رشد 51 درصدی واردات کالاهای سرمایه‌ای

صادرات غیرنفتی از ۵۰ میلیارد دلار عبور کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۰ هیأت تجاری آفریقایی و ۳۰ هیأت از روسیه به ایران آمده‌اند، گفت: برای رفع چالش‌های‌مان در بخش‌هایی مانند صنعت، فناوری و حوزه‌های دیگر، همکاری با چین می‌تواند برای کشورمان بسیار ارزشمند باشد.
سیدرضا فاطمی امین در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه باید با کشورهایی تعامل داشته باشیم که بکر هستند، افزود: باید بین کسب‌ و کارهای ایرانی و خارجی ارتباط برقرار کنیم تا تلاطمات سیاسی بر دو کشور اثر منفی نگذارد بلکه بهبود‌دهنده نیز باشد.

برای ۷۰۰ قلم کالا تعرفه ترجیحی داریم
وزیر صمت گفت: طی یکسال گذشته ۱۲ بار با اتحادیه اوراسیا مذاکره کردیم. کشورهای عضو این اتحادیه در مجموع ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت و ۷۰۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی دارند که بازار مناسبی برای ما است.برای ۷۰۰ قلم کالا تعرفه ترجیحی داریم اما مذاکرات نهایی شده تا برای ۷ هزار کالا تعرفه صفر شود. عضویت در شانگهای و اوراسیا درآمدهای صادرات کشور را جهش می دهد.

همکاری بین ایران و چین ارزشمند است
او درباره همکاری ایران با چین و توافقات در حوزه تجارت خارجی افزود: چین یک اقتصاد بسیار بزرگ دارد . ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش تجارت خارجی و ۱۷ هزار میلیارد دلار ارزش تجارت داخلی این کشور است و در انواع و اقسام رشته‌های صنعتی و فناوری ورود کرده و تنوع محصول بالایی دارد بنابراین همکاری بین ایران و چین برای ما ارزشمند است.نکته مهم دیگر این است که چین برای خودش جایگاه و شأن مستقلی دارد و دنباله رو کشورهای غربی نیست، ما دشمنان مشترک داریم بنابراین توسعه تجارت دو کشور اهمیت دارد.
 
رشد 18 درصدی صادرات
وزیر صمت به وضعیت تجارت خارجی ایران اشاره کرد و در این باره افزود: برنامه ریزی داشتیم تا صادرات غیرنفتی کشور طی امسال ۵۰ میلیارد دلار باشد که تاکنون از این رقم فراتر رفته و تا پایان سال بیشتر هم می‌شود.سال گذشته ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و تراز تجاری کشور با احتساب نفت مثبت ۳۰ میلیارد دلار است. او ادامه داد: صادرات غیرنفتی امسال ۱۷.۷ درصد بیشتر از سال قبل شده است و واردات به لحاظ وزنی ۷ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۱۶.۹ درصد افزایش یافته که یعنی رشد صادرات بیشتر از رشد واردات بوده است.

کاهش 8 درصدی واردات کالاهای مصرفی
وزیر صمت افزود: رشد واردات هم در شرایطی بوده که واردات کالاهای مصرفی ۸ درصد کم شده و واردات ماشین آلات ۵۱ درصد و مواد اولیه ۱۹ درصد بیشتر شده، یعنی واردات به نفع تولید بوده و در واقع سرمایه‌گذاری در تولید بیشتر شده است. همچنین رشد بخش صنعت ۴.۸ درصد و رشد سرمایه‌گذاری در ماشین آلات ۱۵ درصد بوده است.
فاطمی امین با بیان اینکه ما مشکلات زیادی در معیشت داریم اما اتفاقاتی در بخش تولید و سرمایه‌گذاری افتاده که امید به آینده را بیشتر می‌کند، تأکید کرد: وضعیت اقتصادی، میزان اشتغال و تولید در سال‌های آینده رشد خواهد داشت.
وزیر صمت افزود: اشتغال صنعتی در پاییز امسال بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده که در سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده است.

رشد 63 درصدی صادرات به عمان
او درخصوص وضعیت کشور در تجارت با کشورهای همسایه گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال صادرات به عراق ۲۳ درصد، ترکیه ۴۶ درصد، عمان ۶۳ درصد، روسیه ۲۳ درصد و کشورهای آفریقایی بیش از ۲۰ درصد رشد داشته که نشان دهنده حرکت کشور در بخش صادرات است.
 وزیر صمت گفت: کارکرد صادرات، ایجاد بازار برای تولید داخل است و در واقع صادرات، لکوموتیو ساخت داخل خواهد شد. اگر برای تولیدکنندگان ایرانی بازاری فراهم کنیم، تولید رشد می‌کند، اشتغال و درآمد ایجاد می‌شود و بعد تقاضای خرید ایجاد خواهد شد و رکودی که ۱۰ سال درگیر آن بوده‌ایم از بین خواهد رفت .به هر طریق انتقال پول با تهاتر و روش‌های دیگر انجام می‌شود و تقریباً تحریم‌ها را شکست داده‌ایم البته تحریم‌ها کار را سخت کرده اما در میان مدت به نفع ما خواهد بود.

مواد خام وارد کشور می‌شود
او به موضوع خام فروشی در حوزه معدن اشاره کرد و در این باره افزود: اکنون تقریباً خام فروشی نداریم. ۶۰۰ میلیون تن ماده معدنی برداشت می‌کنیم و تنها ۱.۷ درصد از مواد معدنی را به صورت خام صادر می‌کنیم و در عوض کلی مواد خام هم وارد کشور می‌شود اما شمش مس و فولاد صادر می‌کنیم که آن هم باید تبدیل به ورق و سپس صادر شود.

۱۸ میلیون لوازم خانگی
کد رهگیری دارند
فاطمی امین همچنین درباره طرح شناسه کالا نیز گفت: با دو معضل کالاهای تقلبی و قاچاق در بازار مواجه بودیم که اجرای طرح شناسه کالا این مشکلات را تا حد زیادی کاهش داده است.هم اکنون ۳۰۰ میلیون قطعه خودرو و ۱۸ میلیون لوازم خانگی کد رهگیری دارند.

برخورد با متخلفان
وزیر صمت در ادامه درخصوص پیگیری تخلف خودروسازان درباره واگذاری خودرو به سازمان‌ها نیز گفت: اسفند ماه سال پیش رئیس جمهور تأکید کردند که در واگذاری خودروها ضوابطی باید رعایت شود و رانت نباید در این بخش به وجود بیاید.گزارش‌هایی دریافت شده است که چندین سازمان با یکی از خودروسازها (که البته جزو دو خودروساز بزرگ نیست) برای کارکنان خود قراردادی بستند و خودرو گرفتند که این موضوع بررسی شده و گزارش در حال نهایی شدن است و با شرکت متخلف برخورد می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی