افزایش نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها در پی حملات امریکا و انگلیس به یمن

تنش در دریای سرخ قیمت نفت را افزایش داد

در پی حمله مشترک امریکا و انگلیس به بخش‌هایی از خاک یمن، بازار جهانی نفت به‌سرعت به آن واکنش نشان داد و بهای طلای‌سیاه تا 2.5 درصد افزایش یافت. نگرانی‌ها ناشی از افزایش اختلال‌ها در حمل ونقل دریایی است .

 

گروه جهان / در پی حمله مشترک امریکا و انگلیس به بخش‌هایی از خاک یمن، بازار جهانی نفت به‌سرعت به آن واکنش نشان داد و بهای طلای‌سیاه تا 2.5 درصد افزایش یافت. به اعتقاد ناظران برنت، نگرانی از افزایش اختلال‌ها در حمل ونقل دریایی که از قضا وابسته به دریای سرخ است، این جهش قابل‌توجه را تجربه کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این افزایش بها در حالی رخ داده است که با افزایش تنش‌ها در دریای سرخ ممکن است جهان با بحران بهای انرژی دیگری مشابه آنچه که در دهه 1970 رخ داد، مواجه شود. افزایش 2.5 درصدی بهای نفت برنت که اکنون به 79.36 دلار در هر بشکه و بهای نفت غرب تگزاس که با رشد 2.8 درصدی به 74.01 دلار رسیده است، می‌تواند تازه شروع ماجرا باشد.
در همین ارتباط سایت شبکه خبری بلومبرگ، نظرات شماری از تحلیلگران اقتصادی را جمع‌آوری کرده است. بنا بر گزارش این سایت اقتصادی، در حالی که جیووانی استاونوو از استراتژیست‌های کالا در یو بی‌اس گروپ ای‌جی معتقد است، «باید منتظر افزایش بهای نفت باشیم»، رابرت رنی، رئیس بخش کالا در وست پک‌بنکینگ می‌گوید: «امریکا و انگلیس پیشتر هشدار داده بودند که اگر حملات حوثی‌ها در دریای سرخ ادامه پیدا کند، به این حملات واکنش نشان خواهند داد. بنابراین وضعیتی که در آن قرارگرفته‌ایم و این افزایش بها، چیزی نبود که انتظار آن را نداشته باشیم. بازارها احتمالاً بیش از حد روی عرضه جهانی نفت در ماه‌های آخر سال 2023 متمرکز بودند درحالی که آنچه در نخستین روزهای 2024 می‌بینیم بسیار وخیم‌تر از سابق است. اکنون هم که شاهد تهدیدات حوثی‌ها بودیم که گفته‌اند، حملات امریکا را بدون پاسخ نخواهند گذاشت. بنابراین منتظر افزایش بهای نفت برنت تا بیش از 80 دلار در هر بشکه باشید.»
وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در آی‌ان‌جی هم می‌گوید: «وضعیت جاری در خاورمیانه و دریای سرخ به‌گونه‌ای است که پتانسیل اختلالات و تنش‌های بیشتر را دارد اما معتقدیم، میزان خطرپذیری افزایش تنش‌ها اندک خواهد بود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی