازارهای منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور به‌وجود آمده است که بیستمین مرکز در تهران نیز به‌زودی افتتاح می‌شود که با فعالیت این بازارهای فناوری می‌توانند خدمات ارائه کنند. ضمن اینکه ۱۶۸ واحد فناوری دانش‌بنیان در شهرک‌های فناوری مستقر هستند که ۲۳۹ مشاور به‌عنوان ارائه‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی در این شهرک‌ها مستقر هستند.
دولت سیزدهم با ایجاد کلینیک‌های کسب و کار، مراکز خدمات فناوری و دانش‌بنیان، برای سه هزار و 546 نفر شغل ایجاد کرده است.

احیای 493 واحد صنعتی غیرفعال
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گزارشی وضعیت احیای واحدهای صنعتی غیرفعال و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی نیمه‌فعال در 6 ماه امسال را اعلام کرد. بر این اساس 493 واحد صنعتی غیرفعال احیا شده که از محل احیای این تعداد واحد برای 10 هزار و 467نفر شغل ایجاد شده است.
بیشترین واحدهای صنعتی احیاشده در رشته‌های فلزی، شیمیایی، غذایی و آشامیدنی، غیرفلزی، سلولزی، نساجی، برق و الکترونیک و خدمات گزارش شده است.
854 واحد صنعتی نیز افزایش ظرفیت داده‌اند پیش از این، زیر 50 درصد تولید می‌کردند که اکنون موفق به تولید بالای 50 درصد شده‌اند.
در این گزارش علت غیرفعال بودن واحدهای صنعتی راکد را کمبود نقدینگی، فقدان بازار، تأمین مواد‌اولیه، اختلاف شرکا، مشکلات زیرساختی، فرسودگی و نقصان در ماشین‌آلات اعلام کرده‌اند که درمجموع بیش از 50 درصد مشکلات به دلیل کمبود نقدینگی بوده و دولت سیزدهم با تسهیل در پرداخت تسهیلات منجربه بهبود وضعیت کسب و کارها شده‌ است.

 

برش

احیای بیش از 6 هزار واحد در شهرک‌های صنعتی و غیرصنعتی
دولت سیزدهم با ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی به احیای واحدهای نیمه‌فعال و تعطیل پرداخته است ضمن اینکه بازاریابی و تکمیل زیرشاخه‌ها از دیگر دستاوردها برای حضور فعال واحدها در فروش و رقابت در عرصه جهانی است. مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱ گزارشی از وضعیت واحدهای غیرفعال ارائه کرده بود که بر این اساس ۴۲‌هزار و ۸۱۷واحد اقتصادی غیرفعال و ۲۴‌هزار و ۶۹۰ واحد نیمه‌فعال در کشور وجود داشت که ۵۵‌ درصد مربوط به بخش صنعت و ۳۶‌درصد مربوط به بخش کشاورزی بود.
طبق گزارش، بیش از 6 هزار واحد فعال و نیمه‌فعال در 2 سال عمر دولت سیزدهم احیا شده و بیش از 600 واحد در حال احیاست.

جستجو
آرشیو تاریخی