پژو 207 در بورس 100 میلیون پایین‌تر از بازار

عرضه این هفته، آخرین عرضه خودرو در بورس کالا نخواهد بود و در هفته‌های آینده نیز دست‌کم شرکت ایران خودرو اقدام به عرضه خواهد کرد.

 بنا به اعلام قبلی بورس کالای ایران، روز سه‌شنبه 2 اسفندماه، تعداد 10 هزار خودرو 207 دستی سفید از طرف شرکت ایران خودرو در بورس کالا به حراج گذاشته شد.
براین اساس با شروع حراج خودروهای مذکور بیش از 44 هزار تقاضا روی تابلو به ثبت رسید و قیمت این کالا با 165 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه، به محدوده 493 میلیون تومان رسید.
این قیمت با احتساب 15 درصد مالیات و عوارض قانونی و حدود 4.3 میلیون تومان هزینه بیمه، پلاک و شماره‌گذاری و سایر هزینه‌های جزئی محاسبه و قیمت تمام شده مصرف کننده را می‌سازد.
با احتساب ارقام مذکور، این خودرو در حدود 570 میلیون تومان برای خریداران تمام می‌شود که حدود 100 میلیون کمتر از بازار غیررسمی برآورد می‌شود.
عرضه 10 هزار خودرو 207 در حدود 3 هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو منفعت بیشتر نسبت به قیمت پایه ایجاد کرده و 400 میلیارد تومان نیز برای خریداران صرفه داشته است.
از طریق این حراج حدود 855 میلیارد تومان به‌عنوان مالیات و عوارض به دولت رسیده است و 43میلیارد تومان نیز به عنوان هزینه بیمه، پلاک و شماره‌گذاری دریافت شده است.
 
تداوم فروش خودرو در بورس کالا تا پایان سال
براساس آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده است، عرضه این هفته آخرین عرضه خودرو در بورس کالا نخواهد بود و در هفته‌های آینده نیز دست‌کم شرکت ایران خودرو اقدام به عرضه خواهد کرد.
همان‌طور که پیش‌تر کارشناسان برآن تأکید کرده‌اند، افزایش عرضه خودرو در محیط شفاف بورس کالا در کنار تنوع عرضه‌ها می‌تواند ضمن کوتاه کردن دست دلالان از بازار، در ادامه نیز از التهاب آن بکاهد و شاهد منطقی‌تر شدن قیمت خودرو در بازار باشیم.
این روند مستلزم آن است که سیاست مشخصی از طرف تمامی دستگاه‌ها به انجام رسد و تمامی خودروسازان ملزم به عرضه‌های منظم در بورس شوند تا متقاضیان با اطمینان از تداوم عرضه‌ها، بتوانند برای حضور خود در بازار برنامه‌ریزی داشته باشند.
با این حال در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که شرکت خودرو‌سازی سایپا از عرضه محصولات خود در بازار سر باز زده است و با وجود حضور پرتیراژ محصولات آن در ادوار گذشته، در حال حاضر برای حضور در بازار تعلل می‌کند. همچنین با توجه به عدم الزام عرضه خودروهای صادراتی در بورس کالا، تأمین تقاضای بازار از محل صادرات نیز بار دیگر غیرشفاف شد و مشخص نخواهد بود آیا خودروهای صادراتی از محور بازارهای غیررسمی به دست مصرفکننده واقعی خواهد رسید تا عده‌ای خاص با انگیزه‌های سوداگری، اقدام به خرید و دپوی این خودروها کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی