حزب‌الله لبنان همچنان دامنه عملیات‌ خود را در جبهه شمالی گسترش می‌دهد

اسرائیل در تنگنا

روزنامه  هاآرتص اعلام کرد که اسرائیلی‌های بیشتری به علت جنگ و افزایش هزینه زندگی، به خارج مهاجرت می‌کنند. همچنین همدلی جهانیان با فلسطین در حال افزایش است و ترس از عملیات انتقامجویانه، اسرائیلی‌ها در امریکا و اروپای غربی را هم به فکر مهاجرت انداخته است.

همزمان با تداوم جنگ و عدم تمکین به طرح‌های آتش‌بس توسط نتانیاهو در غزه و کرانه باختری، التهاب و ناامنی در سرزمین‌های اشغالی در حال افزایش است، چرا که طی روزهای اخیر حزب‌الله لبنان دامنه اهداف خود در شمال را همراه با حملات موشکی و پهپادی متراکم توسعه داده است. از سوی دیگر مقاومت فلسطین نیز شیوه‌های جدید عملیات غافلگیرانه در قالب عملیات‌های ضدصهیونیستی در بین جامعه اسرائیل و همچنین تدارک عملیات ترکیبی را ترویج داده است.
ارتقای سطوح رویارویی با رژیم صهیونیستی
روز گذشته حزب‌الله لبنان اعلام کرد برای اولین‌بار از آغاز جنگ علیه غزه، پایگاه و مقر تیپ 282 توپخانه و موشک‌های نقطه‌زن ارتش رژیم صهیونیستی و انبارهای تسلیحاتی این رژیم در منطقه یفتاح‌الیفلیت در شمال غرب دریاچه طبریا را هدف قرار داده است. پیش از این در روز پنجشنبه حزب‌الله لبنان برای اولین‌بار شهرک روش هانیکرا را هدف حمله موشکی قرار داده بود. روزنامه عبری معاریو روز گذشته نوشت که حدود ۶۰ موشک از لبنان به سمت صفد و طبریا در الجلیل علیا شلیک شده است. همچنین رسانه‌های عبری صحنه‌هایی از سقوط موشک بین منطقه روش پینا و شمال دریاچه طبریا را ثبت کردند. روزنامه عبری «یسرائیل هیوم» نیز گزارش داد که بمباران شدید در سمت شمال و شلیک ده‌ها موشک به مناطقی رخ داد که تخلیه نشده‌اند. آحارونوت نوشت که ۶ تیم آتش‌نشانی در تلاش برای خاموش کردن آتش در منطقه عمیعاد در الجیل علیا در پی اصابت موشک‌هایی از لبنان هستند.
از سوی دیگر، گردان‌های قسام روز گذشته اعلام کرد مجاهدان این گردان‌ها نیروهای اشغالگر اسرائیلی را در جریان حمله اخیر به شهر طولکرم در شمال کرانه باختری با 6 بمب هدف قرار دادند که در این عملیات شماری از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند. علاوه بر آن، روز جمعه ‌رسانه‌های اسرائیلی از انفجار یک خودرو مقابل اداره پلیس شهر عکا در شمال فلسطین اشغالی و مناطق اشغالی 1948 خبر دادند. طبق آخرین گزارش‌های غیررسمی تا این لحظه این انفجار دو مجروح در پی داشته است. علاوه بر آن، تایمز اسرائیل گزارش داد که تیراندازی در جسر الزرقا 2 نفر را ​​زخمی کرده است. به گفته ناظران ورود خودروهای بمب‌گذاری شده به عرصه مقاومت در کرانه باختری یادآور انتفاضه دوم (سال 2002) است که عملیات‌های استشهادی به اوج خود رسید.
 
دستاوردهای «انتظار» مجازات سخت
به‌هم‌ریختگی توازن قوا در شمال به نفع مقاومت لبنان، قواعد جدیدی را نه تنها در شمال که در کل سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است. علاوه بر آن، نفوذ پهپادها در عملیات اربعین و همچنین در عملیات مقاومت یمن به تل‌آویو، نقطه‌ضعف سیستم‌های پدافندی اسرائیل را که نقطه اتکای رژیم صهیونیستی در برابر جنگ‌ها تلقی می‌شد، به‌خوبی روایت کرد و نشان داد اسرائیل در بحث تدافعی تا چه میزان آسیب‌پذیر است. طبق گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، هواپیماهای بدون سرنشین حزب‌الله به چالش اصلی پدافند هوایی اسرائیل تبدیل شده است.
همچنین حمله حزب‌الله لبنان به یگان ۸۲۰۰ این گزاره را در میان ساکنین نیز رواج می‌دهد که هیچ مکانی حتی مراکز استراتژیک و اطلاعاتی در کل سرزمین‌های اشغالی برای رژیم صهیونیستی امن نیست و تمام سرزمین‌های اشغالی در سیطره مقاومت قرار دارد. این انگاره وقتی تقویت می‌گردد که اکنون رژیم صهیونیستی در انتظار مجازات سخت ایران و مقاومت قرار دارد. تکرار ادعاهای گذشته مبنی بر جنگ با لبنان نیز برای کاستن فشار وارده از موقعیت «انتظار» و لزوم قدرتنمایی در برابر مقاومت است. هرچند که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند بازگشت ساکنان شهرک‌های واقع در شمال فلسطین اشغالی به خانه‌هایشان به‌عنوان یکی از اهداف جنگ کنونی فوراً به تصویب برسد.
علاوه بر این، قطع مکرر برق و پیچیدن صدای آژیر و انفجار در شمال سرزمین‌های اشغالی همراه با روند افزایشی خسارت‌ها تهدید ملموسی از حملات حزب‌الله و جبهه مقاومت را در اذهان ساکنین و شهرک‌نشینان ترسیم کرده است. رعب و هراس کنونی در میان جامعه صهیونیستی واکنش‌های متعددی را دربر داشته همچون تشدید انگیزه مهاجرت، ‌گسترده شدن تظاهرات خیابانی در اعتراض به تداوم جنگ و عدم وقوع توافق مبادله اسرا و عدم بازگشت به محل زندگی در شمال.

 

بــــرش

حملات مقاومت و مهاجرت معکوس شهرک‌نشینان ‌
در همین رابطه روزنامه هاآرتص اعلام کرد که اسرائیلی‌های بیشتری به علت جنگ و افزایش هزینه زندگی، به خارج مهاجرت می‌کنند. همچنین همدلی جهانیان با فلسطین در حال افزایش است و ترس از عملیات انتقامجویانه، اسرائیلی‌ها در امریکا و اروپای غربی را هم به فکر مهاجرت انداخته است.
دومینوی استعفاهای مقامات امنیتی اسرائیل نشان از اختلافات پنهان و شکاف‌های رو به رشد در میان تصمیم‌گیران رژیم صهیونیستی یا حتی امریکا دارد و زوایای دیگری از عدم وجود محاسبات و برنامه برای برون‌رفت از موقعیت بغرنج کنونی را نمایان می‌کند. به هر نحو، مبنای اقدامات اخیر و تهدیدات لفظی جنگ با لبنان به سرگردانی و تشویش کنونی رژیم صهیونیستی در پی به مخاطره افتادن امنیت وجودی آن برمی‌گردد.
یک منبع نظامی لبنانی طی مصاحبه‌ای با روزنامه لبنانی الدیار اعلام کرد حزب‌الله از جنگ «حمایت از غزه» که در 8 اکتبر آغاز شد، به سمت جنگ وجودی علیه «اسرائیل» رفته است و مقاومت لبنان به‌خوبی می‌داند که «اسرائیل» به سمت یک جنگ حرکت کرده است.