سخنگوی وزارت امور خارجه صریحاً ادعای دخالت در حمله به پایگاه ایالات متحده در سوریه را رد کرد

هشدار ایران به اتهام‌زنی امریکا

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید: واشنگتن به دنبال جنگ با ایران و تشدید دامنه درگیری‌ها در منطقه نیست و نمی‌خواهد درگیری‌ها در منطقه را تشدید کند سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان: ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ حمایت از ملت فلسطین یا دفاع از خود دربرابر هرگونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد سفیر ایران در سوریه: در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حاشیه جنوبی شهر دمشق هیچ مرکز مستشاری جمهوری اسلامی ایران هدف قرار نگرفته است


«جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در پی هدف قرار گرفتن پایگاه نظامی کشورش نزدیک به مرز اردن و سوریه درحالی انگشت اتهامات واهی خود را به سمت ایران نشانه رفت و کشورمان را مسئول خسارات ویرانگر به مراکز نظامی امریکا در منطقه خواند که همزمان شماری از مقام‌های بلندپایه نظامی و امنیتی ایالات متحده بر نقش ایران در این حملات خط بطلان کشیدند. این درحالی بود که جمهوری اسلامی ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش خود در حمله به پایگاه امریکایی در این منطقه را رد کرد و آن را توطئه و فرافکنی کسانی خواند که منافع خود را در کشیدن مجدد پای امریکا به معرکه‌ای تازه در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می‌بینند.
ارتش امریکا یکشنبه گذشته از یک حمله پهپادی به پایگاه این کشور در شمال شرق منطقه مرزی اردن خبر داد و اعلام کرد که ۳ نیروی نظامی ایالات متحده در حمله پهپادی به پایگاهی در این منطقه کشته شدند. «بایدن» بلافاصله در واکنش به آن، «گروه‌های افراطی تحت حمایت ایران» را مسئول این حمله خواند و مدعی شد که امریکا در زمان مناسب به عاملین این حمله پاسخ خواهد داد. شماری از نمایندگان جمهوری‌‌خواه کنگره امریکا هم  به منظور تشدید ادعای دولت این کشور خواستار پاسخ نظامی ویرانگر علیه ایران شدند. در همین راستا «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس هم در واکنش به حمله پهپادی درباره احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا هشدار داد و از ایران خواست که به کاهش تنش‌ها کمک کند. این درحالی بود که «دیوید کامرون»، وزیر خارجه بریتانیا هم فارغ از رد اتهامات واهی مبنی بر عدم مشارکت ایران در حمله اخیر از سوی مقام‌های دیپلماتیک کشورمان، این حمله را به ایران مرتبط دانست و گفت: از ایران می‌خواهیم تنش در منطقه را کم کند.

تأکید جامعه اطلاعاتی امریکا
بر عدم نقش ایران
مقام‌های امریکایی و بریتانیایی درحالی تلویحاً مسئولیت حمله اخیر به پایگاه امریکا را متوجه ایران دانسته‌اند که یک مقام امریکایی که مایل به افشای هویت خود نبود در گفت‌و‌گو با «سی‌بی‌اس» تصریح کرد که حمایت ایران از شبه ‌نظامیانی که به پایگاه امریکا حمله می‌کنند به معنای حمله ایران به مراکز نظامی امریکایی نیست. درهمین‌حال «چارلز براون»، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده هم در جدیدترین موضع‌گیری خود پیرامون کشته شدن سه سرباز امریکایی در مرز سوریه و اردن تأکید کرد: ایران خواهان درگیری گسترده‌تر با امریکا نیست. «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در یک مصاحبه تلویزیونی به درخواست جمهوری‌خواهان تندرو مبنی بر لزوم پاسخ سخت به ایران واکنش نشان داد و با بیان اینکه دولت «بایدن» درحال بررسی گزینه‌ها درخصوص کشته شدن سه سرباز امریکایی است، تأکید کرد که واشنگتن به دنبال جنگ با ایران و تشدید دامنه درگیری‌ها در منطقه نیست و نمی‌خواهد درگیری‌ها در منطقه را تشدید کند.
این برای نخستین بار نیست که مسئولان بلندپایه نظامی امریکا از عدم نقش میدانی ایران در بحران جاری منطقه می‌گویند. پیشتر در پی عملیات «طوفان‌الاقصی» و حمله غافلگیرانه حماس علیه اسرائیل، درحالی که مقام‌های این رژیم می‌کوشیدند با متهم کردن ایران، پای آن‌را نیز به جنگ باز کنند، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در گزارشی به کنگره این کشور اعلام کرد که به شواهدی دست یافته‌‌اند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی نقشی در عملیات حماس نداشته است. این گزارش که به کنگره ارائه شده بود، نقش مستقیم ایران را در برنامه‌ریزی، تأمین منابع یا تأیید عملیات حماس زیر سؤال می‌برد. در تأیید این گزارش‌ها بود که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا هم اعلام کرد که این کشور اطلاعاتی درباره دخالت ایران در جنگ 7 اکتبر ندارد.
دولتمردان امریکایی درحالی پیرامون نقش جمهوری اسلامی ایران در فضای بحرانی منطقه موضعگیری‌های ضد و نقیض مطرح می‌کنند که به نظر می‌رسد این امر نشانه‌ای از استیصال در ماجرای جنگ غزه باشد؛ زمانی که امریکا باوجود حمله نظامی علیه یمن به بهانه حفاظت از عبور و مرور کشتی‌های تجاری به مقصد اسرائیل در دریای سرخ  که هدف حملات انصارالله یمن قرار گرفته‌اند، نه‌تنها این حملات را متوقف نکرده بلکه پایگاه‌های نظامی خود در کشورهای مختلف منطقه از عراق و سوریه گرفته تا اردن را در معرض حملات موشکی و پهپادی مقاومت عراق می‌بینند. شدت گرفتن این تحولات و حملات پراکنده‌ای که امریکا نتوانسته به منشأ مشخص آنها دست پیدا کند، راهی جز این پیش پای مقامات این کشور نگذاشته تا با متهم کردن تهران، سناریوی امنیتی‌سازی جمهوری اسلامی را به اجرا بگذارند. سناریویی که به نظر می‌رسد با فشاری که امریکا در بحران خودخواسته جاری و همراهی بدون اما و اگر خود با تل‌آویو متقبل می‌شود، چندان محملی برای اجرا ندارد.

تکرار اتهام بی‌اساس
در اولین واکنش به ادعای ایالات متحده مبنی بر نقش ایران در حمله به پایگاه نظامی این کشور، نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورمان کمترین ارتباطی با این حمله نظامی نداشته است و این حمله نتیجه درگیری میان ارتش ایالات متحده امریکا و گروه‌های مقاومت در منطقه است که به‌صورت رفت و برگشت با هم مقابله به مثل می‌کنند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری روز گذشته به ادعای اخیر امریکا واکنش نشان داد و تأکید کرد که ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان دربرابر هرگونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد. کنعانی گفت: تکرار اتهام بی‌اساس به ایران، فرافکنی و نیز توطئه‌ کسانی است که منافع خود را در کشیدن مجدد پای امریکا به معرکه‌ای تازه در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند. سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد، ایران با آمادگی و هوشیاری تحولات در منطقه را زیر نظر دارد و مسئولیت عواقب اتهامات تحریک‌آمیز علیه ایران برعهده عاملان طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی است.

 

بــــرش

سفیر تهران در دمشق عنوان کرد
تکذیب هرگونه حمله به مرکز مستشاری ایران در سوریه
سفیر جمهوری اسلامی در سوریه شایعه حمله رژیم صهیونیستی به یک مرکز مستشاری ایران در دمشق را رد کرد. روز گذشته برخی از رسانه‌ها از هدف قرار گرفتن یک مرکز مستشاری ایران در منطقه «سیده زینب» خبر داده بودند که حسین اکبری، نماینده تهران در دمشق این خبر را رد کرد و با انتشار توئیتی ضمن تکذیب خبر، اعلام کرد: در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حاشیه جنوبی شهر دمشق هیچ مرکز مستشاری جمهوری اسلامی ایران هدف قرار نگرفته است و از میان شهروندان یا مستشاران ایرانی کسی به شهادت نرسیده است. همچنین حملات کور صهیونیست‌ها خللی در عزم محور مقاومت ایجاد نمی‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی