رسانه‌های غربی نسبت به تبعات سنگین حمله امریکا و انگلیس به مواضع انصارالله هشدار دادند

قمار بزرگ ائتلاف غربی در دریای سرخ

بایدن برای تصمیم‌گیری درباره این حمله نه نظر کنگره را خواسته بود و نه حتی رضایت کشورهای عرب منطقه برایش اهمیتی داشت. رئیس جمهور امریکا بعد از این حملات حمایت کامل خود را از ارتش اعلام کرد و انصارالله را خطری برای شاهراه حیاتی جهان خواند.

زهره صفاری
خبرنگار


حمله سنگین امریکا و انگلیس به مواضع انصارالله در یمن گرچه به اذعان سران واشنگتن و لندن به تلافی موشک‌باران کشتی‌های تجاری حامی صهیونیست در دریای سرخ برنامه‌ریزی شده بود اما نه‌تنها نتوانست توقف حملات مقاومت صنعا را تضمین کند که حتی کارشناسان رسانه‌ای دو کشور نیز تبعات آن را برای غرب و منطقه گسترده خواندند.
 
اشتباه بزرگ بایدن
دولت بایدن برای تصمیم‌گیری درباره این حمله نه نظر کنگره را خواسته بود و نه حتی رضایت قلبی کشورهای عرب منطقه برایش اهمیتی داشت. حتی بایدن بعد از این حملات حمایت کامل خود را از ارتش اعلام کرد و انصارالله را خطری برای شاهراه حیاتی آبی جهان خواند. نیوزویک نوشت: بایدن در شرایطی که بار سنگین انتقادات و اعتراضات به خاطر حمایت تسلیحاتی از قتل عام غیرنظامیان در غزه بر دوشش سنگینی می‌کرد و در فرصت کم باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی نیازمند حمایت داخلی است، با تأیید حمله به انصارالله در یمن صدای مخالفانش را بلندتر کرد. شماری از منتقدان به تصمیم رئیس‌جمهور، با تجمع در پشت دیوارهای کاخ سفید خواهان توقف حملات بوده و شعارهایی از جمله «بگذارید یمنی‌ها زنده بمانند» سر می‌دادند. همزمان حامیان فلسطین نیز در خیابان‌های امریکا تجمع کرده و حمایت خود را از انصارالله اعلام کردند. در این شرایط با وجودی که رئیس‌جمهور امریکا سعی کرد تصمیمش را به هدف مهم تأمین امنیت گذرگاه آبی دریای سرخ ربط دهد اما همچنان این مداخله سنگین نظامی سبب شد که بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی در سراسر جهان در هراس از گرفتار شدن در این جنگ به مسیرهای جایگزین روی آورند و این یعنی تحمیل هزینه‌ای گزاف‌تر بر اقتصاد دریایی جهانی. در این بین منتقدان کاخ سفید معتقدند این‌دست حملات هوایی می‌تواند خطرات این جنگ را وسیع کرده و امریکا را به جنگی دیگر در خاورمیانه بکشاند؛ نبردی که بدون شک هزینه سنگینی برای امریکا و انگلیس به عنوان بازوهای اصلی این حملات خواهد داشت. این فارغ از دردسری است که بدون شک بی‌اعتنایی بایدن به رأی کنگره برای او و کابینه‌اش خواهد داشت. به نوشته سایت ریسپانسیبل استیت کرافت، نه‌تنها جمهوریخواهان بلکه بسیاری از دموکرات‌های کنگره نیز از کاخ سفید به خاطر این تصمیم شاکی هستند و به صراحت تصمیم‌گیری درباره حملات را وظیفه کنگره می‌دانند. 

فرصت طلایی انصارالله
امریکا برای اینکه در حمله به انصارالله تنها نباشد، انگلیس را نیز در قالب یکی از اعضای ائتلاف به میدان کشاند و در عین حال اعلام کرد که دیگر اعضای ائتلاف غربی نیز حامی این کشور در این حملات هستند اما با عملی کردن این تصمیم، ناخواسته فرصت بزرگی را در اختیار انصارالله گذاشت. خبرگزاری ان بی‌سی امریکا به نقل از المسماری، تحلیلگر یمنی خود نوشت: «اقدام نظامی به هیچ‌وجه یک راهکار آسان نیست و امریکا با این کار خطر بمباران پایگاه‌های نظامی‌اش در خاورمیانه و همچنین کشتی‌های تجاری و ناوهای جنگی‌اش را بالا برده است.»
این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: «انصارالله مدت‌ها منتظر این حمله امریکا بود و آنها سال‌ها منتظر فرصت درگیر شدن امریکا در جنگ علیه خود بودند.»
البشا، سخنگوی سابق سفارت یمن و نماینده دولت عدن در سازمان ملل نیز تأکید کرد: «نباید انتظار داشته باشیم انصارالله در آینده‌ای نزدیک عقب‌نشینی کند. شاید ناوهای امریکایی توانسته باشند حملات را کم کنند اما بدون شک انصارالله را به سمت عملیات‌های سنگین‌تر در دریای سرخ و عرب سوق داده‌اند. امریکا فراموش کرده که عربستان در تمام سال‌های جنگ با انصارالله نتوانست آنها را وادار به عقب‌نشینی و سکوت کند بنابراین تجربه نشان می‌دهد تأثیر حملات هوایی گسترده ائتلاف امریکا و انگلیس بر این گروه مقاومت نیز بشدت محدود خواهد بود.» از سوی دیگر، کارشناسان سیاسی ان‌بی‌سی معتقدند این حملات حتی متحدان امریکا در منطقه همچون عربستان را نیز نگران خدشه‌دار کردن مذاکرات صلح با انصارالله کرده است. در عین حال سایت «نیو امریکن روولوشن» نوشت، حملات امریکا و انگلیس آسیب جدی به زرادخانه‌های موشکی و پهپادی انصارالله وارد نکرده اما خیابان‌های شهرهای کشورهای مسلمان و عرب را مملو از حامیان یمن کرده است. ضمن اینکه این عملیات دوجانبه غربی این مجوز را به انصارالله داد تا از این پس علاوه بر کشتی‌های حامی صهیونیست‌ها، کشتی‌های امریکا و انگلیس و حتی سفارتخانه‌ها و کارگزاری‌ها و مراکز تجاری دو کشور را نیز هدف قرار دهد.
 
افزایش تنش‌های منطقه‌ای
حملات روز پنجشنبه به مواضع انصارالله به باور کارشناسان نیویورک تایمز، امریکا را بیش از پیش در جنگ 7 اکتبر درگیر خواهد کرد؛ موضوعی که برخی حامیان واشنگتن در خاورمیانه را نسبت به گسترش جنگ و از کنترل خارج شدن تقابل‌ها در منطقه، با ورود دیگر گروه‌های مقاومت از لبنان، سوریه و عراق به میدان، بسیار نگران کرده است. این دغدغه تنها معطوف به خاورمیانه نیست و شماری از مقامات امریکایی نیز از این تغییر موضع بایدن برای حمله به انصارالله آن هم در کمتر از چند هفته بوی خوبی نمی‌شنوند. آنطور که پولتیکو نوشته است، آنها معتقدند بمباران مواضع انصارالله آن هم در پاسخ به اقدامات مقاومت یمن علیه کشتی‌های حامی صهیونیست و در حمایت از فلسطین، می‌تواند جنگ اسرائیل-حماس را به یک نبرد تمام عیار منطقه‌ای بدل کند.
از طرف دیگر انصارالله همواره با مقاومت خود خلاف انتظارات عمل کرده است. ناظران گاردین برای اثبات این گزاره به تقابل چندین ساله با عربستان اشاره کرده‌اند. در واقع زمانی که سعودی‌ها در سال 2015 حمله به انصارالله را کلید زدند، چشم‌اندازشان پایان جنگ در چند هفته بعدی بود اما آنها تا 9 سال بعد نتوانستند حتی طعم پیروزی را بچشند.

جستجو
آرشیو تاریخی