افتتاحیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد

دعوت به جسارت برای روایت دغدغه‌ها و آرمان‌های مردم

چهاردهمین جشنواره مردمی عمار شامگاه پنجشنبه 21 دی‌ماه با برگزاری آیین افتتاحیه به صورت رسمی آغاز به کار کرد. در آیین افتتاحیه این رویداد ضمن اهدای هفت فانوس از برگزیدگان بخش‌های فیلمنامه، نماهنگ، تولیدات تلویزیونی، فضای مجازی و فیلم ما تقدیر شد و جایزه ویژه دستکش ننه عصمت به محسن مقصودی تعلق گرفت. برگزاری دو پاسداشت و دو نکوداشت از برنامه‌های جانبی جشنواره این دوره است که در آیین افتتاحیه پاسداشت محمدحسین لطیفی به واسطه کارهایی که در حوزه سینمای دفاع مقدس و فلسطین داشته، انجام شد. رونمایی از ترانه جدید «دنیای وارونه» با صدای مجتبی الله‌وردی از دیگر بخش‌های آیین افتتاحیه بود. «دنیای وارونه» با محوریت موضوع چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در واکنش به تناقض رفتاری روشنفکران و استانداردهای دوگانه مدعیان حقوق بشر و بی‌توجهی به مردم مظلوم فلسطین و ایران است. این اثر به تهیه‌کنندگی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با شعری از قاسم صرافان تهیه‌ شده است.

دعوت به جسارت در روایت دغدغه‌های مردم
در این مراسم که در سینما فلسطین برگزار شد سعید خورشیدی رئیس شورای سیاستگذاری عمار در ابتدای مراسم از زنده‌یاد نادر طالب‌زاده یاد کرد و حضور خانواده شهدا در این آیین را قوت قلب عوامل برگزارکننده جشنواره عمار عنوان کرد. او در بخشی از صحبت‌هایش یک درخواست ویژه از هنرمندان همراه این جشنواره داشت: «سال‌هاست جریان غربزده تلاش کرده با ابزارهای مختلف بچه‌های انقلاب و هنرمندان مردمی را از حضور در عرصه رسانه بترساند و جشنواره عمار به هنرمندان جسارت می‌دهد تا در برابر راهبرد دشمن منفعل نشوند، جسارت داشته باشند و راوی دغدغه‌ها و آرمان مردم باشند.»
تجربه‌های دلنشین محمدحسین لطیفی
در ادامه پس از تقدیر از برگزیدگان بخش فیلمنامه و بخش نماهنگ و اجرای موسیقی «القدس لنا» با حضور خانواده شهید عمار بهمنی از شهدای مدافع حرم، همسر شهید غلامحسین سلیمی از شهدای دفاع مقدس، انسیه شاه حسینی، محمدتقی فهیم و محسن علی‌اکبری از محمدحسین لطیفی قدردانی شد. محمدحسین لطیفی از امیدواری به شفاعت شهدا گفت و در ادامه تأکید کرد: «در هر گوشه ایران و در هر محیط عمومی از همین مردم قدرت و جان پیدا می‌کنیم. منِ لطیفی جایی که کاملاً دل دادم و اجازه دادم یک انرژی دیگری بجز لطیفی روی کار بنشیند کار موفق و دلنشین بود. از همه عزیزان درخواست می‌کنم دعا کنید که این حقیر کار بد نسازد.»

زیبایی واقعیت‌ها را ببینیم
پس از معرفی برگزیدگان بخش تولیدات تلویزیونی و بخش فضای مجازی با حضور فاطمه صغری فلکیان ملقب به «ننه عصمت»، جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» به محسن مقصودی تعلق گرفت. او که در مراسم حضور نداشت در پیامی که توسط پدرش قرائت شد، گفت: «در زمانه‌ای که نهادهای مدعی حقوق بشر و رسانه‌های مدعی آزادی و دموکراسی، کشتار هزاران کودک و انسان‌های بی‌گناه را در غزه می‌بینند و سکوت می‌کنند و رژیم جنایتکار و غاصب صهیونیستی خبرنگاران را در غزه و جنوب لبنان ترور می‌کند تا صدای کودکان مظلوم غزه به دنیا مخابره نشود، این جایزه و یادبود را به روح بلند ۱۱۷ خبرنگار شهید حماسه طوفان الاقصی و خانواده آنها تقدیم می‌کنم بویژه به قهرمان خبرنگاران در غزه آقای وائل دحدوح که جنایتکاران همه خانواده‌اش را شهید کردند اما او مثل کوه ایستاده است تا صدای مظلومان باشد. ای کاش ما هم مثل او و در کنار او بودیم...» در بخش دیگر مراسم سهیل اسعد دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم عمار در سخنانی عنوان کرد: «سال ۱۹۸۷ دوازده سال داشتم و چند سال پس از پیروزی انقلاب در جشن ۲۲ بهمن سفارت ایران در آرژانتین شرکت کردم.یک متن سخنرانی نوشتم تا در این مراسم بخوانم. سه روز بعد، سفیر عکس این اتفاق را برای من فرستاد و من از این کار او خیلی خوشحال‌شدم. استاد قرآنی داشتم به نام شیخ محمود که در آن زمان در قم طلبه بود و من باخوشحالی، می‌خواستم این اتفاق مبارک را به او اطلاع‌دهم. عکس را به قم فرستادم تا استاد من آن را ببیند. پس از مدتی، شیخ محمود پاسخ من را می‌دهد. در عکس و هنگام سخنرانی، من یک دستبند طلایی به دست داشتم. شیخ محمود در نامه نوشته بود «ادگاردو، چرا دستبند بسته‌ای؟» و تمام.»
او در ادامه افزود: «در درس زیبایی‌شناسی، ما زیبا و زشت به عنوان قاب نداریم؛ فکر زیبا و زشت داریم. گاهی اوقات صحنه‌ها خیلی زیبا هستند، اما ما زیبایی را نمی‌بینیم. اگر فکر ما بد باشد، یک دستبند می‌تواند مانع دیدن خیلی از زیبایی‌ها شود. پیام من به بچه‌های عمار این است: اگر فیلمبردار هستید، اجازه‌ندهید دستبند دیده‌شود. اگر ذهن مخاطب شما مثل شیخ محمود است، اجازه‌ندهید فیلم شما را ببیند. اگر مخاطب هستید، اجازه ‌ندهید زشتی یک دستبند، زیبایی واقعیت‌ها را بپوشاند. اگر ادگاردو هستید، لطفا دیگر دستبند نبندید.» مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره عمار با معرفی برگزیدگان بخش پویانمایی و فیلم ما پایان یافت.
از جمعه 22 دی‌ماه اکران فیلم‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های ویژه جشنواره در سینما فلسطین آغاز شده است. برگزاری کارگاه تجربه زیسته یک فیلمنامه‌نویس با حضور هادی مقدم‌دوست و کارگاه تجربه کاوی مستند در دل وقایع با حضور محسن اسلام‌زاده از برنامه‌های روز نخست این جشنواره بود. گفتنی است همزمان با اکران فیلم‌های منتخب در سینما فلسطین، آثار برتر به فاصله یک روز در سایت جشنواره هم به نمایش درمی‌آید.
 

بــــرش

انقلاب برای مردم آرمانی بود 
ولی سینما آرمانی نشد
«سینما مردم» به میزبانی سهیل اسعد دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی هر روز از ساعت ۱۸ به‌صورت زنده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد که قرار است، فیلمسازان و برگزیدگان چهاردهمین جشنواره عمار و همچنین داوران بخش‌های مختلف میهمان این برنامه باشند. ابوالقاسم طالبی در اولین قسمت از برنامه «سینمامردم» ضمن اشاره به آن‌که یکی از بخش‌های جشنواره عمار حافظه ملی است، در مورد نسبت سینما با مردم بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گفت: «انقلاب اسلامی در سال ۵۷ در حالی رخ داد که مردم آرمان‌خواه بودند. انقلاب برای مردم آرمانی بود ولی سینما آرمانی نشد. خیلی از سینماگران بعد از شروع انقلاب از ایران رفتند و تصور کردند که انقلاب سقوط می‌کند. آن زمان سینما، سینماگری نداشت که این آرمان را به فیلم تبدیل کند. سینما یک هنر پیچیده است. سینمای قبل از انقلاب، سینمایی خاص بود که تنها می‌شد روی ۲ نفر از فیلمسازان آن حساب کرد. طول می‌کشد که آرمان‌ها تبدیل به متن و تصویر شود. سینما، سینماگر آرمان‌خواه می‌خواهد اما آرمان‌خواه ماندن سخت است.» سهیل اسعد نیز با تأکید بر اینکه شعار فلسطین همیشه شعار عماریون بوده است، با اشاره به وقایع اخیر غزه از لزوم فرصت‌شناسی این رویداد برای بالا بردن آگاهی مردم گفت. او همچنین عنوان کرد: «تصاویری که در اخبار و تلویزیون دیدیم، تصاویری بود که در تاریخ مقاومت ندیده بودیم. این نقش رسانه است. جشنواره عمار این فضا را باز کرده است که عموم مردم هم بتوانند قهرمان این تحول باشند.»

جستجو
آرشیو تاریخی