بایدن در سفر به اوکراین به زلنسکی وعده داد کمک‌های مالی برای جنگ با روسیه را بیشتر می‌کند

افزایش تنش، سوغات بایدن از اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد که اندکی قبل از سفر بایدن به اوکراین، «تماس با روس‌ها با هدف اطمینان از عدم وقوع حادثه و جلوگیری از هرگونه اشتباه محاسباتی که می‌تواند منجر به جنگ و درگیری مستقیم بین دو قدرت هسته‌ای شود، برقرار شد.» این سفر یکی از موارد نادری است که رئیس‌جمهور امریکا به مناطق درگیری سفر می‌کند و حریم هوایی آن خارج از کنترل امریکا یا متحدانش است.

 لاله مهرزاد
خبرنگار

یک روز پس از سفر غیر منتظره جو بایدن به کی یف و وعده او درباره کمک تسلیحاتی به ارزش 500 میلیون دلار به همتای اوکراینی‌اش و همچنین سفر دیپلمات ارشد چین به مسکو، ولادیمیر پوتین، در سخنرانی سالانه خود، پاسخ تنش آفرینی رئیس جمهور امریکا در مرزهایش را داد و با اعلام تعلیق پیمان نیو استارت، واشنگتن را به خروج کشورش از این پیمان تهدید کرد.
به گزارش خبرگزاری تاس، رئیس جمهور روسیه، نزدیک به دو سال بعد از سخنرانی در پارلمان کشورش، در آغاز سخنرانی‌اش در این نهاد، به بیان دلایل خود برای ورود به جنگ اوکراین پرداخت و غرب را متهم کرد که با به راه انداختن یک «بازی کثیف» روسیه را به این جنگ کشاند. او در تأیید این سخنانش به جنگ‌هایی که غرب در دهه‌های گذشته علیه یوگسلاوی، عراق و سوریه به راه انداخت اشاره کرد و گفت: «غرب مردم خود را با دروغ‌هایی کاملاً غیراصولی در مورد آنچه که در دونباس در حال رخ دادن بود، فریب داد.
 آنها جنگ را آغاز کردند و ما برای متوقف کردن این امر متوسل به زور شدیم.» پوتین همچنین تأکید کرد: «آرزوهای غرب در به راه انداختن این جنگ، نامحدود است و بدیهی است که هدف‌های دیگری را هم در سر دارند.»
رئیس جمهور روسیه سپس به فشارهای اقتصادی غرب علیه کشورش پرداخت و گفت: «غرب نه فقط یک حمله نظامی و اطلاعاتی که یک تهاجم تمام عیار اقتصادی نیز علیه روسیه آغاز کرد. اما در این تهاجم نیز موفق نشد.»
او تأکید کرد: «تحریم کنندگان خود را مجازات کردند. آنها باعث افزایش بهای کالاها، به تعطیلی کشانده شدن کارخانه‌ها و کمبود انرژی در کشور خود شدند.»
او سپس به مردم خود نوید داد که روسیه در منطقه مقابل این ناکامی‌های غرب توانسته است اقتصاد خود را باز‌سازی کند و از سقوط اقتصادی که مورد نظر غرب بود، بپرهیزد.
ولادیمیر پوتین سخنرانی خود را که یک ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید با تهدید امریکا به پایان رساند. او گفت: «غرب می‌خواهد یک شکست استراتژیک را به ما تحمیل کند و تأسیسات هسته‌ای ما را هدف گرفته است. بنابراین من مجبور هستم اعلام کنم، روسیه مشارکت خود را در پیمان نیو استارت تعلیق می‌کند.»

واکنش‌ها به تعلیق پیمان
نیو استارت
اندکی بعد از اتمام سخنرانی ولادیمیر پوتین، امریکا به بخش پایانی سخنان او درباره تعلیق پیمان نیو استارت واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا که در آتن، پایتخت یونان به سر می‌برد، این اقدام را «غیر مسئولانه» توصیف کرد و مدعی شد: «ما به دقت روسیه را زیر نظر خواهیم داشت تا ببینیم چه می‌کند. با این حال آماده هستیم در هر زمان و هر شرایطی صرف نظر از هر اتفاقی که در جهان در حال رخ دادن باشد، با روسیه در مورد محدود کردن تسلیحات استراتژیک مذاکره کنیم. زیرا جهان از دو قدرت هسته‌ای بزرگ انتظار دارد مسئولانه رفتار کنند.» وی در حالی این سخنان را بیان داشت که اندکی پس از آن رویترز در گزارشی دیگر خبر داد، روسیه لن تریسی، سفیر امریکا در مسکو را احضار کرده و به وی درباره سیر تهاجمی واشنگتن علیه روسیه هشدار داده است.
در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز به اقدام روسیه در تعلیق پیمان نیو استارت واکنش نشان داد. او که دوره دبیر کلی‌اش بر ناتو پیش از پاییز سال آینده به پایان می‌رسد، از این اقدام ابراز تأسف کرد و از روسیه خواست در این تصمیم بازنگری کند. او گفت: «این اقدام جهان را به جایی خطرناک‌تر تبدیل می‌کند.»  
آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان نیز که برای بازدید مناطق زلزله زده ترکیه در این کشور به سر می‌برد، در سخنانی بر لزوم پیمان‌های جهانی برای محدود کردن سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرد و گفت که جهان همواره از پوتین خواسته است در بن‌بست جنگی خود با غرب به تهدیدهای هسته‌ای متوسل نشود.  به گفته ناظران تعلیق شدن این پیمان نشان دهنده آن است که روابط امریکا و روسیه در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

بایدن در لهستان
سخنرانی ولادیمیر پوتین در شرایطی انجام شد که جو بایدن در سفر غیر منتظره خود به اوکراین به این کشور وعده داد، کمک‌های بیشتری را روانه کی یف سازد. او پس از اوکراین به لهستان رفت و دیروز نیز با آندژی دودا، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
این دیدار در حالی انجام شد که پیش از آن نخست‌وزیر لهستان خبر داده بود، رئیس جمهور امریکا در این سفر خبر افزایش نیروهای کشورش در لهستان را اعلام خواهد کرد. اقدامی که اگر عملی شود، می‌تواند با واکنش تند روسیه همراه باشد. به گزارش روزنامه انگلیس گاردین، بایدن در نظر داشت این مسأله را در سخنرانی شب گذشته خود در ورشو اعلام کند. با این حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا، بعد از سخنرانی پوتین، تأکید کرد، بایدن در سخنان خود پاسخ تهدیدهای روسیه را نخواهد داد و فقط روی تقویت جناح ناتو متمرکز خواهد شد. او بابت این مسأله نیز از نقشی که لهستان در تقویت ناتو ایفا می‌کند، تشکر کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی