واکنش عراقچی به فضاسازی جدید غرب علیه ایران:

غربی‌ها مسیر خود را عوض کنند

هیچ‌وقت گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک را ترک نکردیم؛ ولی گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد، نه تهدید و فشار


وزیر امور خارجه ایران به کشورهای غربی توصیه کرد که رویکرد شکست خورده خود در قبال ایران را تغییر دهند. پس از آنکه ایالات متحده و کشورهای اروپایی ادعای واهی ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه برای همکاری با این کشور در جنگ اوکراین را مطرح کردند و حتی از تحریم ایران به این بهانه سخن گفتند، سید عباس عراقچی به این رویکرد واکنش نشان داد و با بیان اینکه غربی‌ها باید بدانند از طریق تحریم‌ها نمی‌توانند منویات خود را به ایران تحمیل کنند، به آنها توصیه کرد مسیرشان را عوض کنند و گفت: آماده گفت‌وگو هستیم، ولی بر اساس احترام متقابل، نه تهدید و فشار. وزیر امور خارجه رویکرد تحریمی غرب هم در بحث هسته‌ای و هم در بحث‌های دیگر را شکست خورده توصیف کرد و یادآور شد: اینکه آنها هنوز به این تجربه شکست خورده امید دارند و به آن اقدام می‌کنند، جای تعجب دارد.
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با قوت به مسیر خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: اگرچه همواره اهل گفت‌وگو بودیم و هیچ‌وقت گفت‌وگوهای سازنده برای رسیدن به درک مشترک نسبت به مسائل مورد اختلاف را ترک نکردیم و آمادگی داریم؛ ولی گفت‌وگو باید بر اساس احترام متقابل باشد، نه بر اساس تهدید و فشار.
وی گفت که تحریم‌ها ابزار فشار و تقابل هستند، نه ابزار همکاری و این یک ابزار شکست خورده است و در عمل نتوانسته کارآیی خود را ثابت کند. وزیر امور خارجه بیان کرد: کشورهایی که یک روز ما را برای سیم‌خاردار هم تحریم می‌کردند، الان به جایی رسیده‌اند که خودشان ادعا می‌کنند ایران سلاح‌های پیشرفته صادر می‌کند و می‌فروشد. این نتیجه تحریم‌ها بوده است. به گفته عراقچی اینکه هنوز به دنبال این تجربه شکست خورده هستند، واقعاً جای تعجب دارد. به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به کشورهای غربی گفت: توصیه می‌کنم مسیر خودشان را عوض کنند.