رسیدگی به شکایت تاریخی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری کلید خورد

رسوایی جنایتکاران در لاهه

احتمال دارد دادگاه حکم موقت اولیه‌ای را طی چند هفته آتی صادر کند و همان طور که یکی از وکلای مدافع تیم آفریقای جنوبی خواسته است، با مداخله در ادامه روند جنگ، مانع ادامه حملات ارتش اشغالگر علیه مردم فلسطین شود.

 

گروه جهان/ جلسات رسیدگی به پرونده تاریخی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دو روز گذشته در میان موج معترضانی که خارج از ساختمان دیوان دادگستری بین‌المللی تجمع کرده بودند، برگزار شد.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، آفریقای جنوبی در شکایتی که به دیوان دادگستری بین‌المللی تحویل داده است، رژیم صهیونیستی را متهم کرده مرتکب جنایت نسل‌کشی برخلاف کنوانسیون نسل کسی 1948 شده است. بنا بر این گزارش در نشست روز پنجشنبه تیم حقوقی پرتوریا، در خوانش متن پرونده خود که سه ساعت طول کشید، به وضعیت اسفبار فلسطینیان ساکن غزه که بعد از سال‌ها زندگی در محاصره بمباران‌های بی‌امان ارتش رژیم صهیونیستی را تحمل می‌کنند و همین طور جنایاتی که رژیم صهیونیستی در حملات زمینی خود علیه فلسطینیان مرتکب شده، پرداخت. هرچند رسیدگی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی ممکن است سال‌ها طول بکشد اما به گفته کارشناسان حقوقی احتمال دارد، دادگاه حکم موقت اولیه‌ای را طی چند هفته آتی صادر و همان طور که یکی از وکلای مدافع تیم آفریقای جنوبی خواسته است، با مداخله در ادامه روند جنگ، مانع ادامه حملات ارتش اشغالگر علیه مردم فلسطین شود؛ این همان چیزی است که باعث وحشت تل آویو شده است.
بنا بر این گزارش در پرونده‌ای که آفریقای جنوبی تحویل دیوان دادگستری بین‌المللی داده است، 5 دلیل برای اتهام وارده، جمع‌آوری شده است: قتل عام فلسطینیان، آسیب‌های جسمی و روحی فلسطینیان، بی‌خانمان کردن و به گرسنگی کشاندن آنها، تخریب زیرساخت‌های بهداشتی و ممانعت از افزایش موالید.
در نشست دیروز نیز نوبت رژیم صهیونیستی بود تا دفاعیه خود را درباره اقداماتی که انجام داده است، ارائه دهد. وکیل رژیم صهیونیستی دیروز در حالی برای دفاع از تل آویو وارد صحن دادگاه شد که بیرون از دادگاه صدها نفر از حامیان مردم فلسطین که از سراسر اروپا به شهر لاهه آمده بودند، خیابان‌های منتهی به دادگاه را تسخیر کرده و علیه اسرائیل شعار می‌دادند. تل بکر، مشاور حقوقی تیم رژیم صهیونیستی در آغاز سخنان خود با به نمایش در آوردن تصاویری از وقایع 7 اکتبر مدعی شد، اقدامات اسرائیل پس از 7 اکتبر همگی در دفاع از خود و به تلافی کشته شدن 1139 شهروند کشته شده اسرائیلی انجام شده است. این در حالی است که در طول 98 روزی که از جنگ می‌گذرد. 23 هزار فلسطینی در حملات ارتش رژیم صهیونیستی کشته شده‌اند. او همچنین مدعی شد، آفریقای جنوبی در شکایتی که تنظیم کرده، بخشی از وقایع را نادیده گرفته است. او همچنین این کشور را متهم به داشتن روابط نزدیک با حماس کرد.
به اعتقاد مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سایت شبکه خبری الجزیره رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی شروع ضعیفی داشت و بدون اینکه به 75 سال اشغالگری که ریشه اصلی رخداد روی داده است،توجه کند، دفاعیه خود را غیر منطقی نشان داد. تیم اسرائیل همچنین مدعی شد در حال حمله به نظامیان حماس و جهاد اسلامی است اما کشته شدن 23 هزار نفر از جمله 9 هزار و 600 کودک فلسطینی، این ادعای واهی را بر ملا می کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی